Zajęcia umuzykalniające w przedszkolu 2403-PPW-205-sj
Zajęcia obejmują następujące bloki tematyczne:
1. Zajęcia umuzykalniające - zapoznanie z sylabusem, wprowadzenie w tematykę zajęć.
2. Podstawowe zagadnienia z teorii muzyki niezbędne w zrozumieniu procesów nauczania i uczenia się muzyki.
3. Zajęcia umuzykalniające w przedszkolu - część teoretyczna i praktyczna.
4. Metodyka zajęć umuzykalniających ( 10 godz.): słuchanie muzyki, śpiew, ruch do muzyki, gra na instrumentach, improwizacja.
5. Formy aktywności realizowane podczas zajęć umuzykalniających (6 godz.):
a) osłuchanie z piosenką i nauka piosenki,
b) zabawy ruchowe do piosenki,
c) zabawy taneczne do piosenki,
d) śpiew indywidualny, grupowy, zbiorowy,
e) instrumentacja piosenek.
6. Warsztat metodyczny nauczyciela dotyczący zajęć umuzykalniających w przedszkolu (literatura muzyczna, scenariusze zajęć).
7. Praktyczna realizacja form edukacji muzycznej (śpiew, gra na instrumentach, ruch z muzyką, improwizacje muzyczne i słuchanie muzyki) (6 godz.).
W cyklu 2022/23Z:
Zajęcia obejmują następujące bloki tematyczne: 1. Zajęcia umuzykalniające - zapoznanie z sylabusem, wprowadzenie w tematykę zajęć, analiza podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz programu wychowania przedszkolnego. 2. Podstawowe zagadnienia z teorii muzyki niezbędne w zrozumieniu procesów nauczania i uczenia się muzyki. 3. Cele i formy umuzykalniania w edukacji wczesnej oraz rozwój muzyczny dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym. 4. Wielość systemów wychowania muzycznego ( Batii Strauss, Carol Orff, 5. Zajęcia umuzykalniające w przedszkolu - część teoretyczna i praktyczna. 6. Aktywności muzyczne: śpiew, ruch, gra na instrumentach, słuchanie muzyki, tworzenie. 7. Budowanie prostych instrumentów perkusyjnych o nieokreślonej wysokości dźwięku. 8. Forma terapeutyczna muzyki (relaksacja, wyciszenie grupy, choreoterapia). 9. Warsztat metodyczny nauczyciela dotyczący zajęć umuzykalniających w przedszkolu (dokumentacja, dokształcanie, inspiracje muzyczne). 10. Praktyczna realizacja form edukacji muzycznej (śpiew, gra na instrumentach, ruch z muzyką, improwizacje muzyczne i słuchanie muzyki). |
W cyklu 2023/24Z:
Zajęcia obejmują następujące bloki tematyczne: 1. Zajęcia umuzykalniające - zapoznanie z sylabusem, wprowadzenie w tematykę zajęć. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
- drama
Metody dydaktyczne podające
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- doświadczeń
- sytuacyjna
- obserwacji
- klasyczna metoda problemowa
- ćwiczeniowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
- metody integracyjne
- metody wymiany i dyskusji
- metody ewaluacyjne
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Literatura
1. Bonna B., Rodzina i przedszkole w kształtowaniu umiejętności muzycznych dzieci. Zastosowanie koncepcji Edwina E. Gordona, UKW, Bydgoszcz 2005.
2. Dymara B., Dziecko w świecie muzyki, Wyd. IMPULS, Kraków 2000.
3. Gordon E., Umuzykalnianie niemowląt i małych dzieci. Teoria i wskazówki praktyczne, Wydawnictwo „Zamiast Korepetycji”, Kraków 1997.
5. Malko D., Metodyka wychowania muzycznego w przedszkolu, WSiP, Warszawa 1990.
6. Przchodzińska M., Wychowanie muzyczne – idee, treści, kierunki rozwoju, WSiP, Warszawa 1989.
7. Smoczyńska-Nachtman U., Muzyka dla dzieci : umuzykalnienie według koncepcji Carla Orffa. - Warszawa : WSiP, 1992
Smoczyńska U., Kalendarz muzyczny w przedszkolu, Warszawa 2011.
8. Smoczyńska-Nachtman U., Rozśpiewane przedszkole, Warszawa 1982.
9. Wolińska E., Rola zajęć umuzykalniających, Konteksty Pedagogiczne 1(8)/2017, s. 261–269.
10. Zwolińska E. red., Sposoby kierowania rozwojem muzycznym dziecka w
wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, WSP, Bydgoszcz 1997.
W cyklu 2022/23Z:
1. Bonna B., Rodzina i przedszkole w kształtowaniu umiejętności muzycznych dzieci. Zastosowanie koncepcji Edwina E. Gordona, UKW, Bydgoszcz 2005. |
W cyklu 2023/24Z:
1. Bonna B., Rodzina i przedszkole w kształtowaniu umiejętności muzycznych dzieci. Zastosowanie koncepcji Edwina E. Gordona, UKW, Bydgoszcz 2005. |
W cyklu 2024/25Z:
1. Bonna B., Rodzina i przedszkole w kształtowaniu umiejętności muzycznych dzieci. Zastosowanie koncepcji Edwina E. Gordona, UKW, Bydgoszcz 2005. |
Uwagi
W cyklu 2022/23Z:
Na zajęciach obowiązuje strój sportowy i zmienne obuwie. |
W cyklu 2023/24Z:
Zajęcia odbywają się w sali fitness w UCS. |
W cyklu 2024/25Z:
Zajęcia odbywają się w sali fitness w UCS. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: