Pedagogika specjalna 2403-PPW-306-sj
1. Wprowadzenie do problematyki. Miejsce w nauce.
2. Podziały pedagogiki specjalnej.
3. Historia pedagogiki specjalnej.
4. Norma – problem etiologiczny, społeczny, etyczny.
5. Diagnoza i terapia, wspomaganie rozwoju człowieka.
6. Miejsce osoby niepełnosprawnej w społeczeństwie. Możliwości i ograniczenia biotechniczne.
7. Wybitni przedstawiciele pedagogiki specjalnej.
8. System kształcenia w Polsce i wybranych krajach osób niepełnosprawnych.
9. Obecne podejście do problemu osób niepełnosprawnych – od segregacji, przez integrację do inkluzji.
10. Zaburzenia, z jakimi często się spotykamy.
11. Głębokie zaburzenia w rozwoju - Autyzm, zespół Aspergera.
12. Zespoły genetyczne - Zespół Downa.
13. Zespół Retta.
14. Wybitne uzdolnienia „sawantów”.
15. Podsumowanie. Doświadczenia z pedagogiką specjalną.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- tekst programowany
Metody dydaktyczne poszukujące
- biograficzna
- klasyczna metoda problemowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę w zakresie podanych efektów kształcenia wiedzy i umiejętności.
Literatura
Dykcik Wł. (2006), Pedagogika specjalna, UAM, Poznań.
Sekowska Z. (200) Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej, APS, Warszawa
Smith D. D. (2010), Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki, PWN, Warszawa, t. 1 i 2.
Sowa J. (1997), Pedagogika specjalna w zarysie, FOSZE, Rzeszów.
Speck O. (2005) Niepełnosprawni w społeczeństwie. Podstawy ortopedagogiki, GWP. Gdańsk.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: