Metoda Dobrego Startu 2403-PPW-401-sj
1. Charakterystyka Metody Dobrego Startu
2. Założenia, cele i zasady MDS
3. Przeznaczenie MDS
- dzieci młodsze
- dzieci starsze
- wsparcie dla dzieci z ryzykiem dysleksji
- MDS a gotowość szkolna dzieci
3. Warianty MDS
- łatwe wzory i piosenki lub wierszyki
- wzory literopodobne i piosenki lub wierszyki
- litery oraz znaki matematyczne
4. Przebieg zajęć MDS
- zajęcia wprowadzające
- zajęcia właściwe: ćwiczenia wzrokowe, słuchowe, wzrokowo-słuchowo- ruchowe
- zajęcia końcowe
5. Planowanie zajęć MDS dla różnych grup wiekowych
6. Przygotowanie pomocy do zajęć
7. Obserwacja i realizacja zajęć w terenie
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- obserwacji
- giełda pomysłów
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
obecności i aktywny udział we wszystkich zajęciach;
wykazanie się znajomością założeń MDS;
wykazanie się umiejętnością planowania zajęć MDS - zadanie oceniane;
praca w grupach - zaplanowanie zajęć w strategii Metody Dobrego Startu zgodnie ze strukturą -w różnych jej wariantach - zadanie oceniane;
przygotowanie ćwiczeń wzrokowych, słuchowych, ruchowych i językowych do wybranego wariantu metody - zadanie oceniane;
przygotowanie pomocy do zajęć
Praktyki zawodowe
zajęcia audytoryjne łączone z zajęciami terenowymi
Literatura
Bogdanowicz M., Metoda Dobrego Startu w pracy z dzieckiem w wieku 5-10 lat, Warszawa 1985.
Bogdanowicz M., Metoda Dobrego Startu, Warszawa 1999.
Bogdanowicz M., Integracja percepcyjno-motoryczna a specjalne trudności w czytaniu, Gdańsk 1987.
Bogdanowicz M., kołysanki, utulanki, Gdańsk 2003.
Bogdanowicz M., Przytulanki, czyli wierszyki na dziecięce masażyki, Gdańsk 2006.
Bogdanowicz M., W co się bawić z dziećmi? Piosenki i zabawy wspomagające rozwój dziecka, Gdańsk 2004.
Bogdanowicz M., Skala oceny skuteczności MDS, Gdańsk 2006.
Bogdanowicz M., Barańska M., Jakacka E., Metoda Dobrego Startu - od piosenki do literki, Gdańsk 2005.
MDS - piosenki do rysowania
MDS - od wierszyka do rysunku
MDS - dwuznaki i zmiękczenia
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: