Podstawy edukacji matematycznej 2403-PPW-215-sj
Wykład i ćwiczenia obejmują zagadnienia z zakresu:
1. Teorii uczenia się matematyki oraz procesu nabywania pojęć matematycznych
2. Dojrzałości do uczenia się matematyki
3. Konstruktywistycznego podejścia do nauczania matematyki na etapie wczesnoszkolnym- zagrożenia "papierowej" edukacji
4. Specjalnych potrzeb edukacyjnych w zakresie matematyki:
-specyficzne trudności w uczeniu się- rozpoznawanie, indywidualizacja pracy, przykłady działań
-uzdolnienia matematyczne- rozpoznawanie, indywidualizacja pracy, przykłady działań
5. Zagadnień we wczesnej edukacji matematycznej: Orientacja przestrzenna, rytmy, mierzenie, ważenie, stałość ilości, miary, wagi.
6.Kształtowanie pojęcia liczby naturalnej i działania arytmetycznego - monografia liczby, kształtowanie się dziecięcych kompetencji w zakresie: liczenia obiektów, ustalania w którym zbiorze jest więcej elementów, dodawania i odejmowania. Kształtowanie kompetencji potrzebnych dzieciom do tworzenia pojęcia liczby naturalnej. Wieloaspektowość liczby naturalnej
7. konstrukcji sensorycznych pomocy dydaktycznych do wczesnej nauki matematyki
8. Outdoorowej edukacji matematycznej- zagadnienia z zakresu uczenia matematyki poza ławką szkolną, z wykorzystaniem środków dydaktycznych pochodzenia naturalnego
9. Konstrukcji przewodników metodycznych- krytyczna analiza treści, dostrzeżenie holistycznego charakteru edukacji matematycznej na poziomie elementarnym
10. Przedstawienia zadań z zakresu elementarnej edukacji matematycznej za pomocą metody Matematycznych Stacji Badawczych
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- klasyczna metoda problemowa
- biograficzna
- ćwiczeniowa
- giełda pomysłów
- obserwacji
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody integracyjne
- metody służące prezentacji treści
- metody oparte na współpracy
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wykład - egzamin pisemny
Ćwiczenia - zaliczenie na podstawie prezentacji przygotowanej w grupach 2-3 osobowych oraz jednego kolokwium. Na ocenę ma wpływ aktywność na ćwiczeniach.
Literatura
1.Gruszczyk-Kolczyńska E., Treliński G., Semadeni Z., Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka, 2015
2. Skura M., Lisicki M., Gen liczby. Jak dzieci uczą się matematyki, 2018
3. Oszwa U., Lęk przed matematyką, 2020
4. Oszwa U.,Psychologia trudności arytmetycznych u dzieci, 2008
5. Skarbek K., Uzdolnienia matematyczne u dzieci 2020
6. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Dziecięca matematyka, 1997
7. Guz S.: Edukacja w systemie Montessori, tom.I-II, 1998
8. Semadeni Z., Podejście konstruktywistyczne do matematycznej edukacji wczesnoszkolnej, 2016
9. Nowik J., Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej, 2009
10. Klus - Stańska D., Kalinowska A., Rozwijanie myślenia matematycznego młodszych uczniów, 2004
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: