Podstawy edukacji informatycznej 2403-PPW-217-sj
Wykład:
1. Zapoznanie z podstawą programową kształcenia ogólnego dla przedmiotu. Książki i zeszyty ćwiczeń, jako wsparcie w pracy nauczyciela informatyki klas I-III.
2. Zasoby sieciowe. Wyszukiwanie, analiza i ocena zasobów sieciowych.
3. Bezpieczeństwo i higiena pracy z komputerem.
4. Cyberzagrożenia. Dzień bezpiecznego Internetu.
5. Technologia informacyjna oraz multimedia w życiu społeczeństwa.
6. Myślenie komputacyjne i jego znaczenie w rozwoju dziecka.
7. Programowanie na poziomie edukacji wczesnoszkolnej.
8. Algorytmy i schematy blokowe.
Ćwiczenia:
1. Tablica interaktywna w pracy nauczyciela informatyki.
2. Podstawowe zagadnienia i umiejętności pracy w systemie Windows.
3. Praca z systemem Microsoft Office.
4. Zapoznanie z programami graficznymi.
5. Aplikacje i strony internetowe wspomagające zajęcia z informatyki.
6. Programowanie w Srcatchu
W cyklu 2022/23L:
Wykład: 1. Zapoznanie z podstawą programową kształcenia ogólnego dla przedmiotu. Książki i zeszyty ćwiczeń, jako wsparcie w pracy nauczyciela informatyki klas I-III. 2. Zasoby sieciowe. Wyszukiwanie, analiza i ocena zasobów sieciowych. 3. Bezpieczeństwo i higiena pracy z komputerem. 4. Cyberzagrożenia. Dzień bezpiecznego Internetu. 5. Technologia informacyjna oraz multimedia w życiu społeczeństwa. 6. Myślenie komputacyjne i jego znaczenie w rozwoju dziecka. 7. Programowanie na poziomie edukacji wczesnoszkolnej. 8. Algorytmy i schematy blokowe. Ćwiczenia: 1. Tablica interaktywna w pracy nauczyciela informatyki. 2. Podstawowe zagadnienia i umiejętności pracy w systemie Windows. 3. Praca z systemem Microsoft Office. 4. Zapoznanie z programami graficznymi. 5. Aplikacje i strony internetowe wspomagające zajęcia z informatyki. 6. Programowanie w Srcatchu |
W cyklu 2023/24L:
Wykład: 1. Zapoznanie z podstawą programową kształcenia ogólnego dla przedmiotu. Książki i zeszyty ćwiczeń, jako wsparcie w pracy nauczyciela informatyki klas I-III. 2. Zasoby sieciowe. Wyszukiwanie, analiza i ocena zasobów sieciowych. 3. Bezpieczeństwo i higiena pracy z komputerem. 4. Cyberzagrożenia. Dzień bezpiecznego Internetu. 5. Technologia informacyjna oraz multimedia w życiu społeczeństwa. 6. Myślenie komputacyjne i jego znaczenie w rozwoju dziecka. 7. Programowanie na poziomie edukacji wczesnoszkolnej. 8. Algorytmy i schematy blokowe. Ćwiczenia: 1. Tablica interaktywna w pracy nauczyciela informatyki. 2. Podstawowe zagadnienia i umiejętności pracy w systemie Windows. 3. Praca z systemem Microsoft Office. 4. Zapoznanie z programami graficznymi. 5. Aplikacje i strony internetowe wspomagające zajęcia z informatyki. 6. Programowanie w Srcatchu |
W cyklu 2024/25L:
Wykład: 1. Zapoznanie z podstawą programową kształcenia ogólnego dla przedmiotu. Książki i zeszyty ćwiczeń, jako wsparcie w pracy nauczyciela informatyki klas I-III. 2. Zasoby sieciowe. Wyszukiwanie, analiza i ocena zasobów sieciowych. 3. Bezpieczeństwo i higiena pracy z komputerem. 4. Cyberzagrożenia. Dzień bezpiecznego Internetu. 5. Technologia informacyjna oraz multimedia w życiu społeczeństwa. 6. Myślenie komputacyjne i jego znaczenie w rozwoju dziecka. 7. Programowanie na poziomie edukacji wczesnoszkolnej. 8. Algorytmy i schematy blokowe. Ćwiczenia: 1. Tablica interaktywna w pracy nauczyciela informatyki. 2. Podstawowe zagadnienia i umiejętności pracy w systemie Windows. 3. Praca z systemem Microsoft Office. 4. Zapoznanie z programami graficznymi. 5. Aplikacje i strony internetowe wspomagające zajęcia z informatyki. 6. Programowanie w Srcatchu |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Ćwiczenia - ocena końcowa jest oceną średnią, w którą wlicza się: aktywność oraz ocenę za pracę indywidualną.
Wykład - zasady oceny końcowej zgodne z ustaleniami na zajęciach
Osoba z liczbą nieobecności > 50% nie może uzyskać zaliczenia z zajęć.
Każda nieobecność powinna zostać odpracowana, wg. uzgodnień z prowadzącą.
Literatura
Wybrane fragmenty, rekomendowane podczas zajęć z pozycji:
1. Podstawa programowa kształcenia ogólnego z komentarzem. Szkoła podstawowa. Informatyka.
2. S. Juszczyk, Dydaktyka informatyki i technologii informacyjnej, Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek, 2006.
3. Informatyka w edukacji: informatyka dla wszystkich od najmłodszych lat, (red.) Kwiatkowska, Sysło, Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2014.
4. Informatyka w edukacji : kształcenie informatyczne i programowanie dla wszystkich uczniów, (red.) Kwiatkowska, Sysło, Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Polskie Towarzystwo Informatyczne, 2016.
5. Informatyka w edukacji: myśl komputacyjnie! (red.) Kwiatkowska, Sysło, Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2018.
6. Informatyka w edukacji : nauczyciel przewodnik i twórca, (red.) Kwiatkowska, Sysło, Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Polskie Towarzystwo Informatyczne, 2015.
7. Informatyka w edukacji : wokół nowej podstawy informatyki, (red.) Kwiatkowska, Sysło, Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2017.
8. Technologia informacyjna w polskiej edukacji, (red.) Siemieniecki B., Toruń : Wydaw. Adam Marszałek, 2002.
9. Siemieniecka D., Język nowej komunikacji, Toruń : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2010.
10. Siemieniecka D., Zdolności i postawa twórcza a styl użytkowania elektronicznych mediów, Toruń : Wydawnictwo Mado, cop. 2005.
11. Raczyńska M., Dydaktyka informatyki i technologii informacyjnej, Radom : Politechnika Radomska. Wydawnictwo, cop. 2010.
12. Sysło M.M., Piramidy, szyszki i inne konstrukcje algorytmiczne, Helion.
13. Majewska K., Trudności w nauczaniu programowania na poziomie edukacji wczesnoszkolnej z perspektywy nauczycieli - absolwentów szkół pedagogicznych, "Ementor" 3(75), 2018.
W cyklu 2022/23L:
1. Podstawa programowa kształcenia ogólnego z komentarzem. Szkoła podstawowa. Informatyka. 2. S. Juszczyk, Dydaktyka informatyki i technologii informacyjnej, Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek, 2006. 3. Informatyka w edukacji: informatyka dla wszystkich od najmłodszych lat, (red.) Kwiatkowska, Sysło, Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2014. 4. Informatyka w edukacji : kształcenie informatyczne i programowanie dla wszystkich uczniów, (red.) Kwiatkowska, Sysło, Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Polskie Towarzystwo Informatyczne, 2016. 5. Informatyka w edukacji: myśl komputacyjnie! (red.) Kwiatkowska, Sysło, Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2018. 6. Informatyka w edukacji : nauczyciel przewodnik i twórca, (red.) Kwiatkowska, Sysło, Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Polskie Towarzystwo Informatyczne, 2015. 7. Informatyka w edukacji : wokół nowej podstawy informatyki, (red.) Kwiatkowska, Sysło, Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2017. 8. Technologia informacyjna w polskiej edukacji, (red.) Siemieniecki B., Toruń : Wydaw. Adam Marszałek, 2002. 9. Siemieniecka D., Język nowej komunikacji, Toruń : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2010. 10. Siemieniecka D., Zdolności i postawa twórcza a styl użytkowania elektronicznych mediów, Toruń : Wydawnictwo Mado, cop. 2005. 11. Raczyńska M., Dydaktyka informatyki i technologii informacyjnej, Radom : Politechnika Radomska. Wydawnictwo, cop. 2010. 12. Sysło M.M., Piramidy, szyszki i inne konstrukcje algorytmiczne, Helion |
W cyklu 2023/24L:
1. Podstawa programowa kształcenia ogólnego z komentarzem. Szkoła podstawowa. Informatyka. 2. S. Juszczyk, Dydaktyka informatyki i technologii informacyjnej, Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek, 2006. 3. Informatyka w edukacji: informatyka dla wszystkich od najmłodszych lat, (red.) Kwiatkowska, Sysło, Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2014. 4. Informatyka w edukacji : kształcenie informatyczne i programowanie dla wszystkich uczniów, (red.) Kwiatkowska, Sysło, Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Polskie Towarzystwo Informatyczne, 2016. 5. Informatyka w edukacji: myśl komputacyjnie! (red.) Kwiatkowska, Sysło, Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2018. 6. Informatyka w edukacji : nauczyciel przewodnik i twórca, (red.) Kwiatkowska, Sysło, Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Polskie Towarzystwo Informatyczne, 2015. 7. Informatyka w edukacji : wokół nowej podstawy informatyki, (red.) Kwiatkowska, Sysło, Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2017. 8. Technologia informacyjna w polskiej edukacji, (red.) Siemieniecki B., Toruń : Wydaw. Adam Marszałek, 2002. 9. Siemieniecka D., Język nowej komunikacji, Toruń : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2010. 10. Siemieniecka D., Zdolności i postawa twórcza a styl użytkowania elektronicznych mediów, Toruń : Wydawnictwo Mado, cop. 2005. 11. Raczyńska M., Dydaktyka informatyki i technologii informacyjnej, Radom : Politechnika Radomska. Wydawnictwo, cop. 2010. 12. Sysło M.M., Piramidy, szyszki i inne konstrukcje algorytmiczne, Helion |
W cyklu 2024/25L:
1. Podstawa programowa kształcenia ogólnego z komentarzem. Szkoła podstawowa. Informatyka. 2. S. Juszczyk, Dydaktyka informatyki i technologii informacyjnej, Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek, 2006. 3. Informatyka w edukacji: informatyka dla wszystkich od najmłodszych lat, (red.) Kwiatkowska, Sysło, Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2014. 4. Informatyka w edukacji : kształcenie informatyczne i programowanie dla wszystkich uczniów, (red.) Kwiatkowska, Sysło, Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Polskie Towarzystwo Informatyczne, 2016. 5. Informatyka w edukacji: myśl komputacyjnie! (red.) Kwiatkowska, Sysło, Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2018. 6. Informatyka w edukacji : nauczyciel przewodnik i twórca, (red.) Kwiatkowska, Sysło, Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Polskie Towarzystwo Informatyczne, 2015. 7. Informatyka w edukacji : wokół nowej podstawy informatyki, (red.) Kwiatkowska, Sysło, Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2017. 8. Technologia informacyjna w polskiej edukacji, (red.) Siemieniecki B., Toruń : Wydaw. Adam Marszałek, 2002. 9. Siemieniecka D., Język nowej komunikacji, Toruń : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2010. 10. Siemieniecka D., Zdolności i postawa twórcza a styl użytkowania elektronicznych mediów, Toruń : Wydawnictwo Mado, cop. 2005. 11. Raczyńska M., Dydaktyka informatyki i technologii informacyjnej, Radom : Politechnika Radomska. Wydawnictwo, cop. 2010. 12. Sysło M.M., Piramidy, szyszki i inne konstrukcje algorytmiczne, Helion |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: