Integracja w kształceniu i wychowaniu 2403-PPW-213-sj
Blok 1:
Różne spojrzenia na integrację.
Wprowadzenie do integracji osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Polski system edukacji a integracja.
Dostosowanie przestrzeni edukacyjnej do różnych potrzeb.
Współpraca nauczyciela ze specjalistami.
Integracja uczniów neuroróżnorodnych.
Blok 2:
Wprowadzenie do problematyki wykluczenia i integracji społecznej. Rola szkoły w integracji grup wykluczonych.
Integracja dzieci z rodzin migracyjnych i uchodźczych.
Rola szkoły w przeciwdziałaniu wykluczeniu dzieci z rodzin o trudnej sytuacji ekonomicznej.
Blok 3:
Koncepcja edukacji zintegrowanej
Rola nauczyciela w edukacji zintegrowanej.
Projektowanie zajęć zintegrowanych.
Ewaluacja zajęć zintegrowanych.
W cyklu 2022/23L:
Różne spojrzenia na integrację w edukacji. |
W cyklu 2023/24L:
Różne spojrzenia na integrację w edukacji. |
W cyklu 2024/25L:
Różne spojrzenia na integrację w edukacji. Blok 2: Blok 3: |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- obserwacji
- referatu
- ćwiczeniowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
- metody integracyjne
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody wymiany i dyskusji
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
zaliczenie:
- prezentacja, do zdobycia 10 pkt (5 - zawartość merytoryczna, 2 - referowanie, 2 - aktywność, 1 - bibliografia)
- test - 8 pkt
Ocena końcowa:
10 pkt - dst
11 pkt - dst+
12-13 pkt - db
14-15 pkt - db+
16-18 pkt - bdb
2 nieusprawiedliwione nieobecności możliwe do wykorzystania bez konieczności odrabiania. Te i inne nieobecności (wynikające ze zwolnień lekarskich powyżej 2) należy odrobić. Wszystkie nieobecności muszą zostać odrobione w ciągu 2 tygodni od nieobecności.
Literatura
Enabling Education Network. Recommended reading. EENET. https://www.eenet.org.uk/recommended_reading/.
UNESCO. (2017). A guide for ensuring inclusion and equity in education. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000248254.
Chrzanowska, I., & Szumski, G. (Red.). (2019). Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole. Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji. https://www.frse.org.pl/brepo/panel_repo_files/2021/02/18/2tdjxg/edukacja-online.pdf.
Pachowicz, M. (2020). Edukacja integracyjna jako jedna z dróg kształcenia osób niepełnosprawnych w Polsce. Niepełnosprawność – zagadnienia, problemy, rozwiązania, 36-37, 184–201.
Lipka, M. (2021). Warunki organizacji przestrzeni w edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami oraz dostosowanie form i metod do ich potrzeb. Archive of Social Sciences and Humanities, 2(1), 24–34.
Skibska, J. (2012). Dostosowanie przestrzeni szkoły ogólnodostępnej do potrzeb i możliwości ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE). Problemy edukacyjne dzieci i młodzieży niepełnosprawnej, 2(90–98).
CAST. Universal Design for Learning and inclusive educational practices. https://www.cast.org/.
Leśniewska, K., & Puchała, E. Organizacja procesu wspierania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Ośrodek Rozwoju Edukacji (ORE).
Kanclerz, B. (2020). Realizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole – założenia systemowe a rzeczywistość edukacyjna. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 3(16–25). DOI: 10.5604/01.3001.0013.9122.
Markowska, A., & Baczała, D. Przewodnik o ASD. Uniwersytet Mikołaja Kopernika. https://www.wfins.umk.pl/panel/wp-content/uploads/Przewodnik-o-ASD.pdf.
Deja, M. Trening uwagi u dzieci z ADHD – przegląd badań. Psychiatria i Psychologia Kliniczna, 17(1), 63–71.
Lockwood Estrin, G., Milner, V., Spain, D., Happé, F., & Colvert, E. Barriers to Autism Spectrum Disorder Diagnosis for Young Women and Girls: a Systematic Review. Review Journal of Autism and Developmental Disorders, 8, 454–470. https://doi.org/10.1007/s40489-020-00225-8.
Klefsjö, U., Kantzer, A. K., Gillberg, C., & Billstedt, E. The road to diagnosis and treatment in girls and boys with ADHD – gender differences in the diagnostic process. Nordic Journal of Psychiatry, 75(4), 301–305. https://doi.org/10.1080/08039488.2020.1850859.
Dudzińska, A., & Roszewska, K. Praktyczna realizacja polityki oświatowej wobec uczniów z niepełnosprawnościami. Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, 22, 185–200. Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Pintal, D. Ocenianie kształtujące. Od koncepcji do praktycznej realizacji w klasie zróżnicowanej. Ośrodek Rozwoju Edukacji. ISBN 978-83-66830-70-7.
Al-Khamlsy, D. Edukacja przedszkolna a integracja społeczna, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2006.
Bartkowiak, G. Postawy nauczycieli wobec kształcenia dzieci imigrantów w polskich szkołach. Problemy związane z ich edukacją. Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, 17, 123–145. DOI: 10.15290/nwwre.2021.17.
Pogorzała, E. System oświaty w Polsce wobec napływu dzieci-uchodźców wojennych z Ukrainy po 24 lutego 2022 roku. Acta Politica Polonica, 1(55), 113–121. DOI: 10.18276/ap.2023.55-07.
Cęcelek, G. Rola edukacji inkluzyjnej w procesie likwidowania barier edukacyjnych generowanych przez nierówności społeczno-ekonomiczne. Kultura i Wychowanie, 2(20), 113–127. DOI: 10.25312/2083-2923.20/2021_08gc.
Gnitecki J., Wyzwania edukacji zintegrowanej w reformowanej szkole; Juszczyk S., Refleksje dotyczące istoty zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej, w: H. Moroz (red.), Edukacja zintegrowana w reformowanej szkole, Kraków 2006.
Kowolik, P. Doskonalenie zawodowe nauczycieli zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej. Nauczyciel i Szkoła, 2(50), 97–104.
Kowalik, E. Rola nauczyciela kreatywnego w stymulowaniu umiejętności praktycznych dziecka w wieku wczesnoszkolnym. XXIII Konferencja Diagnostyki Edukacyjnej, Łódź, 2017, 421–426.
Bartosik, A. Integracja w edukacji wczesnoszkolnej: zajęcia zintegrowane "Niebo nocą". Nauczyciel i Szkoła, 1-2(10-11), 222–226.
Karbowniczek, J. Projektowanie scenariuszy zajęć zintegrowanych w klasach I–III. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 1, 41–62.
Pintal, D. Ocenianie kształtujące: Od koncepcji do praktycznej realizacji w klasie zróżnicowanej. Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa. ISBN: 978-83-66830-70-7.
W cyklu 2022/23L:
Literatura do wyboru: 1. Klus-Stańska D., Szczepska-Pustkowska M. (red.), Pedagogika Wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania, Rozdział 13, Dzieci z obszarów biedy i zaniedbań kulturowych, Warszawa, 2011. |
W cyklu 2023/24L:
1. Klus-Stańska D., Szczepska-Pustkowska M. (red.), Pedagogika Wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania, Rozdział 13, Dzieci z obszarów biedy i zaniedbań kulturowych, Warszawa, 2011. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: