Kształtowanie mowy i rozwój kompetencji komunikacyjnych dziecka 2403-PPW-203-sj
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawami teoretycznymi badań nad rozwojem języka w ontogenezie, z najważniejszymi pojęciami dotyczącymi kształtowania się mowy dziecka oraz z periodyzacją rozwoju języka. Zajęcia mają dać narzędzie do wyodrębnienia charakterystycznych cech mowy danego etapu rozwojowego w zakresie wszystkich podsystemów języka (fonetyczno-fonologicznego, leksykalnego, składniowego i morfologicznego), a także umiejętność identyfikowania społecznych i biologicznych (czynności prymarne) przyczyn nieprawidłowości w rozwoju mowy.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- opowiadanie
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- doświadczeń
- studium przypadku
- obserwacji
- projektu
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody integracyjne
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2025/26Z: | W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2023/24Z: | W cyklu 2024/25Z: |
Kryteria oceniania
Przygotowanie pomocy dydaktycznej do pracy na materiale literowym, prezentacja.
Obecność oraz aktywność na zajęciach.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Dołęga Z., Promowanie rozwoju mowy w okresie dzieciństwa – prawidłowości rozwoju, diagnozowanie, profilaktyka, Katowice 2003
2. Emiluta-Rozya D., Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym, CMPPP, Warszawa 2006.
3. Jastrzębowska G., Zakłócenia i zaburzenia rozwoju mowy, [w:] Logopedia - pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki. Zaburzenia, t. 2, pod red. T. Gałkowskiego, G. Jastrzębowskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2003,
4. Kaczmarek L. Nasze dziecko uczy się mowy, Lublin 1978
5. Kornas-Biela D. Prenatalne uwarunkowania rozwoju mowy, [w:] Opieka logopedyczna od poczęcia, pod red. B. Rocławskiego, Gdańsk 1998
6. Ligęza M. Podstawy rozwoju języka mowy dzieci [w: ] Jastrzębowska G, Gałkowski T. (red) Pytania i odpowiedzi
7. Pluta-Wojciechowska D., Zaburzenia czynności prymarnych i artykulacji, Bytom 2013, s. 34-136
8. Zarębina M., Język polski w rozwoju jednostki., wyd. Glottispol, Gdańsk 1994.
Literatura uzupełniająca:
1. Bokus B., Shugar G.W. (red.), Psychologia języka dziecka. Osiągnięcia, nowe perspektywy, Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2007.
2. Łada A. Czynniki rokownicze rozwoju mowy w okresie prelingwalnym w świetle koncepcji neurorozwojowej, „Forum Logopedyczne 2012, nr 20
3. Piaget J., Mowa i myślenie u dziecka, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 1992.
4. Sachajska E. Uczymy poprawnej wymowy. Poradnik ortofoniczny
5. Słodownik-Rycaj. O mowie dzieci. Jak zapobiegać powstawaniu nieprawidłowości w jej rozwoju, Warszawa 2000
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: