Logorytmika 2403-PPW-408-sj
Na zajęciach poruszana będzie następująca tematyka:
1. Logorytmika - zarys historyczny, założenia i cele.
2. Metodyka ćwiczeń logorytmicznych - istota, przebieg zajęć, podstawowe ćwiczenia logorytmiczne stosowane w terapii dzieci z zaburzeniami mowy.
3. Wielość koncepcji i metod wykorzystywanych w logorytmice.
4. Muzykowanie, zabawy muzyczno - ruchowe w terapii dzieci ćwiczenia oddechowe, artykulacyjne i relaksacyjne dla dzieci; muzykowanie z instrumentami.
5. Gry wspierające rozwój mowy u dzieci
6. Logorytmika - konstruowanie prowadzenie ciągu zabaw.
7. Warsztat pracy nauczyciela w prowadzeniu zajęć z logorytmiki - konturowanie środków dydaktycznych wspomagających rozwój mowy u dzieci.
W cyklu 2022/23Z:
Celem zajęć jest zaprezentowanie metody terapeutycznej, jaką jest logorytmika. Przedmiot wprowadza w tematykę ćwiczeń muzyczno - ruchowych, jako metody wykorzystywanej w profilaktyce i terapii dzieci z nieprawidłowym rozwojem mowy. |
W cyklu 2023/24Z:
Celem zajęć jest zaprezentowanie metody terapeutycznej, jaką jest logorytmika. Przedmiot wprowadza w tematykę ćwiczeń muzyczno - ruchowych, jako metody wykorzystywanej w profilaktyce i terapii dzieci z nieprawidłowym rozwojem mowy. |
W cyklu 2024/25Z:
Celem zajęć jest zaprezentowanie metody terapeutycznej, jaką jest logorytmika. Przedmiot wprowadza w tematykę ćwiczeń muzyczno - ruchowych, jako metody wykorzystywanej w profilaktyce i terapii dzieci z nieprawidłowym rozwojem mowy. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- inscenizacja
Metody dydaktyczne podające
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- giełda pomysłów
- obserwacji
- ćwiczeniowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest wykonanie poniższych aktywności i uzyskiwanie punktów:
- aktywny udział w zajęciach, prawidłowa realizacja ćwiczeń logorytmicznych, odpowiednie przygotowanie do zajęć- analiza literatury;
- prowadzenie zajęć z logorytmiki, opracowywanie zabaw logorytmicznych (0-6 pkt)
- wykonane środka dydaktycznego mającego na celu wspieranie rozwoju mowy
u dzieci w edukacji wczesnej (0-3 pkt)
- opracowanie gry wspierającej rozwój mowy u dzieci - praca w zespołach 2-3 osobowych (0-3 pkt).
Możliwa jedna nieobecność na zajęciach.
Kryteria oceniania: poprawność metodyczna w poprowadzeniu zajęć i zabaw logorytmicznych, skonstruowanie środka dydaktycznego i opracowanie gry wspierającej rozwój mowy u dzieci.
Skala ocen 2-5; Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie minimum 7 pkt.
7 - 8 pkt dst
9 pkt dst +
10 pkt db
11 pkt db +
12 pkt bdb
Literatura
1. Baczała D., Błeszyński J., Muzyka w logopedii. Terapia, wspomaganie, wsparcie – trzy drogi, jeden cel, Toruń 2014.
2. Kilińska-Ewertowska E., Logorytmika, Lublin 1987.
3. Stadnicka J., Terapia dzieci muzyką, ruchem i mową, Warszawa 1998.
4. Walencik-Topiłko A., Logorytmika- zarys historii, podstawy teoretyczne, zastosowanie praktyczne [w:] Szatan E., Emil Jacques-Dalcroze i jego idee w edukacji, sztuce i terapii, Gdańsk 2016.
Uwagi
W cyklu 2022/23Z:
Na zajęcia proszę o ubranie wygodnego stroju i obuwia na płaskiej podeszwie. |
W cyklu 2023/24Z:
Na zajęcia proszę o ubranie wygodnego stroju i obuwia na płaskiej podeszwie. |
W cyklu 2024/25Z:
Na zajęcia proszę o ubranie wygodnego stroju i obuwia na płaskiej podeszwie. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: