Metodyka edukacji przyrodniczej i ekologicznej 2403-PPW-402-sj
Tematyka zajęć:
1. Cele edukacji przyrodniczej. Edukacja przyrodnicza i ekologiczna w podstawie programowej i pakietach edukacyjnych.
2. Outdoorowe zajęcia przyrodnicze.
3. Identyfikowanie roślin w najbliższym otoczeniu przyrodniczym.
4. Literatura dziecięca w edukacji przyrodniczej.
5. Metoda eksperymentu w edukacji przyrodniczej.
6. Metoda projektu w edukacji przyrodniczej - gra miejska.
7. Tworzenie koncepcji przedszkola ekologicznego.
8. Zasady organizacji wycieczki.
9. Prowadzenie zajęć przyrodniczych.
W cyklu 2023/24Z:
Tematyka zajęć: |
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- projektu
- ćwiczeniowa
- giełda pomysłów
- doświadczeń
- obserwacji
Metody dydaktyczne w kształceniu online
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2025/26Z: | W cyklu 2023/24Z: | W cyklu 2024/25Z: |
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składają się:
- przeprowadzona przyrodnicza zabawa dydaktyczna outdoorowe - 5 pkt
tematyka zgodna z wybraną edukacją - 2 pkt
przeprowadzenie zajęć angażujących grupę - 1 pkt
przygotowanie pomocy dydaktycznych - 2 pkt
- przeprowadzenie zajęć przyrodniczych - 5 pkt
zgodność z tematem - 1 pkt
przeprowadzenie zajęć angażujących grupę - 2 pkt
przygotowanie pomocy dydaktycznych - 2 pkt
- stworzenie zielnika - co najmniej 10 roślin, każda strona oprócz rośliny zawiera nazwę oraz ciekawostkę - 1 pkt za stronę, 10 pkt
- zaprojektowanie gry miejskiej zawierającej 8 stacji - 5 pkt: 1 pkt za zagadnienia: grupa docelowa, cele ogólne, cele szczegółowe, opis gry miejskiej, zasady podziału na grupy, zasady poruszania się, mapa, po 0,5 pkt za stacje uwzględniające zagadnienia: na każdej stacji jej opis, wykorzystane materiały (wierszyki, zagadki, pomoce itd.) oraz obszar edukacji
razem: 25 pkt
13 pkt - dst
14-16 pkt - dst+
17-20 pkt - db
21-23 pkt - db+
24-25 pkt - bdb
Literatura
1. Budniak A., Edukacja społeczno-przyrodnicza dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Podręcznik dla studentów, Impuls, Kraków 2017.
2. Stasica J., 160 pomysłów na nauczanie zintegrowane w klasach I-III. Przyroda, Impuls.
3. Parlak M., Edukacja przyrodniczo-ekologiczna dzieci w wieku przedszkolnym. Osobista aktywność dziecka, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce 2019.
4. Brudzińska P., Przestrzeń zabaw ryzykownych w przedszkolu leśnym, Problemy Wczesnej Edukacji 2022, nr 1(54).
5. Bąkowska K., Niesamowity wszechświat, Nasza Księgarnia, Warszawa 2019.
6. Ignotofsky R., Co się kryje w kwiatku? Fascynujące ciekawostki przyrodnicze, Nasza Księgarnia, Warszawa 2022.
7. Atlas. Niesamowita podróż dookoła świata, Olesiejuk 2018.
8. Niesamowita podróż dookoła świata nauki, Olesiejuk 2018.
9. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2017 r., poz. 356 ze zm.)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: