Psychologiczne i pedagogiczne podstawy nauczania języka obcego 2403-PPW-212-sj
Celem zajęć jest wyposażenie studentów w wiedzę i umiejętności z zakresu psychologii i pedagogiki istotnych w procesie uczenia się/nauczania języków obcych. Problematyka skoncentrowana jest wokół osoby uczącego się oraz osoby nauczyciela i warunków jego pracy. Uczestnicy zajęć mają także możliwość testowania i analizy własnych predyspozycji do wykonywania zawodu nauczyciela. W trakcie zajęć zostaną omówione następujące tematy:
- status języka: pierwszy, odziedziczony, obcy, drugi, funkcjonalnie pierwszy, edukacyjny
- europejska polityka językowa
- rola mediacji we współczesnym kształceniu językowym
- nabywanie języka pierwszego i kolejnych
- dwu- i wielojęzyczność
- kompetencja międzykulturowa w uczeniu się i nauczaniu języka
- społeczne aspekty różnojęzyczności i wielojęzyczności
- psychologiczne podstawy metod nauczania języka obcego dzieci
- miejsce języków obcych w edukacji wczesnoszkolnej
- rodzaje uczniów wielojęzycznych w polskiej szkole
- rola autonomii w uczeniu się i nauczaniu języka obcego
- psychopedagogiczne podstawy dydaktyki języka obcego
- zachowanie lekcyjne nauczyciela a sukces w pracy pedagogicznej
- kontrola wyników nauczania języka obcego
- poprawa błędów językowych
- podstawowe zasady komunikacji językowej
- sposoby rozwijania umiejętności komunikacji w języku obcym
W cyklu 2022/23L:
Celem zajęć jest wyposażenie studentów w wiedzę i umiejętności z zakresu psychologii i pedagogiki, odgrywających szczególną rolę w procesie uczenia się/nauczania języków obcych. Problematyka skoncentrowana jest wokół osoby uczącego się oraz osoby nauczyciela i warunków jego pracy. Uczestnicy zajęć mają także możliwość testowania i analizy własnych predyspozycji do wykonywania zawodu nauczyciela. W trakcie zajęć zostaną omówione następujące tematy: |
W cyklu 2023/24L:
Celem zajęć jest wyposażenie studentów w wiedzę i umiejętności z zakresu psychologii i pedagogiki, odgrywających szczególną rolę w procesie uczenia się/nauczania języków obcych. Problematyka skoncentrowana jest wokół osoby uczącego się oraz osoby nauczyciela i warunków jego pracy. Uczestnicy zajęć mają także możliwość testowania i analizy własnych predyspozycji do wykonywania zawodu nauczyciela. W trakcie zajęć zostaną omówione następujące tematy: |
W cyklu 2024/25L:
Celem zajęć jest wyposażenie studentów w wiedzę i umiejętności z zakresu psychologii i pedagogiki, odgrywających szczególną rolę w procesie uczenia się/nauczania języków obcych. Problematyka skoncentrowana jest wokół osoby uczącego się oraz osoby nauczyciela i warunków jego pracy. Uczestnicy zajęć mają także możliwość testowania i analizy własnych predyspozycji do wykonywania zawodu nauczyciela. W trakcie zajęć zostaną omówione następujące tematy: |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne podające
- opowiadanie
- wykład problemowy
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- klasyczna metoda problemowa
- projektu
- ćwiczeniowa
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2022/23L: | W cyklu 2025/26L: | W cyklu 2023/24L: |
Kryteria oceniania
egzamin pisemny W1, W2, W3, U1
obserwacja pracy studenta i ocena zadań praktycznych K1
kryteria oceny:
51-60% = 3
61-70% = 3+
71-80% = 4
81-90% = 4+
91%-100% = 5
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Paweł Boski, Kulturowe ramy zachowań społecznych. Podręcznik psychologii międzykulturowej, Warszawa 2010
Zofia Chłopek, Nabywanie języków trzecich i kolejnych oraz wielojęzyczność. Aspekty psycholingwistyczne (i inne), Wrocław 2011.
Maria Dakowska, Psycholingwistyczne podstawy dydaktyki języków obcych, Warszawa 2001.
Grażyna Erenc-Grygoruk, Nauczanie języków obcych w edukacji wczesnoszkolnej, Kraków 2013.
Przemysław Gębal, Dydaktyka języków obcych. Wprowadzenie, Warszawa 2019.
Anna Jaroszewska, Nauczanie języka obcego w kształceniu wczesnoszkolnym. Rozwój świadomości wielokulturowej dziecka, Wrocław 2007.
Hanna Komorowska, Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa 2004.
Ewa Lipińska, Język ojczysty, język obcy, język drugi. Wstęp do badań dwujęzyczności, Kraków 2003.
Uwagi
W cyklu 2022/23L:
Link do zajęć (wykładów i ćwiczeń) w aplikacji Teams: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: