Projekt edukacyjny w przedszkolu
2403-PPW-207-sj
Przedmiot "Projekt edukacyjny w przedszkolu" ma na celu:
- wyposażenie studenta w wiedzę na temat metody projektów
- przygotowanie studenta do pracy metodą projektu edukacyjnego w przedszkolu.
Przedmiot obejmuję analizę następujących zagadnień:
1. Aktywny wychowawca - aktywny wychowanek
2. Metody aktywizujące w w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym
3. Metoda projektu (historia, istota, rodzaje, zalety)
4. Praca metodą projektu (rozpoczęcie, realizacja, zakończenia).
W trakcie zajęć Studenci poznają:
- zasady pracy w grupie
- etapy pracy metodą projektu, przeanalizują opisy projektów oraz przygotują i przedstawią własne projekty.
W cyklu 2022/23Z:
Przedmiot "Projekt edukacyjny w przedszkolu" ma na celu: - wyposażenie studenta w wiedzę na temat metody projektów - przygotowanie studenta do pracy metodą projektu edukacyjnego w przedszkolu.
Przedmiot obejmuję analizę następujących zagadnień: 1. Aktywny wychowawca - aktywny wychowanek 2. Metody aktywizujące w w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym 3. Metoda projektu (historia, istota, rodzaje, zalety) 4. Praca metodą projektu (rozpoczęcie, realizacja, zakończenia).
W trakcie zajęć Studenci poznają: - zasady pracy w grupie - etapy pracy metodą projektu, przeanalizują opisy projektów oraz wykonają własne projekty.
|
W cyklu 2023/24Z:
Przedmiot "Projekt edukacyjny w przedszkolu" ma na celu: - wyposażenie studenta w wiedzę na temat metody projektów - przygotowanie studenta do pracy metodą projektu edukacyjnego w przedszkolu.
Przedmiot obejmuję analizę następujących zagadnień: 1. Aktywny wychowawca - aktywny wychowanek 2. Metody aktywizujące w w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym 3. Metoda projektu (historia, istota, rodzaje, zalety) 4. Praca metodą projektu (rozpoczęcie, realizacja, zakończenia).
W trakcie zajęć Studenci poznają: - zasady pracy w grupie - etapy pracy metodą projektu, przeanalizują opisy projektów oraz wykonają własne projekty.
|
W cyklu 2024/25Z:
Przedmiot "Projekt edukacyjny w przedszkolu" ma na celu: - wyposażenie studenta w wiedzę na temat metody projektów - przygotowanie studenta do pracy metodą projektu edukacyjnego w przedszkolu.
Przedmiot obejmuję analizę następujących zagadnień: 1. Aktywny wychowawca - aktywny wychowanek 2. Metody aktywizujące w w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym 3. Metoda projektu (historia, istota, rodzaje, zalety) 4. Praca metodą projektu (rozpoczęcie, realizacja, zakończenia).
W trakcie zajęć Studenci poznają: - zasady pracy w grupie - etapy pracy metodą projektu, przeanalizują opisy projektów oraz wykonają własne projekty.
|
Całkowity nakład pracy studenta
Godziny realizowane z udziałem nauczyciela ( 15 godz.):
- udział w ćwiczeniach – 15 godz.
Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (15 godz.):
- przygotowanie do ćwiczeń – 5
- pisanie prac, projektów - 8
- czytanie literatury - 2
Efekty uczenia się - wiedza
W zakresie wiedzy student zna i rozumie:
C.W3. zasady: projektowania spersonalizowanych strategii edukacyjnych w przedszkolu, konstruowania wiedzy w przedszkolu, integrowania wiedzy i umiejętności dzieci w przedszkolu, projektowania i prowadzenia działań pedagogicznych, rozpoznawania potrzeb, możliwości i uzdolnień dziecka, a także planowania, realizacji i oceny spersonalizowanych programów kształcenia i wychowania;
C.W5. podstawy teoretyczne oceniania i ewaluacji procesu edukacyjnego w przedszkolu, w tym cele, funkcje, rodzaje oceniania, proces i
konsekwencje oceniania, uczestnictwo ucznia w kontroli i ocenie jego wiedzy i
umiejętności, prawa i błędy w procesie oceniania; system zapewnienia jakości
pracy przedszkola, proces ewaluacji w przedszkolu oraz metody i techniki ewaluacyjne.
Efekty uczenia się - umiejętności
W zakresie umiejętności student potrafi:
C.U1. kształtować bezpieczne i przyjazne edukacyjne środowisko rozwoju dzieci, z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb, możliwości i uzdolnień
dziecka, z nastawieniem na osobowy i podmiotowy rozwój;
C.U3. wykorzystywać w codziennej praktyce edukacyjnej różnorodne sposoby
organizowania środowiska uczenia się – w sali, poza placówką systemu
oświaty i w środowisku lokalnym, dostarczać dzieciom lub uczniom różnych
źródeł, w tym za pomocą technologii informacyjno-komunikacyjnej, gromadzenia doświadczeń i okazji do zaangażowanego uczenia się;
C.U5. organizować zabawy i zajęcia stymulujące aktywność poznawczą dzieci, wspólnotowe i kooperacyjne uczenie się, angażujące emocjonalnie,
motywacyjnie i poznawczo wszystkie dzieci lub uczniów, wspierać ich adaptację do uczenia się we wspólnocie oraz identyfikować spontaniczne zachowania dzieci jako sytuacje wychowawczo-dydaktyczne i wykorzystywać je w procesie edukacji;
C.U6. identyfikować i rozbudzać zainteresowania i zdolności dzieci, dostosowywać sposoby i treści nauczania do ich zasobów, rozwijać u dzieci ciekawość, aktywność i samodzielność poznawczą oraz kreatywne podejście do zadań;
C.U7. organizować działania edukacyjne nastawione na konstruowanie wiedzy w przedszkolu, integrowanie różnych sposobów uczenia się, w tym różnych treści, oraz wiedzy osobistej dziecka i wiedzy nowej
oraz ich rekonstrukcji;
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:
C.K1. kierowania się wrażliwością etyczną, empatią, otwartością, krytycyzmem oraz przyjęcia odpowiedzialności za integralny rozwój dzieci i podejmowane działania pedagogiczne;
C.K2. formowania wartościowych indywidualnie i społecznie zachowań i postaw dzieci lub uczniów, w tym wobec kultury i sztuki, oraz inspirowania dzieci do wyrażania swojej indywidualności w sposób twórczy;
C.K3. budowania relacji wzajemnego zaufania między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w tym rodzicami lub opiekunami dziecka, oraz włączania ich w działania sprzyjające efektywności edukacji;
Metody dydaktyczne
- pokaz,
- opis,
- pogadanka,
- projektu,
- giełda pomysłów,
- doświadczeń.
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- projektu
- laboratoryjna
- doświadczeń
- giełda pomysłów
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści
- metody oparte na współpracy
- metody wymiany i dyskusji
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Wiedza z zakresy technik aktywnego uczenia się i pedagogiki przedszkolnej.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2025/26Z: | W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2023/24Z: | W cyklu 2024/25Z: |
Kryteria oceniania
Na zaliczenie przedmiotu wpływa:
- aktywność
- przygotowanie do zajęć
- prezentacja wybranego przez grupę projektu, uwzględniając jego cechy, wartość naukową, cele, kształtowane kompetencje oraz możliwe
trudności w realizacji
- przygotowanie i prezentacja własnego projektu edukacyjnego dla dzieci w wieku przedszkolnym.
Kryteria oceniania:
bdb- 93-100%
db plus- 83-92% punktów
db- 75-82% punktów
dst plus- 66-74% punktów
dst- 50-65% punktów
ndst- 49% punktów.
Ocena końcowa wystawiona zostanie na podstawie średniej ważonej (65% - ocena z projektu edukacyjnego, 35% - ocena z pozostałych aktywności).
Literatura
1. Brzezińska R., Obrębska G., Metoda projektów w pracy nauczyciela przedszkola, Włocławek 2013.
2. Jacewicz A., Metody aktywizujące i wspierające edukację dzieci w wieku przedszkolnym, Białystok 2011.
3. Bilewicz-Kuźnia B., Parczewska T., Metoda projektów w edukacji małego dziecka, Warszawa 2010.
4. J. Harris Helm, L. G. Katz ; tł. E. Pulkowska, Mali badacze : metoda projektu w edukacji elementarnej, Warszawa : Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli : Polska Fundacja Dzieci i Młodzieży, 2003
5. M. S. Szymański, O metodzie projektów : z historii, teorii i praktyki pewnej metody kształcenia, , Warszawa 2000.
W cyklu 2022/23Z:
Literatura obowiązkowa: 1. Brzezińska R., Obrębska G., Metoda projektów w pracy nauczyciela przedszkola, Włocławek 2013. 2. J. Harris Helm, L. G. Katz ; tł. E. Pulkowska, Mali badacze : metoda projektu w edukacji elementarnej, Warszawa : Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli : Polska Fundacja Dzieci i Młodzieży, 2003
Literatura uzupełniająca: 1. Bilewicz-Kuźnia B., Parczewska T., Metoda projektów w edukacji małego dziecka, Warszawa 2010. 2. M. S. Szymański, O metodzie projektów : z historii, teorii i praktyki pewnej metody kształcenia, , Warszawa 2000.
|
W cyklu 2023/24Z:
Literatura obowiązkowa: 1. Brzezińska R., Obrębska G., Metoda projektów w pracy nauczyciela przedszkola, Włocławek 2013. 2. J. Harris Helm, L. G. Katz ; tł. E. Pulkowska, Mali badacze : metoda projektu w edukacji elementarnej, Warszawa : Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli : Polska Fundacja Dzieci i Młodzieży, 2003
Literatura uzupełniająca: 1. Bilewicz-Kuźnia B., Parczewska T., Metoda projektów w edukacji małego dziecka, Warszawa 2010. 2. M. S. Szymański, O metodzie projektów : z historii, teorii i praktyki pewnej metody kształcenia, , Warszawa 2000.
|
W cyklu 2024/25Z:
Literatura obowiązkowa: 1. Brzezińska R., Obrębska G., Metoda projektów w pracy nauczyciela przedszkola, Włocławek 2013. 2. J. Harris Helm, L. G. Katz ; tł. E. Pulkowska, Mali badacze : metoda projektu w edukacji elementarnej, Warszawa : Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli : Polska Fundacja Dzieci i Młodzieży, 2003
Literatura uzupełniająca: 1. Bilewicz-Kuźnia B., Parczewska T., Metoda projektów w edukacji małego dziecka, Warszawa 2010. 2. M. S. Szymański, O metodzie projektów : z historii, teorii i praktyki pewnej metody kształcenia, , Warszawa 2000.
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: