Pedagogika Planu Daltońskiego
2403-PPW-311-sj
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2022/23L:
1. Historia Planu Daltońskiego 2. Zasady edukacji daltońskiej - odpowiedzialność - samodzielność - współpraca 3. Koncepcja Planu Daltońskiego w przedszkolu i szkole 4. Plan daltoński a rytm dnia, kolory dnia 5. Kolorowy model pracy w grupach 6. Model pracy w systemie zadań 7. Planowanie pracy, tablica zadań 8. Wychowawczy aspekt pracy w koncepcji daltońskiej 9. Motywowanie dzieci 10. Funkcjonowanie Stowarzyszenia Dalton w Polsce 11. Przykłady placówek daltońskich w Polsce i na świecie 12. Materiały daltońskie do pracy z dziećmi
|
W cyklu 2023/24L:
1. Historia Planu Daltońskiego 2. Zasady edukacji daltońskiej - odpowiedzialność - samodzielność - współpraca 3. Koncepcja Planu Daltońskiego w przedszkolu i szkole 4. Plan daltoński a rytm dnia, kolory dnia 5. Kolorowy model pracy w grupach 6. Model pracy w systemie zadań 7. Planowanie pracy, tablica zadań 8. Wychowawczy aspekt pracy w koncepcji daltońskiej 9. Motywowanie dzieci 10. Funkcjonowanie Stowarzyszenia Dalton w Polsce 11. Przykłady placówek daltońskich w Polsce i na świecie 12. Materiały daltońskie do pracy z dziećmi
|
W cyklu 2024/25L:
1. Historia Planu Daltońskiego 2. Zasady edukacji daltońskiej - odpowiedzialność - samodzielność - współpraca 3. Koncepcja Planu Daltońskiego w przedszkolu i szkole 4. Plan daltoński a rytm dnia, kolory dnia 5. Kolorowy model pracy w grupach 6. Model pracy w systemie zadań 7. Planowanie pracy, tablica zadań 8. Wychowawczy aspekt pracy w koncepcji daltońskiej 9. Motywowanie dzieci 10. Funkcjonowanie Stowarzyszenia Dalton w Polsce 11. Przykłady placówek daltońskich w Polsce i na świecie 12. Materiały daltońskie do pracy z dziećmi
|
Całkowity nakład pracy studenta
15 godz zajęcia kontaktowe i zajęcia terenowe
5 godz analiza literatury naukowej i metodycznej
10 godz projektowanie zajęć, materiałów daltońsich
Efekty uczenia się - wiedza
Posiada wiedzę na temat rozwoju psychofizycznego dziecka; zna współczesne stanowiska pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej.
Zna współczesne badania nad dzieciństwem, ma wiedzę na temat projektowania i prowadzenia badań diagnostycznych, uwzględniających specyfikę funkcjonowania dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym.
Efekty uczenia się - umiejętności
Potrafi posługiwać się nowoczesną wiedzą teoretyczną z zakresu pedagogiki, psychologii oraz dydaktyki i metodyki szczegółowej - przedszkolnej i wczesnoszkolnej w celu diagnozowania, analizowania i prognozowania sytuacji pedagogicznych oraz dobierania strategii realizowania działań praktycznych.
Dokonuje obserwacji sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, analizuje je, wykorzystując wiedzę pedagogiczno-psychologiczną i aksjologiczną oraz proponuje rozwiązania problemów.
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Charakteryzuje się wrażliwością etyczną, empatią, otwartością, refleksyjnością oraz postawami prospołecznymi i poczuciem odpowiedzialności wobec dzieci/ uczniów, rodziców i nauczycieli.
Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne (dydaktyczne, wychowawcze, opiekuńcze w środowisku przedszkolnym i szkolnym).
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- doświadczeń
- obserwacji
- ćwiczeniowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody ewaluacyjne
- metody oparte na współpracy
Wymagania wstępne
wiedza z zakresu podstaw pedagogiki i historii wychowania
wiedza z zakresu pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej
umiejętności metodyczne do pracy z dziećmi 9organizacja warsztatu pracy z dziećmi)
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
aktywny udział w zajęciach
opracowanie zajęć - zadań w koncepcji daltońskiej
przygotowanie pomocy daltońskich
Literatura
W cyklu 2022/23L:
Dryjas K., Koncepcja edukacji daltońskiej drogą do rozwoju samodzielności i autonomii dziecka [w:] Inspiracje Daltońskie nr 13/2021. Dryjas K., Pomysły na współpracę w klasie [w:] Inspiracje Daltońskie nr 13/2021. Inspiracje Daltońskie, teoria i praktyka, Zeszyty naukowo-metodyczne Polskiego Stowarzyszenia Dalton. Juliańska A., Kwella M., Szymańska K., Pomocnik nauczyciela. Sprawdzone pomysły na zmotywowanie i zorganizowanie twojej klasy, wyd. Sor-man, Łódź 2011. Rohner R., wenke K., Pedagogika planu daltońskiego, wyd. Sor-man Łódź 2011.
|
W cyklu 2023/24L:
Dryjas K., Koncepcja edukacji daltońskiej drogą do rozwoju samodzielności i autonomii dziecka [w:] Inspiracje Daltońskie nr 13/2021. Dryjas K., Pomysły na współpracę w klasie [w:] Inspiracje Daltońskie nr 13/2021. Inspiracje Daltońskie, teoria i praktyka, Zeszyty naukowo-metodyczne Polskiego Stowarzyszenia Dalton. Juliańska A., Kwella M., Szymańska K., Pomocnik nauczyciela. Sprawdzone pomysły na zmotywowanie i zorganizowanie twojej klasy, wyd. Sor-man, Łódź 2011. Rohner R., wenke K., Pedagogika planu daltońskiego, wyd. Sor-man Łódź 2011.
|
W cyklu 2024/25L:
Dryjas K., Koncepcja edukacji daltońskiej drogą do rozwoju samodzielności i autonomii dziecka [w:] Inspiracje Daltońskie nr 13/2021. Dryjas K., Pomysły na współpracę w klasie [w:] Inspiracje Daltońskie nr 13/2021. Inspiracje Daltońskie, teoria i praktyka, Zeszyty naukowo-metodyczne Polskiego Stowarzyszenia Dalton. Juliańska A., Kwella M., Szymańska K., Pomocnik nauczyciela. Sprawdzone pomysły na zmotywowanie i zorganizowanie twojej klasy, wyd. Sor-man, Łódź 2011. Rohner R., wenke K., Pedagogika planu daltońskiego, wyd. Sor-man Łódź 2011.
|
Uwagi
W cyklu 2022/23L:
zajęcia audytoryjne łączone z zajęciami terenowymi
|
W cyklu 2023/24L:
zajęcia audytoryjne łączone z zajęciami terenowymi
|
W cyklu 2024/25L:
zajęcia audytoryjne łączone z zajęciami terenowymi
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: