Praca opiekuńczo-wychowawcza w przedszkolu i szkole
2403-PPW-206-sj
Ćwiczenia z przedmiotu "Praca opiekuńczo - wychowawcza w przedszkolu i szkole" podejmują problematykę metod, form pracy opiekuńczo-wychowawczej w przedszkolu i szkole. Mają na celu przygotowanie studentów do opracowanie, przygotowania i podjęcia odpowiednich działań opiekuńczo - wychowawczych w przedszkolu czy szkole.
Przedmiot obejmuje analizę następujących zagadnień:
1. Praca opiekuńczo-wychowawcza w przedszkolu i szkole - zajęcia wprowadzające.
2. Ukryty program w przedszkolu i szkole.
3. Rodzina jako podstawowe środowisko wychowawcze.
4. Realizacja funkcji opiekuńczo-wychowawczej przedszkola i szkoły.
5. Współpraca przedszkola i szkoły z rodzicami.
6. Adaptacja dziecka w przedszkolu i szkole.
7. Dziecko zdolne w przedszkolu i szkole.
8. Zabawa w przedszkolu i szkole.
9. Gry planszowe w przedszkolu i szkole.
10. Dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w przedszkolu i szkole.
11. Zajęcia integracyjne uwzględniające różnice kulturowe.
12. Trudności wychowawcze w przedszkolu.
13. Trudności wychowawcze w szkole.
14. Praca opiekuńczo-wychowawcza w innych krajach.
W cyklu 2022/23Z:
Ćwiczenia z przedmiotu "Praca opiekuńczo - wychowawcza w przedszkolu i szkole" podejmują problematykę metod, form pracy opiekuńczo-wychowawczej w przedszkolu i szkole. Mają na celu przygotowanie studentów do opracowanie, przygotowania i podjęcia odpowiednich działań opiekuńczo - wychowawczych w przedszkolu czy szkole.
Przedmiot obejmuje analizę następujących zagadnień:
1. Praca opiekuńczo-wychowawcza w przedszkolu i szkole - zajęcia wprowadzające. 2. Rodzina jako podstawowe środowisko wychowawcze. 3. Realizacja funkcji opiekuńczo-wychowawczej przedszkola i szkoły. 4. Współpraca przedszkola i szkoły z rodzicami. 5. Adaptacja dziecka w przedszkolu i szkole. 6. Dziecko zdolne w przedszkolu i szkole. 7. Zabawa w przedszkolu i szkole. 8. Gry planszowe w przedszkolu i szkole. 9. Ukryty program w przedszkolu i szkole. 10. Wykorzystanie elementów plastyki sensorycznej w pracy opiekuńczo-wychowawczej. 11. Dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w przedszkolu i szkole. 12. Zajęcia integracyjne uwzględniające różnice kulturowe. 13. Trudności wychowawcze w przedszkolu. 14. Trudności wychowawcze w szkole. 15. Praca opiekuńczo-wychowawcza w innych krajach.
|
W cyklu 2023/24Z:
Przedmiot obejmuje analizę następujących zagadnień:
1. Praca opiekuńczo-wychowawcza w przedszkolu i szkole - zajęcia wprowadzające. 2. Ukryty program w przedszkolu i szkole. 3. Rodzina jako podstawowe środowisko wychowawcze. 4. Realizacja funkcji opiekuńczo-wychowawczej przedszkola i szkoły. 5. Współpraca przedszkola i szkoły z rodzicami. 6. Adaptacja dziecka w przedszkolu i szkole. 7. Dziecko zdolne w przedszkolu i szkole. 8. Zabawa w przedszkolu i szkole. 9. Gry planszowe w przedszkolu i szkole. 10. Dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w przedszkolu i szkole. 11. Zajęcia integracyjne uwzględniające różnice kulturowe. 12. Trudności wychowawcze w przedszkolu. 13. Trudności wychowawcze w szkole. 14. Praca opiekuńczo-wychowawcza w innych krajach.
|
W cyklu 2024/25Z:
Przedmiot obejmuje analizę następujących zagadnień:
1. Praca opiekuńczo-wychowawcza w przedszkolu i szkole - zajęcia wprowadzające. 2. Ukryty program w przedszkolu i szkole. 3. Rodzina jako podstawowe środowisko wychowawcze. 4. Realizacja funkcji opiekuńczo-wychowawczej przedszkola i szkoły. 5. Współpraca przedszkola i szkoły z rodzicami. 6. Adaptacja dziecka w przedszkolu i szkole. 7. Dziecko zdolne w przedszkolu i szkole. 8. Zabawa w przedszkolu i szkole. 9. Gry planszowe w przedszkolu i szkole. 10. Dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w przedszkolu i szkole. 11. Zajęcia integracyjne uwzględniające różnice kulturowe. 12. Trudności wychowawcze w przedszkolu. 13. Trudności wychowawcze w szkole. 14. Praca opiekuńczo-wychowawcza w innych krajach.
|
Całkowity nakład pracy studenta
Godziny realizowane z udziałem nauczyciela ( 30 godz.):
- udział w ćwiczeniach – 30 godz.
Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (45 godz.):
- przygotowanie do ćwiczeń – 15
- czytanie literatury - 15
- wykonanie zadań zaliczeniowych - 15
Efekty uczenia się - wiedza
W zakresie wiedzy student zna i rozumie:
K_W04: główne środowiska wychowawcze, ich specyfiki i procesy w nich zachodzące
K_W07: zagadnienie edukacji międzykulturowej
K_W11: znaczenie i możliwości celowego oraz różnorodnego wykorzystania zabawy w procesie wychowywania i kształcenia dzieci
K_W16: rolę nauczyciela lub wychowawcy w modelowaniu postaw i zachowań dzieci lub uczniów
Efekty uczenia się - umiejętności
W zakresie umiejętności student potrafi:
K_U01: dokonywać obserwacji sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, analizować je z wykorzystywaniem wiedzy pedagogiczno-psychologicznej oraz
proponować rozwiązania problemów
K_U04: dobierać, tworzyć, testować i modyfikować materiały, środki oraz metody adekwatnie do celów wychowania i kształcenia
K_U07: rozwijać kompetencje kluczowe dzieci lub uczniów, w szczególności kreatywność, krytyczną refleksję i umiejętność samodzielnego oraz zespołowego rozwiązywania problemów
K_U08: skutecznie animować i monitorować realizację zespołowych działań edukacyjnych dzieci lub uczniów, z wykorzystywaniem różnych rodzajów zabaw
K_U13: racjonalnie i zgodnie z zasadami techniki pracy umysłowej gospodarować czasem zajęć oraz odpowiedzialnie organizować pracę pozaszkolną dziecka lub ucznia, z poszanowaniem jego prawa do odpoczynku
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:
K_K03: budowania relacji wzajemnego zaufania między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w tym rodzicami i opiekunami dziecka lub ucznia oraz włączania ich w działania sprzyjające
efektywności edukacji
K_K04: efektywnej pracy w zespole, pełnienia różnych ról oraz współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami dzieci lub uczniów i innymi członkami społeczności przedszkolnej, szkolnej i lokalnej
K_K05: porozumiewania się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk i o różnej kondycji emocjonalnej, dialogowego
rozwiązywania konfliktów oraz tworzenia dobrej atmosfery dla komunikacji w grupie przedszkolnej i w klasie szkolnej oraz poza nimi
Metody dydaktyczne
- pokaz,
- opis,
- pogadanka,
- ćwiczeniowa,
- doświadczeń
- giełda pomysłów
- referatu
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- referatu
- ćwiczeniowa
- giełda pomysłów
- doświadczeń
- studium przypadku
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody oparte na współpracy
- metody wymiany i dyskusji
- metody służące prezentacji treści
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Znajomość charakterystyki rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2025/26Z: | W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2023/24Z: | W cyklu 2024/25Z: |
Kryteria oceniania
Na zaliczenie przedmiotu wpływa:
- prezentacja: 2 pkt - przygotowanie merytoryczne (1,5 za treść + 0,5 za przygotowanie się do prezentacji - referowanie) + 1 pkt - poprawność załączonej bibliografii + 2 pkt - aktywność przygotowana dla grupy
- wejściówka - max 5 pkt
- aktywność
5 pkt - dst
6 pkt - dst+
7 pkt - db
8 pkt - db+
9-10 pkt - bdb
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Wybrane akty prawne.
2. Apanel D., Opieka i wychowanie - tradycja i problemy współczesne, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2009, część III, rozdział II.
3. Bejger H., Kartaszyńska R., Praca opiekuńczo-wychowawcza z dziećmi i młodzieżą, Niżyn 2017: część I: rozdział I, II, część IV: rozdział I
4. Duraj D., Jak pomóc dziecku stać się przedszkolakiem : proces adaptacji do środowiska przedszkolnego, [w:] U. Szuścik, R. Raszka (red.), Innowacyjność w praktyce pedagogicznej. Tom 1. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2017.
5. Broda-Bajak, M. (red.), Vademecum efektywnych rozwiązań. Adaptacja, Bliżej Przedszkola, Kraków 2023.
6. Fechner-Sędzicka I., Jak rozpoznawać i zaspokajać potrzeby uczniów - czyli o identyfikowaniu, planowaniu i działaniu nauczyciela, ORE.
Literatura dodatkowa:
1. Gaikwad P., Curriculum, Pedagogy, and Values: Revealing the Invisible, "International Forum Journal” 2004, nr 2.
2. Górnicka B., Metodyka pracy opiekuñczo-wychowawczej – wybrane zagadnienia, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2015.
3. Lenkiewicz J., Czym są ukryte programy szkoły?, "Edukacja i dialog" 1994, nr 6.
4. Nalaskowski A., Przestrzenie i miejsca szkoły, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2002.
5. One są wśród nas, ORE.
W cyklu 2022/23Z:
Literatura obowiązkowa: 1. Wybrane akty prawne. 2. Apanel D., Opieka i wychowanie - tradycja i problemy współczesne, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2009. 3. Bejger H., Kartaszyńska R., Praca opiekuńczo-wychowawcza z dziećmi i młodzieżą, Niżyn 2017. 4. Duraj D., Jak pomóc dziecku stać się przedszkolakiem : proces adaptacji do środowiska przedszkolnego, [w:] U. Szuścik, R. Raszka (red.), Innowacyjność w praktyce pedagogicznej. Tom 1. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2017. 5. Fechner-Sędzicka I., Jak rozpoznawać i zaspokajać potrzeby uczniów - czyli o identyfikowaniu, planowaniu i działaniu nauczyciela, ORE.
Literatura dodatkowa: 1. Gaikwad P., Curriculum, Pedagogy, and Values: Revealing the Invisible, "International Forum Journal” 2004, nr 2. 2. Górnicka B., Metodyka pracy opiekuñczo-wychowawczej – wybrane zagadnienia, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2015. 3. Lenkiewicz J., Czym są ukryte programy szkoły?, "Edukacja i dialog" 1994, nr 6. 4. Nalaskowski A., Przestrzenie i miejsca szkoły, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2002. 5. One są wśród nas, ORE.
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: