Teoria kształcenia
2403-PPW-201-sj
Dobór treści zawartych w przedmiocie ma na celu zapoznanie studentów z obszarem nauki jaką jest teoria kształcenia.Studenci poznają proces uczenia się, przedstawicieli dyscypliny, teorie i systemy dydaktyczne, cele kształcenia, treści, proces kształcenia, zasady oraz metody, formy organizacyjne, planowanie pracy dydaktycznej. Na przedmiocie podejmowane są zagadnienia pracy z uczniem zdolnym, a także zbieranie i wykorzystywanie informacji o uczniu i klasie.
W ramach ćwiczeń podejmowane są następujące zagadnienia:
I) Nowożytne systemy dydaktyczne
Zagadnienia: Czynniki determinujące i różnicujące proces kształcenia, tradycyjny (Herbartowski) system kształcenia, progresywistyczny (Deweyowski) system kształcenia, współczesny system kształcenia, próby modyfikacji współczesnego systemu kształcenia.
II) Formułowanie celów ogólnych i szczegółowych: sfera poznawcza
Zagadnienia: Cele ogólne i szczegółowe, formułowanie długoterminowych celów ogólnych oraz szczegółowych, taksonomia szczegółowych celów kształcenia – sfera poznawcza
III) Formułowanie ogólnych i szczegółowych celów emocjonalnych
Zagadnienia: Trudności z ogólnymi i szczegółowymi celami emocjonalnymi, pisemne formułowanie emocjonalnych celów szczegółowych
IV) Formułowanie ogólnych i szczegółowych celów psychomotorycznych
Zagadnienia: Poziomy i subkategorie, pisemne formułowanie szczegółowych celów psychomotorycznych, nauczanie dla realizacji celów, korzystanie z celów szczegółowych, przykład wykorzystania celów szczegółowych.
V) Scenariusze zajęć dydaktycznych
VI) Indywidualizacja kształcenia
Zagadnienia: indywidualizacja ze względu na nauczyciela, ze względu na ucznia, różnicowanie kształcenia ze względu na cele i materiał, sposoby indywidualizowania, niebezpieczeństwo etykietowania.
W cyklu 2023/24Z:
1. Podstawowe informacje o uczeniu się 2. Mapy myśli 3. Motywowanie uczniów do nauki 4. Rozwój dyspozycji twórczych 3.Pojęcie i źródła dydaktyki, przedstawiciele i twórcy polskiej dydaktyki XX wieku 4. Teorie kształcenia - Tendencje zmian we współczesnej dydaktyce - Paradygmaty w dydaktyce - Humanistyczne teorie kształcenia i ich współczesne odniesienia - Behawioralne teorie kształcenia - Koncepcje poznawcze w teoriach kształcenia - Systemy dydaktyczne -System dydaktyki tradycyjnej -System dydaktyki progresywistycznej - Konektywizm 5. Proces dydaktyczny - Cele kształcenia - Treści kształcenia - Zasady kształcenia - Metody aktywizujące w nauczaniu - Współczesne środki dydaktyczne -Internet w edukacji -Kształcenie na odległość -Dydaktyka interaktywna - Formy organizacyjne kształcenia 13.Zbieranie i wykorzystanie informacji o uczniu i klasie 14.Praca z uczniem zdolnym 15. Planowanie pracy dydaktycznej
|
W cyklu 2024/25Z:
1. Podstawowe informacje o uczeniu się 2. Mapy myśli 3. Motywowanie uczniów do nauki 4. Rozwój dyspozycji twórczych 3.Pojęcie i źródła dydaktyki, przedstawiciele i twórcy polskiej dydaktyki XX wieku 4. Teorie kształcenia - Tendencje zmian we współczesnej dydaktyce - Paradygmaty w dydaktyce - Humanistyczne teorie kształcenia i ich współczesne odniesienia - Behawioralne teorie kształcenia - Koncepcje poznawcze w teoriach kształcenia - Systemy dydaktyczne -System dydaktyki tradycyjnej -System dydaktyki progresywistycznej - Konektywizm 5. Proces dydaktyczny - Cele kształcenia - Treści kształcenia - Zasady kształcenia - Metody aktywizujące w nauczaniu - Współczesne środki dydaktyczne -Internet w edukacji -Kształcenie na odległość -Dydaktyka interaktywna - Formy organizacyjne kształcenia 13.Zbieranie i wykorzystanie informacji o uczniu i klasie 14.Praca z uczniem zdolnym 15. Planowanie pracy dydaktycznej
|
Całkowity nakład pracy studenta
Prowadzenie notatek z wykładu, studiowanie regularnie prezentowanej na wykładzie i ćwiczeniach literatury (podanej w sylabusie przedmiotu), analiza źródeł. przygotowanie do egzaminu.
Efekty uczenia się - wiedza
K_W02 Absolwent zna i rozumie klasyczne i współczesne teorie rozwoju człowieka, wychowania, uczenia się i nauczania lub kształcenia oraz ich wartości aplikacyjne oraz potrafi je krytycznie oceniać i twórczo z nich korzystać;
K_W03 Absolwent zna i rozumie współczesne interdyscyplinarne badania nad dzieciństwem (Childhood Studies) dotyczące zagadnienia dobrostanu dziecka
Efekty uczenia się - umiejętności
K_U02 Absolwent potrafi projektować i prowadzić działania pedagogiczne, rozpoznawać potrzeby, możliwości i uzdolnienia dziecka lub ucznia, a także planować, realizować i oceniać spersonalizowane programy kształcenia i wychowania
K_U04 Absolwent potrafi dobierać, tworzyć, testować i modyfikować materiały, środki oraz metody adekwatnie do celów wychowania i kształcenia
K_U10 Absolwent potrafi tworzyć sytuacje wychowawczo-dydaktyczne motywujące dzieci lub uczniów do nauki i pracy nad sobą, analizować ich skuteczność oraz modyfikować działania w celu uzyskania pożądanych efektów wychowania i kształcenia
Metody dydaktyczne
Zajęcia synchroniczne: wykład z pokazem zajęcia synchroniczne pokaz, metoda problemowa, dyskusja, mapa myśli
Zajęcia asynchroniczne: analiza materiału (nagrań wykładów, filmów, materiału tekstowego, metoda problemowa, praca grupowa)
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- opis
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- panelowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
Wymagania wstępne
Zagadnienia związane z historią wychowania, podstawy technologii informacyjnej
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wykład:
Test i pytanie opisowe (termin zerowy) liczba max punktów - 30
3 pytania opisowe (termin 1)
Test wiedzy z problematyki wykładu
Metody: test wiedzy bez dostępu do podręczników
Kryteria oceniania: zaliczenie na ocenę na podstawie testu bez dostępu do podręczników (wymagany próg na ocenę):
• dostateczną - 50%,
• dostateczną plus - 60%,
• dobrą - 70%,
• dobrą plus - 80%,
• bardzo dobrą - 90-100%
Odpowiedź na pytania otwarte, ocena 1-5 według kryteriów:
1. poziom merytoryczny wypowiedzi
2. odniesienia do literatury i autorów
3. prawidłowo zdefiniowane pojęcia
4. poprawność językowa
dodatkowo do oceny doliczane jest 0,25 za aktywność na zajęciach
Praktyki zawodowe
Literatura
1. Anders, R. J. "Uczymy się nauczać." Warszawa, 1994.
2. Bandura, A. „Teoria społecznego uczenia się”. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2007.
3. Kruszewski, K. (red.). "Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela." Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2004.
4. Kwieciński, Z., & Śliwerski, B. (red.). "Pedagogika. Podręcznik akademicki." Wydawnictwo PWN, 2003, tom 1, 2.
5. Nalaskowski S., Dydaktyka ogólna. Toruń 1994.
6. Nalaskowski S., Humanizm i podmiotowość w wychowaniu - na przykładzie szkolnych systemów wychowania w Polsce, Toruń 1992.
7. Niemierko, B. "Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki." Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa, 2007.
8. Okoń, W. "Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej." Wydawnictwo Żak, Warszawa, 1996.
9. Siemieniecka, D., & Siemieniecki, B. "Teorie kształcenia w świecie cyfrowym." Impuls”, Kraków, 2019.
10. Silberman, M. "Uczymy się uczyć." Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 2005.
11. Sośnicki K. "Dydaktyka ogólna", UMK, Toruń 1948.
12. Śliwerski B. „Współczesne teorie i nurty wychowania”, ." Impuls”, Kraków, 2015.
13. Willingham, D. T. "Why Don't Students Like School?: A Cognitive Scientist Answers Questions About How the Mind Works and What It Means for the Classroom." Jossey-Bass, 2009.
W cyklu 2023/24Z:
1. Anders, R. J. "Uczymy się nauczać." Warszawa, 1994. 2. Bandura, A. „Teoria społecznego uczenia się”. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2007. 3. Kruszewski, K. (red.). "Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela." Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2004. 4. Kwieciński, Z., & Śliwerski, B. (red.). "Pedagogika. Podręcznik akademicki." Wydawnictwo PWN, 2003, tom 1, 2. 5. Nalaskowski S., Dydaktyka ogólna. Toruń 1994. 6. Nalaskowski S., Humanizm i podmiotowość w wychowaniu - na przykładzie szkolnych systemów wychowania w Polsce, Toruń 1992. 7. Niemierko, B. "Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki." Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa, 2007. 8. Okoń, W. "Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej." Wydawnictwo Żak, Warszawa, 1996. 9. Siemieniecka, D., & Siemieniecki, B. "Teorie kształcenia w świecie cyfrowym." Impuls”, Kraków, 2019. 10. Silberman, M. "Uczymy się uczyć." Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 2005. 11. Sośnicki K. "Dydaktyka ogólna", UMK, Toruń 1948. 12. Śliwerski B. „Współczesne teorie i nurty wychowania”, ." Impuls”, Kraków, 2015. 13. Willingham, D. T. "Why Don't Students Like School?: A Cognitive Scientist Answers Questions About How the Mind Works and What It Means for the Classroom." Jossey-Bass, 2009.
|
W cyklu 2024/25Z:
1. Anders, R. J. "Uczymy się nauczać." Warszawa, 1994. 2. Bandura, A. „Teoria społecznego uczenia się”. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2007. 3. Kruszewski, K. (red.). "Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela." Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2004. 4. Kwieciński, Z., & Śliwerski, B. (red.). "Pedagogika. Podręcznik akademicki." Wydawnictwo PWN, 2003, tom 1, 2. 5. Nalaskowski S., Dydaktyka ogólna. Toruń 1994. 6. Nalaskowski S., Humanizm i podmiotowość w wychowaniu - na przykładzie szkolnych systemów wychowania w Polsce, Toruń 1992. 7. Niemierko, B. "Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki." Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa, 2007. 8. Okoń, W. "Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej." Wydawnictwo Żak, Warszawa, 1996. 9. Siemieniecka, D., & Siemieniecki, B. "Teorie kształcenia w świecie cyfrowym." Impuls”, Kraków, 2019. 10. Silberman, M. "Uczymy się uczyć." Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 2005. 11. Sośnicki K. "Dydaktyka ogólna", UMK, Toruń 1948. 12. Śliwerski B. „Współczesne teorie i nurty wychowania”, ." Impuls”, Kraków, 2015. 13. Willingham, D. T. "Why Don't Students Like School?: A Cognitive Scientist Answers Questions About How the Mind Works and What It Means for the Classroom." Jossey-Bass, 2009.
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: