Metodyka edukacji matematycznej 2403-PPW-317-sj
Mierzenie czasu - kalendarz i zegar.
Intuicje i pojęcia geometryczne.
Niepowodzenia w początkowej nauce matematyki. Przygotowanie uczniów do edukacji matematycznej w klasie IV. Rozwojowe zaburzenia w zakresie uczenia się matematyki.
Uzdolnienia matematyczne. Konkursy matematyczne dla uczniów klas 1-3 szkół podstawowych (Kangur, Alfik, Maks matematyczny, Leon, Konkurs Logicznego Myślenia).
Mała ekonomia.
Gry i hartowanie emocjonalne.
Kodowanie i programowanie.
Matematyczne Stacje Badawcze.
W cyklu 2022/23L:
W ramach przedmiotu realizowane będą następujące tematy: |
W cyklu 2023/24L:
Niepowodzenia w początkowej nauce matematyki. Przygotowanie uczniów do edukacji matematycznej w klasie IV. |
W cyklu 2024/25L:
Mierzenie czasu - kalendarz i zegar. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
- drama
Metody dydaktyczne podające
- tekst programowany
- pogadanka
- opis
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- projektu
- ćwiczeniowa
- sytuacyjna
- obserwacji
- klasyczna metoda problemowa
- studium przypadku
- stolików eksperckich
- giełda pomysłów
- seminaryjna
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody oparte na współpracy
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody integracyjne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2022/23L: | W cyklu 2025/26L: |
Kryteria oceniania
Ocenie podlegać będzie:
- wejściówka - 5 pkt
- gra matematyczna - 5 pkt - ocenie podlegać będzie dostosowanie do poziomu rozwoju dziecka, dla którego została przygotowana gra, poprawność metodyczna, estetyka
- konkurs - 4 pkt, oceniana będzie poprawność i dostosowanie do wieku,
- matematyczne stacje badawcze - 8 pkt, 2 pkt za każdą stację (określenie edukacji, przygotowanie materiałów i przeprowadzenie)
- teczka studenta zawierająca zagadnienia poruszane na zajęciach, opis przeprowadzonych ćwiczeń oraz propozycje własnych ćwiczeń - 8 pkt
22 pkt - dst
23 pkt - dst+
24-25 pkt - db
26-27 pkt - db+
28-30 pkt - bdb
2 nieusprawiedliwione nieobecności możliwe do wykorzystania bez konieczności odrabiania. Te i inne nieobecności (wynikające ze zwolnień lekarskich powyżej 2) należy odrobić. Wszystkie nieobecności muszą zostać odrobione w ciągu 2 tygodni od nieobecności.
Literatura
1. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Dziecięca matematyka – dwadzieścia lat później. Książka dla rodziców i nauczycieli starszych przedszkolaków, Bliżej Przedszkola.
2. Gruszczyk-Kolczyńska E., Jak pomóc dziecku pokonać niepowodzenia w nauce matematyki?, Bliżej Przedszkola.
3. Gruszczyk-Kolczyńska E., Edukacja matematyczna w klasie I, Bliżej Przedszkola, 2014.
4. Jastrzębska-Krajewska Z., Ruch plus muzyka równa się matematyka, Bliżej Przedszkola 2022.
5. Jastrzębska-Krajewska Z., Ruch plus muzyka równa się matematyka, część 2, Bliżej Przedszkola 2023.
6. Fechner-Sędzicka I., Ochmańska B., Odrobina B., Rozwijanie zainteresowań i zdolności matematycznych uczniów klas I-III szkoły podstawowej. Poradnik dla nauczyciela, ORE, Warszawa 2012.
7. Semadeni Z., Podejście konstruktywistyczne do matematycznej edukacji wczesnoszkolnej, ORE.
8. Przybyła T. i in., Dziecięca matematyka. W H. Krauze-Sikorska i M. Klichowski (red.), Pedagogika dziecka. Podręcznik akademicki (pp. 119-137). Wydawnictwo Naukowe UAM.
W cyklu 2022/23L:
Dąbrowski M. (2007): Pozwólmy dzieciom myśleć. O umiejętnościach matematycznych polskich trzecioklasistów, CKE, Warszawa. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: