Modele oceniania i motywowania dziecka 2403-PPW-318-sj
1. Zajęcia wprowadzające. Prawne uwarunkowania oceniania.
2. Ocenianie jako czynnik motywujący.
3. Kontrowersje wokół oceniania.
4. Ocenianie kształtujące.
5. Kształtowanie umiejętności formułowania oceny.
6. Oceny opisowe.
7. Tworzenie oceny opisowej-końcoworocznej w oparciu o konkretne przypadki.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
- opis
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- studium przypadku
- doświadczeń
- giełda pomysłów
- klasyczna metoda problemowa
- projektu
- ćwiczeniowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody oparte na współpracy
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści
- gry i symulacje
- metody integracyjne
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
zaliczenie:
wykonanie zadań cząstkowych (ocena opisowa prac uczniów z wykorzystaniem OK + oceny opisowe-końcoworoczne - ocenie podlegać będzie poprawność merytoryczna w skali 2-5) + aktywność +, obecność (1 dozwolona nieobecność)
1 nieusprawiedliwiona nieobecność możliwa do wykorzystania bez konieczności odrabiania. Ta i inne nieobecności (wynikające ze zwolnień lekarskich powyżej 2) należy odrobić. Wszystkie nieobecności muszą zostać odrobione w ciągu 2 tygodni od nieobecności.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Björn H., Joakim Lindgren, Klara Johansson, Mattias Strandh, Solveig Petersen, Consequences of school grading systems on adolescent health: evidence from a Swedish school reform, „Journal of Education Policy”, t. 36, nr 1, ss. 84–106.
Jaskulska S., Dobry z zachowania, Przegląd Pedagogiczny 2020, nr 2.
Stowarzyszenie Umarłych Statutów, Statut Nieumarły, https://statut.umarlestatuty.pl/uploads/Statut_Nieumarly_96ed3fc9b0.pdf
Literatura dodatkowa:
Bąkowska M., Piłat S., Ocenianie kształtujące. Poradnik dla nauczyciela klas 1-3, MAC, Kielce 2018.
Dix P., Jak oceniać postępy uczniów. Wskazówki dla nauczycieli, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2014.
Niemierko B., Jak pomagać (a nie szkodzić) uczniom ocenianiem szkolnym, Wydawnictwo Smak Słowa, Warszawa 2018.
Szyling G., Nauczycielskie praktyki oceniania poza standardami, Impuls, Kraków 2011.
W cyklu 2022/23L:
Literatura obowiązkowa: Literatura dodatkowa: |
W cyklu 2023/24L:
Literatura obowiązkowa: Literatura dodatkowa: |
W cyklu 2024/25L:
Literatura obowiązkowa: Literatura dodatkowa: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: