Metodyka edukacji matematycznej 2403-PPW-304-sj
1. Rozwój umysłowy dziecka w kontekście wczesnej edukacji matematycznej.
2. Zagadnienia edukacji matematycznej w podstawie programowej i pakietach edukacyjnych.
3. Konstruktywistyczne i czynnościowe podejście do nauczania matematyki na etapie wczesnoszkolnym
4. Orientacja przestrzenna w edukacji dzieci.
5. Rytmy w edukacji matematycznej.
6. Pojęcie liczby naturalnej.
7. Monografia liczby.
8. Oś liczbowa. Liczenie i rachowanie.
9. Tworzenie sensorycznych pomocy dydaktycznych.
10. Klasyfikacja.
11. Rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego.
12. Zadania z treścią.
13. Pomiar długości.
14. Pomiar objętości.
15. Ciężar, konstruowanie wagi i ważenie.
W cyklu 2022/23Z:
W ramach przedmiotu realizowane będą następujące tematy: |
W cyklu 2023/24Z:
Rozwój umysłowy dziecka w kontekście wczesnej edukacji matematycznej. |
W cyklu 2024/25Z:
Rozwój umysłowy dziecka w kontekście wczesnej edukacji matematycznej. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- inscenizacja
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- pogadanka
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- opis
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- doświadczeń
- klasyczna metoda problemowa
- giełda pomysłów
- ćwiczeniowa
- laboratoryjna
- studium przypadku
- stolików eksperckich
- projektu
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody służące prezentacji treści
- metody oparte na współpracy
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody ewaluacyjne
- metody integracyjne
- metody wymiany i dyskusji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2023/24Z: | W cyklu 2024/25Z: |
Kryteria oceniania
Ocenie podlegać będzie:
- wejściówka - 5 pkt,
- cyfra sensoryczna - 8 pkt (ocenie podlegać będzie praktyczność - możliwe do wykorzystania przez dziecko, estetyka, trwałość)
- teczka studenta zawierająca zagadnienia poruszane na zajęciach, opis przeprowadzonych ćwiczeń oraz propozycje własnych ćwiczeń - 12 pkt
18 pkt - dst
19 pkt - dst+
20 pkt - db
21-22 pkt - db+
23-25 pkt - bdb
Literatura
1. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Dziecięca matematyka – dwadzieścia lat później. Książka dla rodziców i nauczycieli starszych przedszkolaków, Bliżej Przedszkola.
2. Gruszczyk-Kolczyńska E., Jak pomóc dziecku pokonać niepowodzenia w nauce matematyki?, Bliżej Przedszkola.
3. Gruszczyk-Kolczyńska E., Edukacja matematyczna w klasie I, Bliżej Przedszkola, 2014.
4. Jastrzębska-Krajewska Z., Ruch plus muzyka równa się matematyka, Bliżej Przedszkola 2022.
5. Jastrzębska-Krajewska Z., Ruch plus muzyka równa się matematyka, część 2, Bliżej Przedszkola 2023.
6. Fechner-Sędzicka I., Ochmańska B., Odrobina B., Rozwijanie zainteresowań i zdolności matematycznych uczniów klas I-III szkoły podstawowej. Poradnik dla nauczyciela, ORE, Warszawa 2012.
7. Semadeni Z., Podejście konstruktywistyczne do matematycznej edukacji wczesnoszkolnej, ORE.
8. Przybyła T. i in., Dziecięca matematyka. W H. Krauze-Sikorska i M. Klichowski (red.), Pedagogika dziecka. Podręcznik akademicki (pp. 119-137). Wydawnictwo Naukowe UAM.
W cyklu 2022/23Z:
Dąbrowski M. (2007): Pozwólmy dzieciom myśleć. O umiejętnościach matematycznych polskich trzecioklasistów, CKE, Warszawa. |
W cyklu 2023/24Z:
1. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Dziecięca matematyka – dwadzieścia lat później. Książka dla rodziców i nauczycieli starszych przedszkolaków, Bliżej Przedszkola. |
W cyklu 2024/25Z:
1. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Dziecięca matematyka – dwadzieścia lat później. Książka dla rodziców i nauczycieli starszych przedszkolaków, Bliżej Przedszkola. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: