Zajęcia świetlicowe i pozalekcyjne w szkole
2403-PPW-119b-sj
W ramach przedmiotu realizowane są następujące tematy:
1. Rola nauczyciela wychowawcy w realizacji zadań opiekuńczo-wychowawczych.
2. Efektywne metody pracy pozalekcyjnej z uczniami. Opieka i wychowanie podczas zajęć pozalekcyjnych.
3. Formy zajęć pozalekcyjnych:
- Zajęcia świetlicowe,
- zajęcia korekcyjno-kompensacyjne,
- zajęcia rozwijające umiejętności społeczno-emocjonalne,
- zajęcia z pedagogiem/psychologiem szkolnym,
- zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze,
- zajęcia rewalidacyjne.
W cyklu 2022/23L:
W ramach przedmiotu realizowane są następujące tematy: 1. Rola nauczyciela wychowawcy w realizacji zadań opiekuńczo-wychowawczych. 2. Opiekuńczo-wychowawcza działalność świetlicy szkolnej. Rodzaje świetlic. Cele, zadania i funkcje świetlicy szkolnej. Planowanie i organizacja pracy w świetlicy szkolnej. Formy i metody pracy w świetlicy. Zasady organizowania zajęć świetlicowych. Rola wychowawcy świetlicy. Warsztat pracy wychowawcy świetlicy. Scenariusze zajęć świetlicowych. 3. Planowanie i organizacja pracy świetlicy w ciągu dnia, w tym organizacja zajęć tematycznych. 4. Efektywne metody pracy pozalekcyjnej z uczniami. Opieka i wychowanie podczas zajęć pozalekcyjnych. Rozwijanie uzdolnień i zainteresowań uczniów. 5. Formy zajęć pozalekcyjnych: - Zajęcia świetlicowe, - zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, - zajęcia rozwijające umiejętności społeczno-emocjonalne, - zajęcia logopedyczne, - zajęcia z pedagogiem szkolnym, - zajęcia z psychologiem szkolnym, - zajęcia rozwijające zainteresowania ucznia, - zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze, - zajęcia rewalidacyjne.
|
W cyklu 2023/24L:
W ramach przedmiotu realizowane są następujące tematy: 1. Rola nauczyciela wychowawcy w realizacji zadań opiekuńczo-wychowawczych. 2. Efektywne metody pracy pozalekcyjnej z uczniami. Opieka i wychowanie podczas zajęć pozalekcyjnych. 3. Formy zajęć pozalekcyjnych: - Zajęcia świetlicowe, - zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, - zajęcia rozwijające umiejętności społeczno-emocjonalne, - zajęcia z pedagogiem/psychologiem szkolnym, - zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze, - zajęcia rewalidacyjne.
|
W cyklu 2024/25L:
W ramach przedmiotu realizowane są następujące tematy: 1. Rola nauczyciela wychowawcy w realizacji zadań opiekuńczo-wychowawczych. 2. Efektywne metody pracy pozalekcyjnej z uczniami. Opieka i wychowanie podczas zajęć pozalekcyjnych. 3. Formy zajęć pozalekcyjnych: - Zajęcia świetlicowe, - zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, - zajęcia rozwijające umiejętności społeczno-emocjonalne, - zajęcia z pedagogiem/psychologiem szkolnym, - zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze, - zajęcia rewalidacyjne.
|
Całkowity nakład pracy studenta
1.Godziny realizowane z udziałem nauczyciela akademickiego: 15h
konsultacje e-mailowe 2h.
2.Czas poświęcony na pracę indywidualną: czytanie literatury merytorycznej i metodycznej 10h; zebranie i wybór materiałów metodycznych do zajęć 5 h;
3.Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: przygotowanie się do zaliczenia na ocenę 10h
Efekty uczenia się - wiedza
K_W01 zna terminologię używaną w pedagogice oraz jej zastosowanie na poziomie rozszerzonym w kontekście organizacji pracy pozalekcyjnej uczniów
K_W03 ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o metodach i formach pracy efektywnych w procesie nauczania/uczenia się
K_W05 ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat specyfiki pracy pozalekcyjnej
K_W12 ma uporządkowaną wiedzę na temat teorii wychowania, uczenia się i nauczania oraz innych procesów edukacyjnych
K_W13 ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących
Efekty uczenia się - umiejętności
K_U01 posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat pracy z uczniami uzdolnionymi, przy użyciu różnych źródeł oraz interpretowania ich z punktu widzenia problemów edukacyjnych
K_U02 potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych w pracy z uczniami
K_U05 posiada pogłębione umiejętności prezentowania własnych pomysłów, kreatywnie i twórczo planuje i organizuje swoją pracę
K_U08 potrafi sprawnie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania podejmowanych działań praktycznych
K_U09 potrafi generować oryginalne rozwiązania złożonych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań w określonych obszarach praktycznych
K_U10 potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności pedagogicznej sposób postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych
K_U11 potrafi twórczo animować prace nad własnym rozwojem oraz rozwojem uczestników procesów edukacyjno-wychowawczych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie
K_U12 potrafi pracować w zespole; umie wyznaczać oraz przyjmować wspólne cele działania; potrafi przyjąć rolę lidera w zespole
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K_K01 ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego
K_K02 jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki; angażuje się we współpracę
K_K03 docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla rozwoju, ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu studiowanej dyscypliny naukowej i budowania warsztatu pracy nauczyciela-wychowawcy
K_K04 utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w praktyce pedagogicznej, odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań pedagogicznych
K_K05 jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej;
K_K06 odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, czuje się odpowiedzialny za uczniów, dla których dobra stara się działać, wyraża taką postawę w środowisku specjalistów i pośrednio modeluje to podejście wśród innych
K_K07 jest wrażliwy na problemy edukacyjne, gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem, w tym z osobami niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie, oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania pedagogiczne
Metody dydaktyczne
Dyskusja, prezentacja, konwersatorium, analiza problemu, studium przypadku
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
- inscenizacja
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- projektu
- giełda pomysłów
- ćwiczeniowa
- doświadczeń
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody integracyjne
- gry i symulacje
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
Wymagania wstępne
Studenci na zajęciach poznają efektywne metody i formy pracy w świetlicy szkolnej oraz zdobędą kompetencje projektowania zajęć pozalekcyjnych wynikających z potrzeb i możliwości uczniów.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2022/23L: | W cyklu 2025/26L: |
Kryteria oceniania
* Obecność na zajęciach - dopuszczalna jedna nieobecność, każdą kolejną należy zaliczyć;
* Przygotowanie krótkiej charakterystyki oraz przykładowych ćwiczeń dla wybranej formy zajęć pozalekcyjnych wraz z ich przeprowadzeniem i omówieniem. W omówieniu ćwiczeń należy uwzględnić: grupę docelową, cel ćwiczenia, obszary zastosowania, oczekiwane efekty dydaktyczne/wychowawcze.
Literatura
Albański L., Gola S., Wybrane zagadnienia z pedagogiki opiekuńczej. Jelenia Góra 2013
Badziukiewicz B., Sałaciński M., Vademecum wychowawcy. Warszawa 2005
Czaja-Chudyba I. ,Odkrywanie zdolności dziecka : koncepcja wielorakich inteligencji w praktyce przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Kraków : Wydaw. Naukowe AP, 2005
Kosiare T.k, Fechner-Sędzicka I., Ochmańska B., Jak rozwijać zdolności i indywidualizować pracę na lekcji? : poradnik dla nauczycieli klas I-III szkoły podstawowej ,Warszawa : Didasko, 2012.
Krajewska B., Świetlica szkolna - ważne ogniwo w procesie wychowania opiekuńczego dziecka, Forum Pedagogiczne, 2012 t. 1.
Sałaciński M., Badziukiewicz B., Vademecum pedagoga szkolnego. Warszawa 2003
Gajewska G., Bazydło-Stodolna K., Teoretyczno-metodyczne podstawy pracy opiekuńczo - wychowawczej w świetlicy. Zielona Góra 2005
Wojciechowska-Charlak B., Działalność opiekuńczo-wychowawcza świetlicy szkolnej. W:Wojciechowska-Charlak B. (red.), Środowiska opiekuńczo-wychowawcze. Kielce 2002
Artykuły:
Aksamit E., Giziewska M.(2023). Masz tę MOC! Małymi krokami do celu : innowacja pedagogiczna na miarę XXI wieku! w: Ogrody Nauk i Sztuk, 2023, vol. 13, nr 13, s.101-115. DOI:10.15503/onis2023.101.115
Aksamit E., Giziewska M. (2021). Konteksty kształcenia na odległość w doświadczeniach nauczycieli szkoły podstawowe, w: Konteksty Pedagogiczne., 2021, nr 2 (17), s. 111-129.
Aksamit E., Trafna-Jurkiewicz S. (2022). Obszary nieprzystosowania społecznego na przykładzie dziecka z zaburzeniami zachowania : studium przypadku, w: Szkoła specjalna, vol. 83, nr 4, s. 291-302.
W cyklu 2022/23L:
Albański L., Gola S., Wybrane zagadnienia z pedagogiki opiekuńczej. Jelenia Góra 2013 Badziukiewicz B., Sałaciński M., Vademecum wychowawcy. Warszawa 2005 Czaja-Chudyba I. ,Odkrywanie zdolności dziecka : koncepcja wielorakich inteligencji w praktyce przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Kraków : Wydaw. Naukowe AP, 2005 Fechner-Sędzicka I., Ochmańska B., Odrobina W., Rozwijanie zainteresowań i zdolności matematycznych uczniów klas I-III szkoły podstawowej : poradnik dla nauczyciela, Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2012 Kosiare T.k, Fechner-Sędzicka I., Ochmańska B., Jak rozwijać zdolności i indywidualizować pracę na lekcji? : poradnik dla nauczycieli klas I-III szkoły podstawowej ,Warszawa : Didasko, 2012. Sałaciński M., Badziukiewicz B., Vademecum pedagoga szkolnego. Warszawa 2003 Gajewska G., Bazydło-Stodolna K., Teoretyczno-metodyczne podstawy pracy opiekuńczo - wychowawczej w świetlicy. Zielona Góra 2005 Wojciechowska-Charlak B., Działalność opiekuńczo-wychowawcza świetlicy szkolnej. W:Wojciechowska-Charlak B. (red.), Środowiska opiekuńczo-wychowawcze. Kielce 2002
|
Uwagi
W cyklu 2022/23L:
Zajęcia odbywają się w całości w trybie synchronicznym na MS Teams.
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: