Praca dydaktyczna w przedszkolu
2403-PPW-209-sj
Założeniem przedmiotu jest wyposażenie studentów w wiedzę teoretycznych podstaw planowania i realizacji pracy dydaktycznej w przedszkolu. Stworzenie warunków do samodzielnego i twórczego planowania, projektowania działań edukacyjnych.
Przedmiot obejmuje analizę następujących zagadnień:
1. Nauczyciel w edukacji przedszkolnej;
2. Regulacje prawne funkcjonowania placówek przedszkolnych (m.in. analiza dokumentów, ustaw, koncepcji przedszkola, statutu, podstawy programowej, programów wychowania przedszkolnego, programów autorskich);
3. Formy organizacyjne pracy wychowawczo - dydaktycznej w przedszkolu;
4. Planowanie pracy dydaktycznej w przedszkolu;
5. Diagnoza dziecka w przedszkolu (obserwacja, arkusze obserwacji, gotowość szkolna, metody i narzędzia);
6. Kompetencje kluczowe;
7. Zadania praktyczne dotyczące pracy dydaktycznej w przedszkolu.
Całkowity nakład pracy studenta
Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( 30 godz.):
- udział w laboratoriach – 30 godz.
Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (30 godz.):
- przygotowanie do laboratoriów – 15
- pisanie prac, projektów, prezentacji - 5
- czytanie literatury, analiza dokumentów - 10
Łącznie: 60 godz. (3 ECTS)
Efekty uczenia się - wiedza
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:
D.W1. wartości, modele i zasady krytycznej praktyki; autonomię i odpowiedzialność dydaktyczną nauczyciela; zasady tworzenia autorskich programów nauczania oraz zarządzania wiedzą w społeczeństwie informacyjnym;
D.W2. proces nauczania-uczenia się: zasady projektowania działań edukacyjnych, style i techniki pracy z dzieckiem lub uczniem łączącej różne obszary wiedzy, rolę diagnozy, kontroli i oceniania w pracy dydaktycznej nauczyciela; modele współczesnej szkoły i alternatywne systemy edukacyjne.
Efekty uczenia się - umiejętności
W zakresie umiejętności absolwent potrafi:
D.U1. wykorzystać wiedzę filozoficzną, psychologiczną, społeczną i pedagogiczną do projektowania działań edukacyjnych w przedszkolu i szkole oraz paradygmaty obiektywistyczne i interpretatywno-konstruktywistyczne do planowania uczenia się dzieci;
D.U2. stosować style i techniki pracy z dzieckiem lub uczniem łączące różne obszary wiedzy, stymulować partycypacyjne, proaktywne, refleksyjne, wspólne, kooperatywne uczenie się dzieci lub uczniów oraz rozwijać kompetencje kluczowe dzieci lub uczniów;
D.U3. krytycznie ocenić tworzoną praktykę edukacyjną z wykorzystaniem posiadanej wiedzy, a także dokonywać twórczej interpretacji i projektować nowe rozwiązania edukacyjne.
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do:
D.K1. autonomicznego i odpowiedzialnego organizowania dziecięcego uczenia się, a także krytycznej refleksji nad tworzoną praktyką edukacyjną oraz do jej badania i doskonalenia;
D.K2. tworzenia autorskich programów i wykorzystania innowacji pedagogicznych w obszarze wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej.
Metody dydaktyczne
- pokaz,
- opis,
- pogadanka,
- ćwiczeniowa,
- doświadczeń.
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- giełda pomysłów
- laboratoryjna
- doświadczeń
- studium przypadku
- obserwacji
- ćwiczeniowa
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Uzyskana wiedza z zakresu:
- pedagogiki ogólnej
- biomedycznych podstaw rozwoju i wychowania.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2025/26Z: | W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2023/24Z: | W cyklu 2024/25Z: |
Kryteria oceniania
Na zaliczenie przedmiotu wpływa:
- obecność na zajęciach (dopuszczalna jest jedna nieusprawiedliwiona nieobecność),
- prawidłowe wykonanie zadań praktycznych (analiza dokumentów, scenariusz zajęć, opracowanie planu miesięcznego, diagnoza dziecka w wieku przedszkolnym, poprowadzenie zajęć)
- końcowe kolokwium z części teoretycznej przedmiotu.
Kryteria oceniania kolokwium:
bdb- 10 pkt
db plus- 9 pkt
db 8 pkt
dst plus 7 pkt
dst 6 pkt
ndst 5-0 pkt.
Ocena końcowa wystawiona zostanie na podstawie średniej arytmetycznej z ocen: części praktycznej i teoretycznej.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Podstawa programowa wychowania przedszkolnego Dz.U. z 2017 r., poz. 356
2. Dz.U. 2019 poz. 1664
3. Karbowniczek J., Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką, Kraków 2013
4. Kwaśniewska M., Żaba-Żabińska W., Owocna edukacja. Indywidualizacja pracy z dzieckiem w przedszkolu, Kielce 2011
5. Jacewicz A., Metody aktywizujące i wspierające edukację dzieci w wieku przedszkolnym, Białystok 2011
6. Kwiatowska M., Topińska Z., Metodyka wychowania przedszkolnego Warszawa 1972
Literatura uzupełniająca:
1. Nowak J., O nauczycielu przedszkola w świetle teorii i praktyki pedagogicznej. W: Kasaáčová, B. Cabanová, M.(red.), Učiteľ v preprimárnej a primárnej edukácii. Teória, výskum, vývoj. s. 156-176.
Banská Bystrica: PF UMB, 2009
2. Wybrane programy wychowania przedszkolnego
3. Wybrane programy autorskie funkcjonujące w placówkach przedszkolnych
4. Planowanie, realizacja i ewaluacja pracy nauczyciela przedszkola i edukacji wczesnoszkolnej. Materiały szkoleniowe ORE (2015)
W cyklu 2022/23Z:
Literatura obowiązkowa: 1. Podstawa programowa wychowania przedszkolnego Dz.U. z 2017 r., poz. 356 2. Dz.U. 2019 poz. 1664 3. Karbowniczek J., Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką, Kraków 2013 4. Kwaśniewska M., Żaba-Żabińska W., Owocna edukacja. Indywidualizacja pracy z dzieckiem w przedszkolu, Kielce 2011 5. Jacewicz A., Metody aktywizujące i wspierające edukację dzieci w wieku przedszkolnym, Białystok 2011 6. Kwiatowska M. Topińska Z., Metodyka wychowania przedszkolnego, Warszawa 1972
Literatura uzupełniająca: 1. Nowak J., O nauczycielu przedszkola w świetle teorii i praktyki pedagogicznej. W: Kasaáčová, B. Cabanová, M.(red.), Učiteľ v preprimárnej a primárnej edukácii. Teória, výskum, vývoj. s. 156-176. Banská Bystrica: PF UMB, 2009 2. Wybrane programy wychowania przedszkolnego 3. Wybrane programy autorskie funkcjonujące w placówkach przedszkolnych 4. Planowanie, realizacja i ewaluacja pracy nauczyciela przedszkola i edukacji wczesnoszkolnej. Materiały szkoleniowe ORE (2015)
|
W cyklu 2023/24Z:
Literatura obowiązkowa: 1. Podstawa programowa wychowania przedszkolnego Dz.U. z 2017 r., poz. 356 2. Dz.U. 2019 poz. 1664 3. Karbowniczek J., Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką, Kraków 2013 4. Kwaśniewska M., Żaba-Żabińska W., Owocna edukacja. Indywidualizacja pracy z dzieckiem w przedszkolu, Kielce 2011 5. Jacewicz A., Metody aktywizujące i wspierające edukację dzieci w wieku przedszkolnym, Białystok 2011 6. Kwiatowska M. Topińska Z., Metodyka wychowania przedszkolnego, Warszawa 1972
Literatura uzupełniająca: 1. Nowak J., O nauczycielu przedszkola w świetle teorii i praktyki pedagogicznej. W: Kasaáčová, B. Cabanová, M.(red.), Učiteľ v preprimárnej a primárnej edukácii. Teória, výskum, vývoj. s. 156-176. Banská Bystrica: PF UMB, 2009 2. Wybrane programy wychowania przedszkolnego 3. Wybrane programy autorskie funkcjonujące w placówkach przedszkolnych 4. Planowanie, realizacja i ewaluacja pracy nauczyciela przedszkola i edukacji wczesnoszkolnej. Materiały szkoleniowe ORE (2015)
|
W cyklu 2024/25Z:
Literatura obowiązkowa: 1. Podstawa programowa wychowania przedszkolnego Dz.U. z 2017 r., poz. 356 2. Dz.U. 2019 poz. 1664 3. Karbowniczek J., Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką, Kraków 2013 4. Kwaśniewska M., Żaba-Żabińska W., Owocna edukacja. Indywidualizacja pracy z dzieckiem w przedszkolu, Kielce 2011 5. Jacewicz A., Metody aktywizujące i wspierające edukację dzieci w wieku przedszkolnym, Białystok 2011 6. Kwiatowska M. Topińska Z., Metodyka wychowania przedszkolnego, Warszawa 1972
Literatura uzupełniająca: 1. Nowak J., O nauczycielu przedszkola w świetle teorii i praktyki pedagogicznej. W: Kasaáčová, B. Cabanová, M.(red.), Učiteľ v preprimárnej a primárnej edukácii. Teória, výskum, vývoj. s. 156-176. Banská Bystrica: PF UMB, 2009 2. Wybrane programy wychowania przedszkolnego 3. Wybrane programy autorskie funkcjonujące w placówkach przedszkolnych 4. Planowanie, realizacja i ewaluacja pracy nauczyciela przedszkola i edukacji wczesnoszkolnej. Materiały szkoleniowe ORE (2015)
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: