Metoda projektu 2403-PPW-308-sj
Zakres problematyki:
1. Teoretyczne podstawy metody projektów: definicje, planowanie, organizacja, metoda projektu w Podstawie Programowej kształcenia ogólnego.
2. Wykorzystanie metody projektu edukacyjnego w kształceniu kompetencji kluczowych u uczniów.
3. Etapy przygotowania, realizacji i zakończenia projektu.
4. Organizacja projektu - zadania nauczyciela, uczniów, tworzenie grup projektowych.
5. Motywacja, zapał i ocena realizowanych przez uczniów projektów edukacyjnych - praktyczne wykorzystanie metody S.M.A.R.T. w określaniu celów projektu oraz map myśli w budowaniu harmonogramu.
6. Rodzaje projektów i cechy dobrego projektu.
7. Prezentacja i analiza wdrożonych autorskich projektów
8. Opracowanie projektu przez studentów, omówienie i prezentacja.
9. Ocena projektu: podsumowanie pracy studentów, samoocena i ocena koleżeńska.
Projekt edukacyjny jest złożonym zadaniem, które wymaga podejmowania różnorakich i – co najważniejsze – samodzielnych działań.
Studenci biorą na siebie pełną odpowiedzialność za swoje działania, wykładowca pełni jedynie funkcję przewodnika i mentora.
Proces realizacji projektu zawiera następujące etapy:
identyfikację celów, badanie i zgłębianie tematu, analizę danych, tworzenie prezentacji i finalnie wspomnianego produktu.
Celem pracy z wykorzystaniem metody projektu jest umożliwienie praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy na wykładach, co sprzyja jej lepszemu zrozumieniu i utrwaleniu. Metoda projektu rozwija umiejętności praktyczne, takie jak rozwiązywanie problemów, twórcze myślenie czy współpraca w zespole.
W cyklu 2023/24Z:
Zakres problematyki: Projekt edukacyjny jest złożonym zadaniem, które wymaga podejmowania różnorakich i – co najważniejsze – samodzielnych działań. Studenci biorą na siebie pełną odpowiedzialność za swoje działania, wykładowca pełni jedynie funkcję przewodnika i mentora. Proces realizacji projektu zawiera następujące etapy: Celem pracy z wykorzystaniem metody projektu jest umożliwienie praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy na wykładach, co sprzyja jej lepszemu zrozumieniu i utrwaleniu. Metoda projektu rozwija umiejętności praktyczne, takie jak rozwiązywanie problemów, twórcze myślenie czy współpraca w zespole. |
W cyklu 2024/25Z:
Zakres problematyki: Projekt edukacyjny jest złożonym zadaniem, które wymaga podejmowania różnorakich i – co najważniejsze – samodzielnych działań. Studenci biorą na siebie pełną odpowiedzialność za swoje działania, wykładowca pełni jedynie funkcję przewodnika i mentora. Proces realizacji projektu zawiera następujące etapy: Celem pracy z wykorzystaniem metody projektu jest umożliwienie praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy na wykładach, co sprzyja jej lepszemu zrozumieniu i utrwaleniu. Metoda projektu rozwija umiejętności praktyczne, takie jak rozwiązywanie problemów, twórcze myślenie czy współpraca w zespole. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- wystawa
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- sytuacyjna
- giełda pomysłów
- stolików eksperckich
- projektu
- laboratoryjna
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Elementy niezbędne dla uzyskania pozytywnej oceny z zajęć (4):
1. Obecność na zajęciach;
2. Bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność na zajęciach;
3. Przygotowanie projektu edukacyjnego (planowanie plus realizacja) przez studentów na wybrany temat - ocena sposobu prezentacji projektu, jego zawartości merytorycznej, innowacyjności, wpływu społecznego, oprawy graficznej oraz strategii i efektów upowszechniania wyników.
4. Przygotowanie na zajęcia (indywidualnie lub zespołowo) dwóch przykładów zrealizowanych już projektów o charakterze edukacyjnym (podczas realizacji których wykorzystano metodę projektów) - oraz ich krytyczna analiza podczas dyskusji dydaktycznej.
Literatura
Goźlińska Elżbieta: Nie lekcje lecz zajęcia edukacyjne. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, cop. 2004
Kubiczek Bożena: Metody aktywizujące. Jak nauczyć uczniów uczenia się? Wyd. 4. Opole: Wydawnictwo Nowik, 2009
Mikina Agnieszka, Metoda projektów dla szkół podstawowych, Oficyna MM, 2014
Niemierko Bolesław: Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2007
Rau Krystyna, Ziętkiewicz Ewa: Jak aktywizować uczniów. „Burza mózgów” i inne techniki w edukacji. Poznań: G&P, 2000
Sawiński Julian Piotr, Sposoby aktywizowania uczniów w szkole XXI wieku, Difin, 2014
Uczenie metodą projektów. Pod red. Bogusławy Doroty Gołębniak. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, cop. 2002
Zdolni w szkole, czyli o zagrożeniach i możliwościach rozwojowych uczniów zdolnych: poradnik dla nauczycieli i wychowawców. Pod red. Wiesławy Limont, Joanny Cieślikowskiej, Dominiki Jastrzębskiej. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2012
Mali badacze: metoda projektu w edukacji elementarnej / Judy Harris Helm, Lilian G. Katz.- Warszawa: Wydaw. CODN: Polska Fundacja Dzieci i Młodzieży, 2003
Metoda projektów nie tylko w gimnazjum : poradnik dla nauczycieli i dyrektorów szkół / Agnieszka Mikina, Bożena Zając.- Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2012
Uczenie się metodą projektów / Red. Bogusława Dorota Gołębniak.- Warszawa: WSiP, 2002
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: