Język obcy – merytoryczne przygotowanie do nauczania 2403-PPW-302-sj
Celem zajęć jest wyposażenie studentów w potrzebną wiedzę, umiejętności i kompetencje z zakresu przygotowania merytorycznego do nauczania języka obcego (angielskiego) w przedszkolu oraz klasach I-III szkoły podstawowej. Studenci poznają i doskonalą podstawowe struktury gramatyczne oraz formy językowe. Pogłębiają swoje kompetencje leksykalne, gramatyczne, fonetyczne i socjokulturowe oraz wykorzystują je w komunikowaniu się w języku obcym. Studenci rozwijają i posługują się sprawnościami rozumienia ze słuchu, mówienia, czytania i pisania w języku obcym. Samodzielnie zdobywają wiedzę i rozwijają swoje zawodowe umiejętności, korzystając z różnych źródeł w języku obcym. Studenci dokonują autorefleksji nad posiadanymi kompetencjami oraz podejmują kształcenie i pracę w celu rozwoju swoich umiejętności językowych. Studenci poznają kulturę państw z danego obszaru językowego oraz wybraną literaturę, rymowanki i piosenki oraz zabawy dla dzieci w języku obcym. Dobierają w pracy z dziećmi lub uczniami odpowiednią literaturę, rymowanki i piosenki oraz zabawy w języku obcym. Zajęcia są prowadzone na poziomie biegłości językowej B2/B2+ w skali ESOKJ (Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego: Common European Framework of Reference for Languages).
W cyklu 2022/23Z:
Konwersatorium i ćwiczenia (semestr zimowy i letni) Treści kształcenia Kompetencja fonetyczna Kompetencja gramatyczna Kompetencja leksykalna Kompetencja socjokulturowa Sprawność czytania Sprawność pisania Sprawność słuchania Sprawność mówienia Wiedza o kulturze państw z danego obszaru językowego oraz znajomość wybranej literatury, rymowanek, piosenek i zabaw dla dzieci w języku obcym |
W cyklu 2023/24Z:
Konwersatorium i ćwiczenia (semestr zimowy i letni) Treści kształcenia Kompetencja fonetyczna Kompetencja gramatyczna Kompetencja leksykalna Kompetencja socjokulturowa Sprawność czytania Sprawność pisania Sprawność słuchania Sprawność mówienia Wiedza o kulturze państw z danego obszaru językowego oraz znajomość wybranej literatury, rymowanek, piosenek i zabaw dla dzieci w języku obcym |
W cyklu 2024/25Z:
Konwersatorium i ćwiczenia (semestr zimowy i letni) Treści kształcenia Kompetencja fonetyczna Kompetencja gramatyczna Kompetencja leksykalna Kompetencja socjokulturowa Sprawność czytania Sprawność pisania Sprawność słuchania Sprawność mówienia Wiedza o kulturze państw z danego obszaru językowego oraz znajomość wybranej literatury, rymowanek, piosenek i zabaw dla dzieci w języku obcym |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2025/26Z: | W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2023/24Z: | W cyklu 2024/25Z: |
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składają się:
- bieżące przygotowanie do zajęć, odrabianie zadań domowych, aktywny udział w zajęciach – W1, W2, U1, U2, U3, U4, K1
- testy kontrolne, kolokwia pisemne – W1, W2, U1, U2
- prace pisemne – W1, U1, U2
- wypowiedzi ustne, kolokwia ustne – W1, U1, U2
- prezentacje, projekty – W1, W2, U1, U2, U4
Szczegółowe metody i kryteria oceniania obowiązujące w danym semestrze są przedstawiane i omawiane przez wykładowcę na zajęciach.
Poza uczestnictwem w zajęciach, warunkiem osiągnięcia efektów uczenia się jest praca indywidualna studenta poza zajęciami (210 godzin w całym cyklu).
Literatura
Podręczniki i repetytoria do nauki języka obcego (angielskiego), słowniki, nagrania, materiały audiowizualne, materiały z prasy i Internetu, zbiory ćwiczeń, gry dydaktyczne oraz materiały własne wykładowcy.
Materiały przybliżające kulturę państw z danego obszaru językowego (angielskiego) oraz wybraną literaturę, rymowanki i piosenki oraz zabawy dla dzieci w języku obcym.
W cyklu 2022/23Z:
I. Literatura dot. kompetencji (leksykalnej, gramatycznej, fonetycznej i socjokulturowej) oraz sprawności językowych: a) literatura podstawowa Lynda Edwards, Lindsay Warwick, Formula. B2 First. Coursebook without key and eBook with Online Practice Access Code, Pearson, 2022. Malcom Mann, Steve Taylore Knowles, Destination B2 Grammar & Vocabulary, Macmillan, 2008. Wybrane słowniki internetowe, np. www.oxfordlearnersdictionaries.com Wybrane źródła internetowe, np. www.onestopenglish.com Materiały własne wykładowcy b) literatura uzupełniająca Bronisława Jasińska, Janina Jaślan, Monika Woytowicz-Neyman, Język angielski. Repetytorium gramatyki z ćwiczeniami, PWN, 2011. Emilia Bartczak, Zofia Lis, Izabela Marciniak, Mirosław Pawlak, Europejskie portfolio językowe dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych i studentów – biografia językowa, CODN, 2006. Krzysztof Sawala, Tomasz Szczegóła, Michał Jankowski, Say It Right 5.0, Moduły "sounds" oraz "prosody", sayitrightonline.pl Michael McCarthy, Felicity O'Dell, English Vocabulary in Use Upper-Intermediate, Cambridge University Press, 2017. Mirosława Buchholtz, Angielski. Konwersacje bez tajemnic, Wiedza Powszechna, 2011. Radosław Swigon, Wielki przewodnik po gramatyce angielskiej, Enset, 2006. Virginia Evans, FCE Use of English 1. Student's Book, Express Publishing, 2009. Virginia Evans, FCE Use of English 2. Student's Book, Express Publishing, 2009. Materiały własne wykładowcy II. Literatura dot. kultury państw z danego obszaru językowego oraz wybranej literatury, rymowanek, piosenek oraz zabaw dla dzieci w języku obcym a) książki Roman Ociepa, Bartłomiej Paszylk, United States at a glance: geography, history and culture of the United States of America, PWN, 2017. Roman Ociepa, United Kingdom at a glance: geography, history and culture of the United Kingdom, PWN, 2009. Anna Basińska, Język angielski we wczesnej edukacji językowej. Teoria w pigułce, ORE, 2017. Aleksandra Zadura-Wnuk, Angielski w zabawie: scenariusze gier i zabaw językowych dla młodszych dzieci, Wagros, 2015. Carol Read, 500 Activities for the Primary Classroom, Macmillan, 2010. Denise Chauvel, Daniele Champagne, Catherine Chauvel [tł. Małgorzata Pamuła; wersja pol. Anna Walewska], Język angielski w przedszkolu i szkole podstawowej: poradnik, CODN, 2005. Gordon Lewis, Gunther Bedson, Games for children, Oxford University Press, 2003. Magdalena Szpotowicz, Małgorzata Szulc-Kurpaska, Teaching English to Young Learners, PWN, 2009. Małgorzata Dyszlewska, Małgorzata Samsonowicz, Yummy English: songbook and activities for children, WSiP, 2005. Miłosz Konarski, Katarzyna Niemiec, Tuptaj po angielsku: zajęcia muzyczne w języku angielskim dla przedszkolaków, CEBP, 2021. Terence Clark-Ward, You can sing in English too ! 20 nowych autorskich piosenek poszerzających słownictwo dziecka w języku angielskim, Poltext, 2018. b) materiały z czasopism Michał Drab, Zabawy z językiem angielskim: kolory, Wychowanie w Przedszkolu, 2013, nr 1, s. 54-55. Michał Drab, Zabawy z językiem angielskim: rodzina, Wychowanie w Przedszkolu, 2013, nr 5, s. 62-63. Michał Drab, Zabawy z językiem angielskim: środki transportu, Wychowanie w Przedszkolu, 2013, nr 6, s. 54. Michał Drab, Zabawy z językiem angielskim: ubrania i części ciała, Wychowanie w Przedszkolu, 2013, nr 2, s.56-57. Michał Drab, Zabawy z językiem angielskim: zabawki, Wychowanie w Przedszkolu, 2013, nr 3, s. 56. Michał Drab, Zabawy z językiem angielskim: zwierzęta, Wychowanie w Przedszkolu, 2013, nr 4, s. 55-57. c) wybrane źródła internetowe, np. www.youtube.com/c/supersimplesongs |
W cyklu 2023/24Z:
I. Literatura dot. kompetencji (leksykalnej, gramatycznej, fonetycznej i socjokulturowej) oraz sprawności językowych: a) literatura podstawowa Lynda Edwards, Lindsay Warwick, Formula. B2 First. Coursebook without key and eBook with Online Practice Access Code, Pearson, 2022. Malcom Mann, Steve Taylore Knowles, Destination B2 Grammar & Vocabulary, Macmillan, 2008. Wybrane słowniki internetowe, np. www.oxfordlearnersdictionaries.com Wybrane źródła internetowe, np. www.onestopenglish.com Materiały własne wykładowcy b) literatura uzupełniająca Bronisława Jasińska, Janina Jaślan, Monika Woytowicz-Neyman, Język angielski. Repetytorium gramatyki z ćwiczeniami, PWN, 2011. Emilia Bartczak, Zofia Lis, Izabela Marciniak, Mirosław Pawlak, Europejskie portfolio językowe dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych i studentów – biografia językowa, CODN, 2006. Krzysztof Sawala, Tomasz Szczegóła, Michał Jankowski, Say It Right 5.0, Moduły "sounds" oraz "prosody", sayitrightonline.pl Michael McCarthy, Felicity O'Dell, English Vocabulary in Use Upper-Intermediate, Cambridge University Press, 2017. Mirosława Buchholtz, Angielski. Konwersacje bez tajemnic, Wiedza Powszechna, 2011. Radosław Swigon, Wielki przewodnik po gramatyce angielskiej, Enset, 2006. Virginia Evans, FCE Use of English 1. Student's Book, Express Publishing, 2009. Virginia Evans, FCE Use of English 2. Student's Book, Express Publishing, 2009. Materiały własne wykładowcy II. Literatura dot. kultury państw z danego obszaru językowego oraz wybranej literatury, rymowanek, piosenek oraz zabaw dla dzieci w języku obcym a) książki Roman Ociepa, Bartłomiej Paszylk, United States at a glance: geography, history and culture of the United States of America, PWN, 2017. Roman Ociepa, United Kingdom at a glance: geography, history and culture of the United Kingdom, PWN, 2009. Anna Basińska, Język angielski we wczesnej edukacji językowej. Teoria w pigułce, ORE, 2017. Aleksandra Zadura-Wnuk, Angielski w zabawie: scenariusze gier i zabaw językowych dla młodszych dzieci, Wagros, 2015. Carol Read, 500 Activities for the Primary Classroom, Macmillan, 2010. Denise Chauvel, Daniele Champagne, Catherine Chauvel [tł. Małgorzata Pamuła; wersja pol. Anna Walewska], Język angielski w przedszkolu i szkole podstawowej: poradnik, CODN, 2005. Gordon Lewis, Gunther Bedson, Games for children, Oxford University Press, 2003. Magdalena Szpotowicz, Małgorzata Szulc-Kurpaska, Teaching English to Young Learners, PWN, 2009. Małgorzata Dyszlewska, Małgorzata Samsonowicz, Yummy English: songbook and activities for children, WSiP, 2005. Miłosz Konarski, Katarzyna Niemiec, Tuptaj po angielsku: zajęcia muzyczne w języku angielskim dla przedszkolaków, CEBP, 2021. Terence Clark-Ward, You can sing in English too ! 20 nowych autorskich piosenek poszerzających słownictwo dziecka w języku angielskim, Poltext, 2018. b) materiały z czasopism Michał Drab, Zabawy z językiem angielskim: kolory, Wychowanie w Przedszkolu, 2013, nr 1, s. 54-55. Michał Drab, Zabawy z językiem angielskim: rodzina, Wychowanie w Przedszkolu, 2013, nr 5, s. 62-63. Michał Drab, Zabawy z językiem angielskim: środki transportu, Wychowanie w Przedszkolu, 2013, nr 6, s. 54. Michał Drab, Zabawy z językiem angielskim: ubrania i części ciała, Wychowanie w Przedszkolu, 2013, nr 2, s.56-57. Michał Drab, Zabawy z językiem angielskim: zabawki, Wychowanie w Przedszkolu, 2013, nr 3, s. 56. Michał Drab, Zabawy z językiem angielskim: zwierzęta, Wychowanie w Przedszkolu, 2013, nr 4, s. 55-57. c) wybrane źródła internetowe, np. www.youtube.com/c/supersimplesongs |
W cyklu 2024/25Z:
I. Literatura dot. kompetencji (leksykalnej, gramatycznej, fonetycznej i socjokulturowej) oraz sprawności językowych: a) literatura podstawowa Lynda Edwards, Lindsay Warwick, Formula. B2 First. Coursebook without key and eBook with Online Practice Access Code, Pearson, 2022. Malcom Mann, Steve Taylore Knowles, Destination B2 Grammar & Vocabulary, Macmillan, 2008. Wybrane słowniki internetowe, np. www.oxfordlearnersdictionaries.com Wybrane źródła internetowe, np. www.onestopenglish.com Materiały własne wykładowcy b) literatura uzupełniająca Bronisława Jasińska, Janina Jaślan, Monika Woytowicz-Neyman, Język angielski. Repetytorium gramatyki z ćwiczeniami, PWN, 2011. Emilia Bartczak, Zofia Lis, Izabela Marciniak, Mirosław Pawlak, Europejskie portfolio językowe dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych i studentów – biografia językowa, CODN, 2006. Krzysztof Sawala, Tomasz Szczegóła, Michał Jankowski, Say It Right 5.0, Moduły "sounds" oraz "prosody", sayitrightonline.pl Michael McCarthy, Felicity O'Dell, English Vocabulary in Use Upper-Intermediate, Cambridge University Press, 2017. Mirosława Buchholtz, Angielski. Konwersacje bez tajemnic, Wiedza Powszechna, 2011. Radosław Swigon, Wielki przewodnik po gramatyce angielskiej, Enset, 2006. Virginia Evans, FCE Use of English 1. Student's Book, Express Publishing, 2009. Virginia Evans, FCE Use of English 2. Student's Book, Express Publishing, 2009. Materiały własne wykładowcy II. Literatura dot. kultury państw z danego obszaru językowego oraz wybranej literatury, rymowanek, piosenek oraz zabaw dla dzieci w języku obcym a) książki Roman Ociepa, Bartłomiej Paszylk, United States at a glance: geography, history and culture of the United States of America, PWN, 2017. Roman Ociepa, United Kingdom at a glance: geography, history and culture of the United Kingdom, PWN, 2009. Anna Basińska, Język angielski we wczesnej edukacji językowej. Teoria w pigułce, ORE, 2017. Aleksandra Zadura-Wnuk, Angielski w zabawie: scenariusze gier i zabaw językowych dla młodszych dzieci, Wagros, 2015. Carol Read, 500 Activities for the Primary Classroom, Macmillan, 2010. Denise Chauvel, Daniele Champagne, Catherine Chauvel [tł. Małgorzata Pamuła; wersja pol. Anna Walewska], Język angielski w przedszkolu i szkole podstawowej: poradnik, CODN, 2005. Gordon Lewis, Gunther Bedson, Games for children, Oxford University Press, 2003. Magdalena Szpotowicz, Małgorzata Szulc-Kurpaska, Teaching English to Young Learners, PWN, 2009. Małgorzata Dyszlewska, Małgorzata Samsonowicz, Yummy English: songbook and activities for children, WSiP, 2005. Miłosz Konarski, Katarzyna Niemiec, Tuptaj po angielsku: zajęcia muzyczne w języku angielskim dla przedszkolaków, CEBP, 2021. Terence Clark-Ward, You can sing in English too ! 20 nowych autorskich piosenek poszerzających słownictwo dziecka w języku angielskim, Poltext, 2018. b) materiały z czasopism Michał Drab, Zabawy z językiem angielskim: kolory, Wychowanie w Przedszkolu, 2013, nr 1, s. 54-55. Michał Drab, Zabawy z językiem angielskim: rodzina, Wychowanie w Przedszkolu, 2013, nr 5, s. 62-63. Michał Drab, Zabawy z językiem angielskim: środki transportu, Wychowanie w Przedszkolu, 2013, nr 6, s. 54. Michał Drab, Zabawy z językiem angielskim: ubrania i części ciała, Wychowanie w Przedszkolu, 2013, nr 2, s.56-57. Michał Drab, Zabawy z językiem angielskim: zabawki, Wychowanie w Przedszkolu, 2013, nr 3, s. 56. Michał Drab, Zabawy z językiem angielskim: zwierzęta, Wychowanie w Przedszkolu, 2013, nr 4, s. 55-57. c) wybrane źródła internetowe, np. www.youtube.com/c/supersimplesongs |
Uwagi
W cyklu 2022/23Z:
W przypadku nauczania zdalnego oczekuje się od studentów dostępu do sprzętu komputerowego z mikrofonem i kamerą (PC lub laptop), dostępu do Internetu oraz umiejętności informatycznych niezbędnych do udziału w zajęciach odbywających się z wykorzystaniem metod i technik nauczania na odległość. Uczestnicy zajęć będą proszeni o włączenie kamer i mikrofonów w czasie zajęć. |
W cyklu 2023/24Z:
W przypadku nauczania zdalnego oczekuje się od studentów dostępu do sprzętu komputerowego z mikrofonem i kamerą (PC lub laptop), dostępu do Internetu oraz umiejętności informatycznych niezbędnych do udziału w zajęciach odbywających się z wykorzystaniem metod i technik nauczania na odległość. Uczestnicy zajęć będą proszeni o włączenie kamer i mikrofonów w czasie zajęć. |
W cyklu 2024/25Z:
W przypadku nauczania zdalnego oczekuje się od studentów dostępu do sprzętu komputerowego z mikrofonem i kamerą (PC lub laptop), dostępu do Internetu oraz umiejętności informatycznych niezbędnych do udziału w zajęciach odbywających się z wykorzystaniem metod i technik nauczania na odległość. Uczestnicy zajęć będą proszeni o włączenie kamer i mikrofonów w czasie zajęć. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: