Teoria wychowania 2403-PPW-200-sj
W trakcie wykładów studenci zostaną zapoznani z teorią wychowania, problematyką podejmowaną w jej ramach, specyfiką prowadzonych analiz oraz możliwościami wykorzystania zdobytej wiedzy do projektowania i ewaluowania oddziaływań wychowawczych. W trakcie kolejnych zajęć omówione zostaną związki teorii wychowania z innymi naukami, a zwłaszcza filozofią (antropologią), rozumienie podstawowych pojęć dotyczących wychowania oraz jego kontekstu społeczno-kulturowego, antropologiczne i aksjologiczne podstawy teorii wychowania. Student powinien nabyć umiejętność formułowania wypowiedzi na temat wychowania, z wykorzystaniem specjalistycznego słownictwa, odnosząc się do własnych doświadczeń edukacyjnych oraz przyszłej pracy wychowawczej. Tematyka poszczególnych zajęć:
1. Wprowadzenie do teorii wychowania (teoria, teorie, koncepcje, modele wychowania)
2. Filozoficzne fundamenty teorii wychowania (pedagogika instrumentalna, kultury, krytyczna, personalistyczna)
3. Teorie człowieka jako fundament teorii wychowania (materializm, spirytualizm, dualizm, hylemorfizm)
4. Fenomen wychowania – jego ujmowanie i definiowanie (wychowanie jako piecza, działanie, spotkanie, dialog)
5. Wychowanie a zjawiska pochodne (socjalizacja, inkulturacja)
6. Teleologiczne aspekty wychowania (cel wychowania, ideał wychowania, sprawności, cnoty, wartości, kompetencje)
7. Teleologia wychowania a kwestia prawdy
8. Kategorie teleologii wychowania
8. Dziedziny wychowania, cz. 1: wychowanie moralne
9. Dziedziny wychowania, cz. 2: wychowanie społeczne
10. Podmioty wychowania, cz. 1: wychowanek, wychowawca, relacja wychowawcza
11. Podmioty wychowania, cz. 2: środowiska wychowawcze
12. Struktura procesu wychowawczego
13. Metodyczne aspekty wychowania (strategie, metody, techniki, środki wychowawcze)
14. Zadania i funkcje teorii wychowania
15. Metodologia teorii wychowania
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia jest opanowanie podstawowej wiedzy z zakresu teorii wychowania oraz umiejętności formułowania wypowiedzi na temat różnych ujęć procesu wychowania, ich założeń antropologicznych, teleologii oraz metodyki, również w odniesieniu do poszczególnych dziedzin wychowania.
Egzamin (ustny lub pisemny w zalżności od obowiązujących przepisów sanitarnych) polegać będzie na udzieleniu odpowiedzi na 6 pytań otwartych (x max. 5 punktów = max. 30); warunkiem zaliczenia jest uzyskanie na egzaminie 16 punktów (ocena dostateczna - 3,0). Aby zdobyć wyższą ocenę, należy uzyskać: 20 pkt. - 3,5; 22 pkt. - 4,0; 25 pkt. - 4,5; 27 pkt. - 5,0.
Literatura
Lektura obowiązkowa:
Adorno, T., Wychowanie po Oświęcimiu, Znak 3 (1978), s. 353-366.
Delsol, Ch., Nienawiść do świata. Totalitaryzmy i ponowoczesność, Warszawa 2017 (s. 5-27).
Dewey, J., Demokracja i wychowanie, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk 1972 (s. 113-153).
Gadacz, T., Wychowanie jako spotkanie osób, w: F. Adamski (red.), Wychowanie personalistyczne, Kraków 2005, s. 213-221.
Gaweł, A., Wychowanie „co do ciała i zdrowia” w realiach społeczeństwa somatycznego, Paedagogia Christiana 2/36 (2015), s. 65-78.
Horowski, J., Wspólnota przestrzenią odkrywania sensu życia. Implikacje teorii socjologicznej Margaret S. Archer, Teologia i Moralność 2 (2019), s. 9-22.
Horowski, J., Wstyd a rozwój moralny – o antropologicznych fundamentach neotomistycznej teorii wychowania moralnego, Polska Myśl Pedagogiczna 2 (2016), s. 231-244.
Jeziorański, M., Relacja wychowawcza w ujęciu wybranych koncepcji antropologicznych, Paedagogia Christiana 2/36 (2015), s. 43-64.
Kunowski, S., Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa 2000 (s. 164-181).
Łobocki, M., Wychowanie moralne w zarysie, Kraków 2009 (s. 13-70).
Maritian, J., Od filozofii człowieka do filozofii wychowania, w: F. Adamski (red.), Człowiek – wychowanie – kultura. Wybór tekstów, Kraków 1993, s. 61-79.
Nawroczyński, B., Życie duchowe. Zarys filozofii kultury, Kraków-Warszawa 1947 (s. 11-23, 257-270).
Nowak, M., Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa 2008 (s. 19-57, 287-302).
Ostrowska, U., Aksjologiczne podstawy wychowania, w. B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podstawy nauk o wychowaniu, t. 1, Gdańsk 2006, s. 391-415.
Petrykowski, P. Społeczno-kulturowe aspekty podstaw wychowania, Olsztyn 2006 (s. 100-107).
Schoenebeck, H. von, Antypedagogika, Warszawa 2007 (s. 17-81).
Schulz, R., Wykłady z pedagogiki ogólnej, t. 1: Perspektywy światopoglądowe w wychowaniu, Toruń 2003 (s. 114-127).
Śliwerski, B., Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości, Kraków 2012 (s. 144-153, 198-203, 219-223).
Tarnowski, J., Jak wychowywać?, Warszawa 1993 (s. 11-15, 104-147).
Woroniecki, J., Długomyślonść jako właściwa cnota wychowawcy, w: tenże, W szkole wychowania. Teksty wybrane, Lublin 2008, s. 239-255.
Znaniecki, F., Socjologia wychowania, t. 2: Urabianie osoby wychowanka, Warszawa 1973 (s. 82-130, 377-389).
Lektura uzupełniająca:
Chudy, W., Pedagogia godności. Elementy etyki pedagogicznej, Lublin 2009.
Debesse, M., Etapy wychowania, Warszawa (dowolne wydanie).
Denek, K., Przyszczypkowski K., Urbański-Korż R., Aksjologiczne podstawy edukacji, Poznań – Toruń 2001.
Gurycka, A., Struktura i dynamika procesu wychowania, Warszawa 1979.
Gutek, G., Filozofia dla pedagogów, Gdańsk 2007.
Horowski, J., Sprawności czy kompetencje moralne?, Paedagogia Christiana 1/29 (2012), s. 191-208.
Horowski, J., Włączenie do wspólnoty jako metoda wychowania moralnego – perspektywa pedagogiki neotomistycznej, Seminare 40/1 (2019), s. 105-117.
Kostyło, P., Edukacja patriotyczna w szkołach publicznych, Filozofia Edukacji 1 (2019), s. 57-74.
Kwieciński, Z., Śliwerski, B. (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. 1-2 (dowolne wydanie).
Łobocki, M., Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2004.
Muszyński, H., Zarys teorii wychowania (dowolne wydanie).
Nalaskowski, A., Rozważania o chaosie i wychowaniu, Studia z Teorii Wychowania 2 (2013), s. 22-38.
Petrykowski, P., Podstawy teorii wychowania. Wprowadzenie w problematykę, Włocławek 2003.
Petrykowski, P., Wprowadzenie do podstaw teorii wychowania, Toruń 1997.
Przetacznik-Gierowska, M., Włodarski, Z., Psychologia wychowawcza, t. 1-2, Warszawa 1994.
Schulz, R., Szkice z pedagogiki ogólnej, Toruń 2016.
Sośnicki, K., Istota i cele wychowania, Warszawa, wydanie 1964 lub 1967.
Śliwerski, B., Współczesne teorie i nurty wychowania (dowolne wydanie).
Tchorzewski, A. de, Wstęp do teorii wychowania, Kraków 2018.
Zarzecki, L., Teoretyczne podstawy wychowania. Teoria i praktyka w zarysie, Jelenia Góra 2012.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: