Podstawy wychowania fizycznego 2403-PPW-312-sj
Zajęcia dla nauczycieli w obszarze edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, przygotowujące do samodzielnej organizacji i prowadzenia zajęć wychowania fizycznego w oparciu o założenia metodyczne.
Zajęcia prowadzone są w formie krótkiego wprowadzenia teoretycznego i ćwiczeń praktycznych. Udział w nich wymaga przynoszenia stroju umożliwiającego aktywne ćwiczenie.
Tematyka zajęć:
1. Zabawy orientacyjno-porządkowe
2. Wchodzenie w kontakt z własnym ciałem, przestrzenią, partnerem i grupą
3. Ćwiczenia i zabawy równoważne.
4. Ćwiczenia kształtujące postawę
5. Ćwiczenia z partnerem i z przyborem
6. Zabawy i gry kształtujące szybkość i zwinność
7. Ćwiczenia zwiększające gibkość i siłę mięśni obręczy kończyn górnych i mięśni posturalnych
8. Ćwiczenia w pozycjach izolowanych i ćwiczenia z przyborem (kocyk, woreczek, laska gimnastyczna, szarfa)
9. Kształtowanie siły w ćwiczeniach z obciążeniem masą własnego ciała i pokonywaniem oporu współćwiczącego
10. Ćwiczenia z elementami tańca
11. Nauka toczenia się i przewrotów (metodyka ćwiczeń, scenariusze zajęć)
12. Kształtowanie pamięci ruchowej i orientacji w przestrzeni w ćwiczeniach przy muzyce
13. Improwizacja twórcza i kontakt improwizacja - ćwiczenia ekspresji ruchowej
14. Ćwiczenia z wykorzystaniem laski gimnastycznej
15. Zabawy i gry terenowe
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- pogadanka
- opis
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2022/23L: | W cyklu 2025/26L: |
Kryteria oceniania
Wykłady - egzamin pisemny obejmujący treści wykładów; realizacja projketu metodycznego
Ćwiczenia-wykonanie określonych zadań praktycznych z zakresu wychowania fizycznego
Literatura
Podstawowa:
1. Bartkowiak Z., Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania, WSIP, Warszawa, 1986
2. Bielski J., Metodyka wychowania fizycznego i zdrowotnego: podręcznik dla nauczycieli wychowania fizycznego i studentów studiów pedagogicznych, IMPULS, Kraków, 2005
3. Bondarowicz M., Owczarek S., Zabawy i gry ruchowe w gimnastyce korekcyjnej, WSIP, Warszawa, 1997
4. Grabowski H., Co koniecznie trzeba wiedzieć o wychowaniu fizycznym, IMPULS, Kraków, 2000
5. Mazurek L., Gimnastyka podstawowa. Słownictwo-systematyka, Sport i Turystyka, Warszawa, 1971
6. Sulisz S. (red.), Wychowanie fizyczne w kształceniu zintegrowanym, WSIP, Warszawa, 2000
Uzupełniająca:
1. Bogdanowicz M., Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka, WSiP, Warszawa, 2003
2. Trześniowski R., Zabawy i gry ruchowe, WSIP, Warszawa, 1995
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: