Metodyka edukacji polonistycznej 2403-PPW-303-sj
1. Przedstawienie zakresu treści przedmiotu; przydział grup do opracowań metod nauki czytania
2,3. Przegląd metod nauki czytania – sojusz metod - metody globalne, odimienna, glottodydaktyka, Montessori, Freinet, sylabowe, barwno-dźwiękowe, analityczno-syntetyczne
4. Ćwiczenia rozwijające percepcję wzrokową u dzieci – dyktanda graficzne, goplany, instrumenty, zagadki, pudełka akustyczne, ludziki – pokaż zapamiętaj
5. Ćwiczenia rozwijające percepcję słuchową, zagadki dźwiękowe, zagadki ruchowe
6. Rozwój manualności u dzieci, ćwiczenia grafomotoryczne przygotowujące do nauki pisania – szlaki, zygzaki, ćwiczenia dla dzieci leworęcznych, próby lateralizacji – profile dominacji, lewa ręka rysuje i pisze, miś w pudełku
Badacze pisma i znaków – Pinokio w języku emotikonów, stemple, gazety – miś
Uzupełnienie ćwiczeń o uważności, metoda 18 struktur
7. Rozwijanie sprawności językowej u dzieci – rymowanki, paluszkowe opowieści, rysowane wierszyki, wyliczanki, rysunkowe opowieści, historyjki obrazkowe, zagadki, zagadki ruchowe, onomatopeje, opowieści z szablonami postaci, paluszkowe opowieści, recytacje – wiersze dla dzieci, masażyki, kinezjologia, kości do opowiadania
8. Zapoznanie z elementarzem, metodyczna analiza podręczników do nauki czytania
9. Metodyka wprowadzenia litery, wyprawka pierwszoklasisty – gniotki, orzeszek, piłki i woreczki sensoryczne, alfabet ruchomy, plansza z wyrazem podstawowym, rozsypanki, domino, litery sensoryczne, mandale literowe, kominy literowe, kreatywne druciki
10. Metoda Dobrego Startu – film; ćwiczenia wzrokowe, słuchowe, wzrokowo-słuchowo-ruchowe
Melobajki – opowieści o literach, zabawy inscenizowane
W co się bawić z dziećmi – Marta Bogdanowicz, pląsy z brodą
11. Kaligrafia – zeszyty, ocena poziomu graficznego pisma, nakładki, nasadki, linijki, tabliczki do pisania
12. Nauczanie ortografii w edukacji wczesnoszkolnej, zmiękczenia – słowniczki ortograficzne, dyktanda, lizaki ortograficzne, ortogramy, krzyżówki, zagadki, plątaninkihttps://usosweb.umk.pl/kontroler.php?_action=katalog2/przedmioty/pokazPrzedmiot&kod=1900-212a-PWn1
13. Zagadnienia gramatyczne – wprowadzenie części mowy, Ćwiczenia w czytaniu – suwaki i zegary sylabowe
14. Formy pracy z tekstem, ćwiczenia redakcyjne, praca z podręcznikami do klasy II i III – przykłady ćwiczeń
15. Literatura dla dzieci, bajkoterapia, praca z lekturą, czasopisma dla dzieci; wartości w literaturze dla dzieci, twórczość literacka dzieci – sposoby pracy z lekturą, tekstem literackim, ćwiczenia
• Teatrzyk Kamishibai, prezentacje teatralne – różne formy teatralne
• Ćwiczenia dla dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu, ćwiczenia logopedyczne, emisyjne, artykulacyjne, ortofoniczne
Dodatkowo
1. Spektakl w Teatrze „Baj Pomorski”
2. Projekty literackie – prezentacje
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- inscenizacja
Metody dydaktyczne podające
- opowiadanie
Metody dydaktyczne poszukujące
- doświadczeń
- ćwiczeniowa
- giełda pomysłów
- obserwacji
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody integracyjne
- metody ewaluacyjne
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
- aktywny udział we wszystkich zajęciach
-zadania na zal. m.in. opracowanie metody nauki czytania, opracowanie metodyczne litery, zestawy ćwiczeń ortograficznych i gramatycznych
- teczka polonistyczna z materiałami dydaktycznymi
Praktyki zawodowe
Zajęcia metodyczne są skorelowane z zajęciami terenowymi w przedszkolu i szkole
Literatura
Arciszewska E., Czytanie globalne, czyli sojusz metod, „Edukacja i Dialog” 1998/2.
Bogdanowicz M., Metoda Dobrego Startu, Warszawa 1989.
Burtowa M., Przygotowanie dzieci w wieku przedszkolnym do nauki czytania i pisania w szkole, Poznań 1992.
Cackowska M., Nauka czytania i pisania w klasach przedszkolnych, Warszawa 1984.
Czytanie i pisanie – nowy język dziecka, pod red. A. Brzezińskiej, Warszawa 1987.
Doman G., Jak nauczyć małe dziecko czytać, Bydgoszcz 1992.
Kulpa J., Więckowski R., Metodyka nauczania języka polskiego w klasach początkowych, Warszawa 1983.
Majchrzak I., Wprowadzenie dziecka w świat pisma, Warszawa 1995.
Rocławski B., Nauka czytania i pisania, Gdańsk 1990
Cieszyńska J., Nauka czytania krok po kroku, Kraków 2001.
Dudzińska I. Dziecko sześcioletnie uczy się czytać, Warszawa 1986.
Kamińska K., Nauka czytania dzieci w wieku przedszkolnym, Warszawa 1999.
Król F., Sztuka czytania, Warszawa 1992.
Lenartowska K., Świętek W., Praca z tekstem w klasach I-III, Warszawa 1982.
Malmquist E., Nauka czytania w szkole podstawowej, Warszawa 1987.
Puślecki W., Test pomiaru techniki czytania głośnego,
Kraków 2002.
Tenta H., Badacze pisma i znaków, Kielce 2005.
Wieczór E., Proces nabywania kompetencji językowych i komunikacyjnych przez dzieci w rzeczywistości przedszkolnej, szkolnej i rodzinnej, [w:] Studia Dydaktyczne , tom 26, Płock 2014, s. 347-365.
Wieczór E., Kamper-Kubańska M., Słowo za słowem - o sprawności językowej i nabywaniu kompetencji komunikacyjnych u dzieci. Implikacje językowo-muzyczne do pracy z dzieckiem, Włocławek 2014.
Zakrzewska B., I ty będziesz dobrze czytać, Warszawa 2000.
Zakrzewska B., Trudności w czytaniu i pisaniu, modele ćwiczeń, Warszawa 1999.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: