Praca dydaktyczna w zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej 2403-PPW-400-sj
Edukacja wczesnoszkolna jako dydaktyka szczegółowa.
Zintegrowany model kształcenia
1. Źródła pedagogiki wczesnoszkolnej. Rozwój koncepcji nauczania początkowego w Polsce. Przegląd programów i planów nauczania – rys historyczny.
2. Dyskursy pedagogiki dzieciństwa.
3. Edukacja wczesnoszkolna a nowe koncepcje edukacyjne. Światowe tendencje w zakresie edukacji wczesnoszkolnej. Polska edukacja początkowa – jej problemy i przemiany. Sześciolatek w klasie pierwszej.
4. Analiza wybranych zarządzeń MEN. Podstawy programowe. Programy nauczania.
5. Cele i zadania szkoły.
6. Istota kształcenia wczesnoszkolnego.
7. Obszary zmian w zakresie modelowania zintegrowanego.
8. Metody aktywne w edukacji wczesnoszkolnej – przegląd metod, wybór i zastosowanie. Strategie aktywnego nauczania.
9. Ewaluacja w edukacji wczesnoszkolnej. Ocena opisowa rozwoju dziecka, ocenianie symboliczne. Badanie osiągnięć szkolnych ucznia – przykładowe testy. Diagnoza wstępna dziecka, dojrzałość szkolna. Badanie kompetencji, standardy kompetencji.
10. Uczeń i nauczyciel w edukacji wczesnoszkolnej.
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- symulacyjna (gier symulacyjnych)
Metody dydaktyczne podające
- opowiadanie
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- giełda pomysłów
- klasyczna metoda problemowa
- ćwiczeniowa
- projektu
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody oparte na współpracy
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
opracowanie zintegrowanych bloków tematycznych - praca w grupach
Praktyki zawodowe
przedmiot jest skorelowany z zajęciami terenowymi w przedszkolu i szkole
Literatura
1. Adamek I., Podstawy edukacji wczesnoszkolnej, Kraków 1997.
2. Baścik S., Uaktywnienie metod nauczania, Kraków 1996.
3. Brzezińska A., Misiorna E., Ocenianie dziecka w młodszym wieku szkolnym, Warszawa 1993.
4. Dylematy wczesnej edukacji, pod red. D. Klus- Stańskiej i M. Suświłło, Olsztyn 1998.
5. Edukacja zintegrowana w reformowanej szkole, pod red. H. Moroza, Kraków 2001.
6. Integracja w edukacji wczesnoszkolnej. Praca zbiorowa, Poznań 1997.
7. Klus–Stańska D., Pedagogika wczesnoszkolna - dyskursy, problemy, rozwiązania, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne 2009.
8. Korżańska J., Kształcenie zintegrowane. I etap edukacji, Warszawa 1999.
9. Kowalik-Olubińska M., Świętek W., Uczymy inaczej. Nauczanie zintegrowane w klasach niższych, Toruń 1998.
10. Kształcenie zintegrowane. Problemy teorii i praktyki, pod red. M. Żytko, Warszawa 2002.
11. Nauczyciel i uczeń w edukacji zintegrowanej w klasach I-III, pod red. I. Adamek, Kraków 2001.
12. Pedagogika wczesnej edukacji – dyskursy, problemy, otwarcia, pod red. D. Klus-Stańskiej, D. Bronk, A. Malendy, Warszawa 2012.
13. Projektowanie i modelowanie edukacji zintegrowanej, pod red. I. Adamek, Kraków 2002.
14. Waloszek D., Pedagogika przedszkolna - metamorfoza statusu i przedmiotu badań, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2006.
15. Zintegrowana edukacja w klasach I-III, pod red. E. Misiornej i E. Ziętkiewicz, Poznań 1999.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: