Edukacja literacka i bajkoterapia 2403-PPW-219-sj
1. Rys historyczny literatury dla dzieci
2. Cechy literatury dla dzieci, gatunki literackie
3. Wychowanie przez czytanie, rozwijanie zainteresowań czytelniczych w przedszkolu i szkole
4. Przegląd literatury dla dzieci
4. Wartości w literaturze dla dzieci
5. Literatura dziecięca - książki tworzone przez dzieci
6. Cechy książki obrazkowej picture book
7. Folklor dziecięcy w literaturze
8. Kampanie i projekty czytelnicze w przedszkolu i szkole
9. Znaczenie księgarni i bibliotek, bibliotek szkolnych oraz biblioteczek klasowych
12. Spotkania autorskie - planowanie wywiadów
13. Warstwowa książka tematyczna lap book
14. Filozofowanie z dziećmi w oparciu o teksty kultury
15. Dziecko w dialogu z tekstem literackim - o metodzie storytellingu
16. Moja biografia czytelnicza
17. Pojęcie bajkoterapii, cechy i rodzaje bajek terapeutycznych
18. Książki interaktywne - gwarna biblioteka
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
- opowiadanie
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- gry i symulacje
- metody służące prezentacji treści
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
zespół TEAMS
obecność na wszystkich zajęciach
aktywny udział w zajęciach
1. analiza literatury dla dzieci
2. moja biografia czytelnicza
3. warstwowa książka tematyczna lap book
4. karty literackie
5. scenariusze zajęć filozoficznych z dziećmi
6. scenariusze bajkoterapii
Praktyki zawodowe
treści przedmiotu łączą się z praktyką zawodową
Literatura
Bajki seniorów dla juniorów, Toruń 2016.
Dzieci filozofują - seria
Gawryluk B., Wanda Chotomska. Nie mam nic do ukrycia, Warszawa 2016.
Janssen U., Steuernnagel U., Uniwersytet dziecięcy. Mądre odpowiedzi na trudne pytania, Warszawa 2013.
Koźmińska I, Olszewska E., Wychowanie przez czytanie, Warszawa 2014.
Leszczyński G., Wielkie małe książki, Warszawa 2015.
Leszczyński G., Zając M., Książka i młody czytelnik, Warszawa 2013.
Michalak M., Przewoźny W., Stachowiak M., Etno Gadki. Opowiastki o dawnych obrzędach i obyczajach, Poznań 2018.
Molicka M., Bajki terapeutyczne, Poznań 1999.
Przytul mnie. Osiem inspirujących lekcji Nicka Vujicica, opartych na prawdziwej historii jego życia, Warszawa 2016.
Skibiński Michał, Widziałem pięknego dzięcioła, Warszawa 2019.
Wolność i wyobraźnia w literaturze dziecięcej, pod red. A. Czabanowskiej-Wróbel, M. Kotkowskiej, Kraków 2017.
Wróblewski Maciej, Doświadczanie dzieciństwa. Studium z antropologii literatury, Toruń 2019.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: