Pedagogika zabawy 2403-PPW-117-sj
1. Pedagogika zabawy jako metodyka pracy z grupą.
2. Rodzaje metod najczęściej stosowanych w pedagogice zabawy.
3. Wartości i funkcje zabawy
4. Formy i cechy zabawy
5. Ćwiczenia wspomagające naturalny rozwój dziecka.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
- drama
- inscenizacja
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- obserwacji
- referatu
- giełda pomysłów
- sytuacyjna
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody integracyjne
- metody wymiany i dyskusji
- metody służące prezentacji treści
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2022/23L: | W cyklu 2025/26L: |
Kryteria oceniania
1. Frekwencja
2. Aktywność na zajęciach
3. Przygotowanie do zajęć
4. Wykonanie dydaktycznej gry planszowej
Literatura
1. E. Kędzior-Niczyporuk, Wprowadzenie do pedagogiki zabawy, Łublin 2003.
2. J. Rojewska, Grupa bawi się i pracuje, Wrocław 2000.
3. R. Domań, Metody pedagogiki zabawy w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym, Lublin 2003.
4. I. Fleming, Po prostu zaczynamy: praktyczne porady z zakresu pedagogiki zabawy, Kielce 1999.
5. Z. Zaorska, Pedagogika zabawy, "Edukacja i Dialog" 1993, nr 1.
6. Bissinger-Ćwierz Urszula, Muzyka i ruch dla każdego (z płytą CD), Wydawnictwo KLANZA, Lublin 2007.
7. Zabawy z chustą pod redakcją Anny Wasilak, Wydawnictwo KLANZA, Lublin 2002.
8. Szmidt K. J., Trening kreatywności: podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych, Gliwice 2013.
9. Dziecko w zabawie i w świecie języka, red. A. Brzezińska, G. Lutomski, T. Czub, B. Smykowski, Poznań 1995.
Literatura uzupełniająca:
- Bujak J., Zabawki w Europie. Zarys dziejów - rozwój zainteresowań, Kraków 1988.
- Grabowska-Pieńkosz D., Wychowawczyni wychowawczyń - Stefania Marciszewska-Posadzowa (1874-1955) i jej poglądy na wychowanie przedszkolne, w: Z myślą o Niepodległej. Polska myśl pedagogiczna przełomu XIX i XX wieku i okresu międzywojennego, W. Szulakiewicz, D. Grabowska-Pieńkosz, J. Falkowska, Toruń 2019.
- Grabowska-Pieńkosz D., Poglądy Natalii Cicimirskiej (1881-1959) w zakresie rozwoju wychowania przedszkolnego w II Rzeczypospolitej,w: Z myślą o Niepodległej. Polska myśl pedagogiczna przełomu XIX i XX wieku i okresu międzywojennego, W. Szulakiewicz, D. Grabowska-Pieńkosz, J. Falkowska, Toruń 2019.
- Okoń W., O zabawach dzieci, Warszawa 1972.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: