Organizacja i zarządzanie przedszkolami i szkołami 2403-PPW-116-sj
Zajęcia z organizacji i zarządzania przedszkolami i szkołami mają na celu przedstawienie najważniejszych obszarów związanych z funkcjonowaniem instytucji oświatowych. Omówione zostaną następujące zagadnienia:
1. Organizacja pracy
2. Dokumentacja przedszkola a dokumentacja szkolna
3. Nadzór pedagogiczny
4. Podstawa programowa
5. Rekrutacja i przyjmowanie do przedszkola
6. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
7. Bezpieczeństwo i opieka
8. ABC Dyrektora
W cyklu 2022/23L:
Zajęcia mają na celu przedstawienie struktury systemu oświaty w Polsce. Mają przedstawić system funkcjonowania, organizacji i strukturę działania jednostek oświatowych. Podczas zajęć student pozna prawne zagadnienia związane z organizacją i zarządzaniem placówkami. Pozna uwarunkowania organizacyjne zajęć szkolnych, pozalekcyjnych i pozaszkolnych w kontekście odpowiedzialności za podopiecznego. Zapozna się z regulacjami prawnymi dotyczącymi praw dziecka oraz praw osób niepełnosprawnych. Zapoznany zostanie regulacjami prawnymi z zakresu udzielania dzieciom/uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej. |
W cyklu 2023/24L:
Zajęcia mają na celu przedstawienie struktury systemu oświaty w Polsce. Mają przedstawić system funkcjonowania, organizacji i strukturę działania jednostek oświatowych. Podczas zajęć student pozna prawne zagadnienia związane z organizacją i zarządzaniem placówkami. Pozna uwarunkowania organizacyjne zajęć szkolnych, pozalekcyjnych i pozaszkolnych w kontekście odpowiedzialności za podopiecznego. Zapozna się z regulacjami prawnymi dotyczącymi praw dziecka oraz praw osób niepełnosprawnych. Zapoznany zostanie regulacjami prawnymi z zakresu udzielania dzieciom/uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej. |
W cyklu 2024/25L:
Zajęcia mają na celu przedstawienie struktury systemu oświaty w Polsce. Mają przedstawić system funkcjonowania, organizacji i strukturę działania jednostek oświatowych. Podczas zajęć student pozna prawne zagadnienia związane z organizacją i zarządzaniem placówkami. Pozna uwarunkowania organizacyjne zajęć szkolnych, pozalekcyjnych i pozaszkolnych w kontekście odpowiedzialności za podopiecznego. Zapozna się z regulacjami prawnymi dotyczącymi praw dziecka oraz praw osób niepełnosprawnych. Zapoznany zostanie regulacjami prawnymi z zakresu udzielania dzieciom/uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2022/23L: | W cyklu 2025/26L: |
Kryteria oceniania
Przygotowanie do zajęć
Obecności na zajęciach - student musi zaliczyć wszystkie zajęcia (sposób zaliczenia ustala z prowadzącym)
Aktywność
Przygotowanie do zajęć
Przygotowanie i prezentacja projektu
Ocena końcowa:
bardzo dobry -(bdb; 5) -znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje
dobry + (db+; 4+) - bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje
dobry (db; 4) - dobra wiedza, umiejętności i kompetencje
dostateczny + (dst+;3+) zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje ale występują niedociągnięcia
dostateczny - (dst; 3) zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje, ale liczne błędy
niedostateczny - (ndst; 2) wiedza niezadowalająca, brak umiejętności i kompetencji
Przygotowanie i przedstawienie prezentacji tematycznej
Literatura
A,Radziwiłł, O szkole, wychowaniu i polityce, Warszawa 1992
red.E.Tołwińska-Królikowska, Autoewaluacja w szkole, Warszawa 2010
red.G.Mazurkiewicz, Przywództwo i zmiana w edukacji, Kraków 2013
J.Krzyżewska, Aktywizujące metody i techniki w edukacji, Suwałki 2000
- Ustawa z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (tekst jedn.: Dz.U. z 2024 r., poz. 737).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz.U. z 2017 r. poz. 1646).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2017 r. poz. 356 ze zm.).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2023 r. poz. 1798).
Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z 18 listopada 2022 r. w sprawie przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego oraz postępowania uzupełniającego do publicznych przedszkoli, szkół, placówek i centrów (Dz.U. z 2024 r. poz. 989).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 28 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz.U. z 2023 r. poz. 2736).
W cyklu 2022/23L:
1. Jas M., Jarosińska M., Prawne ABC dyrektora przedszkola, szkoły i placówki, MEN, Warszawa 2010. |
W cyklu 2023/24L:
1. Jas M., Jarosińska M., Prawne ABC dyrektora przedszkola, szkoły i placówki, MEN, Warszawa 2010. |
W cyklu 2024/25L:
1. Jas M., Jarosińska M., Prawne ABC dyrektora przedszkola, szkoły i placówki, MEN, Warszawa 2010. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: