Podstawy edukacji językowej 2403-PPW-214-sj
- https://moodle.umk.pl/course/view.php?id=7856 (w cyklu 2024/25L)
1. Język naturalny - jego cechy i relacje do innych systemów semiotycznych; definicja języka; mówienie a język; system językowy i jego konwencjonalność; pojęcie komunikacji językowej; funkcje języka i wypowiedzi.
2. Struktura systemu językowego; podsystem fonologiczny, morfologiczny, składniowy i ich wzajemne zależności; sposoby wyodrębniania jednostek różnych podsystemów językowych; mechanizmy tworzenia wyrażeń złożonych w obrębie różnych podsystemów; słownik a gramatyka.
3. Słowniki jako podstawowe źródła wiedzy o jednostkach języka - typy słowników (jednojęzyczne w opozycji do wielojęzycznych); słowniki elektroniczne i tradycyjne; słowniki ogólne a specjalistyczne, np.: słowniki poprawnej wymowy; ortograficzne; poprawnej polszczyzny; słowniki frazeologiczne; słowniki wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych; słowniki etymologiczne, słowniki rozmaitych odmian środowiskowych itp.
4. Charakterystyka polskiej leksyki na podstawie rozmaitych kryteriów:
a) wyrażenia rodzime w opozycji do zapożyczeń - podział wyrażeń obcych na podstawie kryteriów etymologicznych; strukturalna charakterystyka wyrażeń obcych i stopień ich adaptacji; b) wyrażenia jednosegmentowe a wielosegmentowe jednostki leksykalne ze szczególnym uwzględnieniem frazeologizmów (typologia związków frazeologicznych na podstawie kryteriów formalnych - wyrażenia, zwroty, frazy, wyrażenia określające i wyrażenia rzeczownikowe - podział frazeologizmów na podstawie kryteriów etymologicznych - biblizmy, mitologizmy, historyzmy oraz związki utrwalające obyczaje lub zjawiska z życia codziennego).
5. Główne relacje semantyczne, w jakie mogą wchodzić jednostki języka (hiponimia; synonimia; antonimia i konwersja). Podstawowe procedury potwierdzające prawdziwość hipotez o relacjach semantycznych między jednostkami języka.
6. Istota fonetyki - typy badań fonetycznych (artykulacyjne, akustyczne i audytywne); relacje między mową a pismem; konieczność stosowania swoistego systemu notacyjnego zwanego transkrypcją fonetyczną w celu utrwalenia tekstów mówionych.
7. Pojęcie głoski - ogólna klasyfikacja głosek na podstawie kryteriów artykulacyjnych.
8. Podstawy artykulacyjnej typologii spółgłosek polskich.
9. Zasób spółgłosek we współczesnej polszczyźnie - zwarto-wybuchowe, szczelinowe, zwarto-szczelinowe i sonanty ustne oraz nosowe.
10. Morfologiczna motywacja pisowni spółgłosek w pozycji wygłosu absolutnego i w grupach spółgłoskowych typu chleb; idź tam; babka; nic więcej.
11. Samogłoski polskie - ich cechy artykulacyjne; problem nosowości samogłoskowej we współczesnym języku polskim - fonetyczna realizacja ortograficznych segmentów oznaczanych jako "ą" oraz "ę".
12. Realizacja grup ortograficznie oznaczanych jako "znak samogłoski + symbol sonantu nosowego + znak szczelinowej" w wyrażeniach typu "amfibia"; "inżynier"; "tramwaj".
13. Artykulacyjna istota glajdów polskich - ich zasób i cechy fonetyczne.
14. Opis wyrażeń językowych z punktu widzenia słowotwórstwa. Strukturalne wykładniki pochodności i odmienności wyrazów. Mechanizmy derywacyjne w polszczyźnie; typy i funkcje formantów.
15. Przedmiot fleksji - strukturalne wykładniki odmienności wyrazów.
16. Główne typy budowy form wyrazowych we współczesnej polszczyźnie.
17. Gramatyczna klasyfikacja leksemów polskich a tradycyjny podział wyrazów na tzw. części mowy.
18. Zasady opisu deklinacji rzeczowników; przymiotników i liczebników.
19. Kategorie fleksyjne czasowników (osoba, liczba, tryb, czas i rodzaj).
20. Niefleksyjność strony i aspektu - wpływ aspektu na budowę paradygmatu czasownikowego.
21. Rodzaj we współczesnej polszczyźnie - fleksyjna kategoria czasowników, przymiotników i liczebników, a selektywna kategoria rzeczowników.
22. Podstawowe pojęcia składniowe - wypowiedzenie; zdanie; równoważnik zdania.
23. Typologia zdań polskich na podstawie kryteriów semantycznych (zdania oznajmujące; pytające; rozkazujące i performatywne). Strukturalna charakterystyka zdań - pojedyncze w opozycji do złożonych.
24. Przegląd podstawowych funkcji członów syntaktycznych w obrębie zdań pojedynczych (typy orzeczeń; podmiotów; dopełnień; okoliczników i przydawek).
25. Główne typu związków wyrazowych w obrębie zdań pojedynczych - współrzędność a związki nadrzędno-podrzędne zgody, rządu i przynależności.
26. Sposoby zespalania zdań składowych w obrębie zdań złożonych.
27. Przegląd najważniejszych typów zdań złożonych współrzędnie.
28. Typologia polskich zdań złożonych podrzędnie.
29. Podstawowe pojęcia z zakresu poprawności językowej: system - uzus -norma; typy norm językowych (wzorcowa a użytkowa; bezwzględnie kategorialna a względnie kategorialna).
30. Podział usterek językowych i błędów identyfikowanych w polskich tekstach. Charakterystyka mechanizmów najczęstszych błędów identyfikowanych w polskich tekstach.
W cyklu 2024/25L:
Na cykl zajęć z podstaw edukacji językowej składają się wykład i konwersatorium. Celem kursu jest: |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- opis
- pogadanka
- wykład problemowy
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- giełda pomysłów
- ćwiczeniowa
- obserwacji
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2025/26L: | W cyklu 2022/23L: | W cyklu 2023/24L: |
Kryteria oceniania
Wykład : pisemny egzamin.
Konwersatorium:
1. Aktywne uczestnictwo studenta w czasie przynajmniej 12 spotkań (obecność minimum na poziomie 80%) i znajomość literatury przedmiotu - K1.
2. Wyniki pisemnej pracy domowej i sprawdzianu - W1, W2, U1, U2, U3, U4, U5.
O końcowej ocenie na zaliczenie ćwiczeń "C" decyduje średnia ważona ocen A (za pisemną pracę domową) oraz B (za pisemny sprawdzian) obliczona wg wzoru:
C = 0,4 A + 0,6 B
Skala oceniania:
Bardzo dobry – 91-100%
Dobry plus – 81-90%
Dobry – 71-80%
Dostateczny plus – 61-70%
Dostateczny – 51-60%
Niedostateczny – 50% i mniej
Bardzo dobry 4,51 – 5,0
Dobry plus 4,17 – 4,50
Dobry 3,84 – 4,16
Dostateczny plus 3,50 – 3,83
Dostateczny 3,0 – 3,49
Niedostateczny 2,0 – 2,99
Literatura
Bańko M., Wykłady z fleksji polskiej, Warszawa, 2002.
Bobrowski I., Składniowy model polszczyzny, Kraków 2005.
Grzegorczykowa R., Wykłady z polskiej składni, Warszawa, 1996.
Grzegorczykowa R., Wstęp do językoznawstwa, Warszawa 2007.
Jadacka H., Kultura języka polskiego, Fleksja, słowotwórstwo, składnia, Warszawa, 2005.
Klemensiewicz Z., Zarys składni polskiej, Warszawa, 1963 (lub wyd. następne).
Saloni Z., Klasyfikacja gramatyczna leksemów polskich, Język Polski LIV, 1974, z. 1, s. 3-13; z. 2., s. 93-101.
Saloni Z., Wstęp do koniugacji, Olsztyn, 2000.
Wiśniewski M., Zarys fonetyki i fonologii współczesnego języka polskiego, Toruń 1997.
Wiśniewski M., Zadania z fonetyki i fonologii współczesnego języka polskiego, Toruń, 1999.
Wiśniewski M., Kaproń-Charzyńska I., Morfologia współczesnego języka polskiego. Zagadnienia ogólne. Słowotwórstwo. Toruń 2024.
W cyklu 2024/25L:
Bańko M., Wykłady z fleksji polskiej, Warszawa, 2002. Bobrowski I., Składniowy model polszczyzny, Kraków 2005. Grzegorczykowa R., Wykłady z polskiej składni, Warszawa, 1996. Grzegorczykowa R., Wstęp do językoznawstwa, Warszawa 2007. Jadacka H., Kultura języka polskiego, Fleksja, słowotwórstwo, składnia, Warszawa, 2005. Klemensiewicz Z., Zarys składni polskiej, Warszawa, 1963 (lub wyd. następne). Saloni Z., Klasyfikacja gramatyczna leksemów polskich, Język Polski LIV, 1974, z. 1, s. 3-13; z. 2., s. 93-101. Saloni Z., Wstęp do koniugacji, Olsztyn, 2000. Wiśniewski M., Zarys fonetyki i fonologii współczesnego języka polskiego, Toruń 1997. Wiśniewski M., Zadania z fonetyki i fonologii współczesnego języka polskiego, Toruń, 1999. Wiśniewski M., Kaproń-Charzyńska I., Morfologia współczesnego języka polskiego. Zagadnienia ogólne. Słowotwórstwo. Toruń 2024. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: