Dojrzałość i gotowość szkolna 2403-PPW-413-sj
1. Pojęcie gotowości/dojrzałości szkolnej i jej aspekty w odniesieniu do rozwoju dziecka i podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
2. Dojrzałość dziecka w obszarach funkcjonowania:
- ruchowym
- poznawczym
- emocjonalno-społecznym
3. Badanie gotowości/ dojrzałości szkolnej dziecka w Poradni Psychologiczno Pedagogicznej - procedura i organizacja (wizyta w poradni)
4. Działania wspierające dojrzałość i gotowość szkolna dziecka na poszczególnych etapach- przedszkolnym (3- latki, 4 latki, 5 latki, 6 latki i wczesnoszkolnym ( 1 klasa, 2i 3 klasa.).
Całkowity nakład pracy studenta
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- opowiadanie
Metody dydaktyczne poszukujące
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
1. Uczestnictwo w zajęciach w Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej
2. Aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach - przygotowania zestawu zadań wspierających dojrzałość dziecka na poszczególnych etapach edukacyjnych (3, 4, 5 6 latki) wspieranie dziecka w deficytach-1, 2 3 klasa szkoły podstawowej)
3. Obecność
Literatura
Appelt, K., Jabłoński, S. (2004/2007). Osiągnięcia i zagrożenia dla rozwoju dziecka w wieku szkolnym. W: A. Brzezińska, E. Hornowska (red.), Dzieci i młodzież wobec agresji i przemocy (s. 75-90). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Brzezińska A., Współczesne ujęcie gotowości szkolnej. O pomyślny start w szkole, Biuletyn Informacyjny nr 23 (wydanie specjalne), PTD, Warszawa 2002
Brzezińska, A. (2000). Dziecko w badaniach psychologicznych. W: J. Brzeziński, M. Toeplitz-Winiewska (red.), Etyczne dylematy psychologii (s. 221-254). Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora.
Brzezińska, A. I., Nowotnik, A. (2012). Funkcje wykonawcze a funkcjonowanie dziecka w środowisku przedszkolnym i szkolnym. Edukacja. Studia. Badania. Innowacje, 1 (117), 61–74.
Jabłoński, S. (2002). Rozwój umiejętności czytania i pisania jako historia operacji znakowej. W: B. Kaja (red.), Wspomaganie rozwoju. Psychostymulacja i psychokorekcja (tom 4, s. 132-152). Bydgoszcz: Wydawnictwo ABKW.
. Jabłoński, S. (2003). Rozwój mowy pisanej u dzieci w wieku 3-11 lat. Czasopismo Psychologiczne, 2, 219-230.
Jabłoński, S. (2009). Poziom umiejętności czytania i pisania jako wskaźnik zdrowia społecznego. Edukacja. Studia. Badania. Innowacje, 2 (106), 65-77.
Jabłoński, S., Kaczmarek, I., Kaliszewska-Czeremska, K., Brzezińska, A. I. (2012). Pomiar kontroli hamowania testem sortowania kart dla dzieci. Edukacja. Studia. Badania. Innowacje, 1 (117), 44-60.
Jabłoński, S., Kaczmarek, I., Kaliszewska-Czeremska, K., Zakrzewska, M. (2012). Sortowanie kart jako metoda badania giętkości poznawczej u dzieci w wieku 3-8 lat. Edukacja. Studia. Badania. Innowacje (w druku).
Jankowski, P. (2012). Funkcje wykonawcze a osiągnięcia szkolne dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Edukacja. Studia. Badania. Innowacje, 1 (117), 75–86.
Gruszczyk - Kolczyńska E., Zielińska E., Zajęcia dydaktyczno-wrównawcze dla dzieci, które rozpoczną naukę w szkole, Wydawnictwo Edukacja Polska, Warszawa 2009
Gruszczyk-Kolczyńska E., Intensywne wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci - ważniejsze hipotezy oraz ich praktyczne zastosowanie, w: Osobowość, samorealizacja, odpowiedzialność. Teoria, empiria i praktyka w rehabilitacji osób z niepełnosprawnością od dzieciństwa do późnej dorosłości , red. J. Głodkowska i A. Giryński, Wydawnictwo APS, Warszawa 2004
Wilgocka - Okoń B., Gotowość szkolna dzieci sześcioletnich, Wyd Akademicie ŻAK, Warszawa 2003
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: