Podstawy edukacji społeczno-przyrodniczej 2403-PPW-216-sj
Tematyka zajęć:
1. Rozwój społeczny i emocjonalny dziecka.
2. Cele, zadania i treści edukacji przyrodniczej i społecznej.
3. Środowisko i człowiek.
4. Poznawanie otoczenia społecznego.
5. Higiena osobista i otoczenia dziecka. Odżywianie.
6. Standardy edukacji seksualnej WHO.
7. Bezpieczeństwo dziecka w ruchu drogowym, w przedszkolu, szkole, w czasie zabaw.
8. Poznawanie roślin i zwierząt przez dzieci.
9. Ochrona przyrody i krajobrazu.
10. Edukacja ekologiczna dzieci młodszych a zagrożenia środowiska naturalnego.
11. Pogoda i klimat. Obserwacja pogody.
12. Diagnozowanie społecznych zachowań w grupie.
13. Partycypacja społeczna dziecka.
W cyklu 2022/23L:
Zagadnienia realizowane w trakcie zajęć: 1. Historia nauczania przyrody w Polsce 2. Istota i cele przedmiotu, analiza treści podstawy programowej w zakresie edukacji przyrodniczej 3. Zagrożenia związane z alienacją ekologiczną na etapie wczesnego dzieciństwa. 4. Organizacja pracy w terenie: -outdoorowe zajęcia przyrodnicze- planowanie, środki dydaktyczne, 5. Podstawowe pojęcia przyrodnicze 6. Literatura i środki dydaktyczne w pracy z dziećmi 7. Przedszkola leśne- funkcjonowanie, formy i metody pracy, cele 8. Rozwijanie zainteresowań przyrodniczych poprzez organizowanie własnej aktywności (dzienniki/ karty obserwacji, kalendarze pogody, notatki) 9. Profilaktyka zdrowia: w tym uzależnienia dziecięce, dieta, ruch 10. Budzenie wrażliwości na piękno przyrody poprzez wdrażanie do wnikliwej obserwacji 11.Poznawanie środowiska lokalnego- małej ojczyzny |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- klasyczna metoda problemowa
- ćwiczeniowa
- obserwacji
- referatu
- giełda pomysłów
- doświadczeń
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
- metody integracyjne
- metody oparte na współpracy
- metody służące prezentacji treści
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2022/23L: | W cyklu 2025/26L: |
Kryteria oceniania
Ocenie podlegać będą:
- zaliczenie prezentacji z technik socjometrycznych (zal/nie zal)
- prezentacja (max 10 pkt)
przedstawienie merytoryczne zagadnień - 5 pkt
opracowanie zagadnień z zakresu podstawy programowej - 3 pkt
przygotowanie aktywności dla grupy - 2 pkt
- test zaliczeniowy - 15 pkt
razem: 25 pkt
15 pkt - dst
16 pkt - dst+
17-19 pkt - db
20-23 - db+
24-25 pkt - bdb
2 nieusprawiedliwione nieobecności możliwe do wykorzystania bez konieczności odrabiania. Te i inne nieobecności (wynikające ze zwolnień lekarskich powyżej 2) należy odrobić. Wszystkie nieobecności muszą zostać odrobione w ciągu 2 tygodni od nieobecności.
Literatura
1. Budniak A., Edukacja społeczno-przyrodnicza dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Podręcznik dla studentów, Impuls, Kraków 2017.
2. Brzozowska-Brywczyńska M, (Poza) artykuł 12: partycypacja dzieci i młodzieży w świetle Konwencji o Prawach Dziecka oraz wybranych ujęć teoretycznych, w: D. Kassjanowicz, A. Sekuła, (red.), Edukacja obywatelska w działaniu, Warszawa 2013, Wydawnictwo Naukowe Scholar, s. 27-71.
3. Brzozowska-Brywczyńska M, Dzieci mają głos (?) – próba zmapowania form i praktyk dziecięcej partycypacji w Polsce, Dziecko Krzywdzone. Teoria, Badania, Praktyka 2021, 20(3), 12-36.
4. Jarosz E., Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego, Katowice 2007, s. 88-97.
5. Matczak A., Zarys psychologii rozwoju. Podręcznik dla nauczycieli, Wydawnictwo Akademickie "Żak", Warszawa 2003, s. 127-183; 212-236.
6. Stek-Łopatka N., Piekarska K., Child Participation in Early Childhood Education from the Perspective of Female Students Specialising in Preschool and Early Childhood Education. Przegląd Badań Edukacyjnych 2023, 42, s. 217-241.
7. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2017 r., poz. 356 ze zm.)
8. Standardy edukacji seksualnej WHO.
W cyklu 2022/23L:
Budniak A., (2017) Edukacja społeczno- przyrodnicza dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, Podręcznik dla studentów -Budniak, A. (2009). Doświadczenia przyrodnicze w poznawaniu środowiska przez uczniów klas początkowych. -Parlak M., (2019), Edukacja przyrodniczo- ekologiczna dzieci w wieku przedszkolnym. Osobista aktywność dziecka - Majcherek J. A, (2018), Człowiek, przyroda, moralność - Czerski H, (2017), Burza w szklance wody. Fizyka w życiu codziennym -Stachowiak M., Michaluk M., Przewoźny W., (2018), Etnogadki, opowieści o dawnych obrzędach - Ślepowrońska O., (2020), Klimatyczni -Gąsecki, K. (2008). Wychowanie do dialogu z przyrodą w edukacji wczesnoszkolnej. W: A. Komorowska-Zielony (red.). Twórcze działania przyrodnicze i matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej. Gdańsk: Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: