Podstawy edukacji plastycznej 2403-PPW-301-sj
W ramach przedmiotu studenci zapoznają się z podstawami teoretycznymi systemu powszechnej edukacji plastycznej w kontekście historycznym i współczesnym. Zostaną im przybliżone badania nad aktywnością rysunkową dziecka i omówione fazy rozwoju twórczości plastycznej. W sposób szczególny będą omówione najnowsze techniki, narzędzia i metody stymulujące rozwój aktywności plastycznej.Dlatego też będą, między innymi, wskazane i opisane te eksperymenty plastyczne i działania placówek pozaszkolnych, które w sposób nowatorski i upowszechniający odnoszą się do kształcenia plastycznego dzieci. Stąd studenci poznają np. metodę warsztatu jako nowoczesną formę kształcenia, rolę muzeum, pedagogikę formy i pedagogikę swobodnej ekspresji. Obok tradycyjnych galerii zostaną im przedstawione także galerie wirtualne.
W cyklu 2022/23Z:
jak wyżej |
W cyklu 2023/24Z:
jak wyżej |
W cyklu 2024/25Z:
jak wyżej |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- wystawa
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- pogadanka
- wykład problemowy
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- referatu
- projektu
- obserwacji
- studium przypadku
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
- metody oparte na współpracy
- metody wymiany i dyskusji
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania w ramach ćwiczeń:
• obecność na zajęciach
• aktywny udział, zaangażowanie
• ocena śródsemestralnych prac: poziom rozumienia zagadnień, jakość i oryginalność realizowanych zadań
Kryteria oceniania w ramach wykładu:
• obecność na zajęciach
• aktywny udział, zaangażowanie
• poziom rozumienia zagadnień
• poziom rozumienia
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Arnheim R. (1978). Sztuka i percepcja wzrokowa. Warszawa, Wydawnictwo Artystyczne i Filmowe, s. 189 - 245
[W:] M. Dudzikowa, K. Knasiecka-Falbierska (red.): Sprawcy i/lub ofiary działań pozornych w edukacji, Kraków: Wyd. Impuls. s. 284 - 298
Didkowska B. (2015), Rysunek dziecka w wieku od 3 do 12 lat a język wizualny nowych mediów, Toruń: Wyd. Naukowe UMK
Lowenfeld V., Britain W. L. (1977), Twórczość a rozwój umysłowy dziecka. Warszawa, PWN
Popek S. (red.) (1988), Aktywność twórcza dzieci i młodzieży. Warszawa, WSiP
Szuman S. (1990), Sztuka dziecka. Psychologia twórczości rysunkowej dziecka. Warszawa, WSiP
Szuścik, U. (2006). Znak werbalny a znak plastyczny w twórczości rysunkowej dziecka. Katowice, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego
Wallon P., Camber A., Engelhard D. (1993), Rysunek dziecka. Warszawa, WSiP
Żukowska A. (2009). Rysunek i wychowanie plastyczne w szkolnictwie ogólnokształcącym w Polsce po II wojnie światowej. Lublin, Wydawnictwo UMCS
Literatura uzupełniająca:
Bobieńska N. (1962 –1965). Uczymy się rysować. Warszawa, PZWS
Boutonier J. (1985). Dziecko, które rysuje. [w.]: I. Wojnar (red.) Wychowanie przez sztukę, Warszawa, PZWS
Chęcińska U. (red.) ( 2018), Dziecko i sztuka w kontekście wczesnej edukacji. Szczecin: Uniwersytet Szczeciński
Czerwosz Z. (1974), Dzieci lubią rysować. Warszawa, NK
Didkowska, B. (2013a). Spontaniczny rysunek dziecka - konieczna zabawa, czy niepotrzebny bałagan? O wpływie mediów elektronicznych na zmiany schematu rysunkowego dziecka. Psychologia Wychowawcza, t. XLV (LIX), 3, 87-108
Dymara B. (1996), Dziecko w świecie sztuki. Świat sztuki dziecka. Kraków, IMPULS
Fojcik H. (1996), Koncepcja wychowania plastycznego w Polsce w latach 1918 –1939. Cieszyn, U Ś Filia w Cieszynie
Hornowski B. (1970), Badania nad rozwojem psychicznym dzieci i młodzieży na podstawie rysunku postaci ludzkiej. Wrocław, Ossolineum
Jarmoc–Uszyńska J. (2003), Twórcza aktywność dziecka. Teoria – rzeczywistość – perspektywy rozwoju. Białystok, TRANS HUMANA
Karczmarzyk M.A, (2013). Dziecko w wirtualnej galerii. Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak
Karolak W. (2001), Sztuka jako zabawa, zabawa jako sztuka. [w:] E. Olinkiewicz., E. Repsch (red.) Warsztaty edukacji twórczej. Wrocław, Wydawnictwo EUROPA
Kościelecki St. (1975), Współczesna koncepcja wychowania plastycznego. Warszawa, PWN
Krauze-Sikorska H. (1998), Graficzny świat dziecka. Poznań, ERUDITUS s.c.
Lam W. (1960), Sztuka dziecka i jej naturalny rozwój. Warszawa, NK
Lewicka J., Czajkowski S. (1963), Zajęcia plastyczne z dziećmi klas początkowych. Warszawa, NK
Limont W. (1994), Synektyka a zdolności twórcze. Toruń, Wydawnictwo UMK
Limont W. (1996), Analiza wybranych mechanizmów wyobraźni twórczej. Toruń, Wydawictwo UMK
Oster G..D., Gould P. (1999), Rysunek w psychoterapii. Gdańsk, Gdańskie
Orzechowski M. (2015), Rysunek - metoda edukacji kreatywnej. Warszawa: Wyd. Blue - Bird
Piaget J. (1992), Mowa i myślenie u dziecka. Warszawa, PWN
Popek S. (red.) (1984), Metodyka zajęć plastycznych w klasach początkowych. Warszawa, WSiP
Popek S. (red.) (1985), Twórczość artystyczna w wychowaniu dzieci i młodzieży. Warszawa, WSiP
Popek S. (red.) (1994), Metodyka zajęć plastycznych w klasach początkowych. Warszawa, WSiP
Popek S. (red.) (1996), Zdolności i uzdolnienia jako osobowościowe właściwości człowieka. Lublin, UMCS
Read H. (1976), Wychowanie przez sztukę. Wrocław, wyd. Ossolineum
Stasiakiewicz M. (2000a), Prototypowy obraz świata w rysunku dziecka. Poznań, EDYTOR
Szuman S. (1975), O sztuce i wychowaniu estetycznym. Warszawa, WSiP
Tisseron S. (2006). Dziecko w świecie obrazów. Warszawa, Instytut Wydawniczy Pax
Trojanowska A, (1975), Dziecko i twórczość. Wrocław, Ossolineum
Trojanowska A. (1988), Dziecko i plastyka. Warszawa, WSiP
W cyklu 2022/23Z:
jak wyżej |
W cyklu 2023/24Z:
jak wyżej |
W cyklu 2024/25Z:
jak wyżej |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: