Prawa dziecka 2403-PPW-115-sj
Celem przedmiotu jest rozwój kompetencji prawnych studentów i studentek, przy czym obszarem na bazie którego są rozwijane te kompetencje jest problematyka praw dziecka.
Tematyka zajęć obejmuje:
1. Wprowadzenie - historia powstania Konwencji o prawach dziecka
2. Prawa dziecka zawarte w Konwencji o prawach dziecka
3. Analiza regulacji prawa krajowego odnoszących się do wybranych praw dziecka (prawo dziecka do tożsamości, prawo do życia w rodzinie, prawo do kontaktu z rodzicami, prawo do pieczy zastępczej, prawo do ochrony przed przemocą, prawa dziecka przez organami wymiaru sprawiedliwości, prawo do nauki)
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
wykonywanie ćwiczeń w ramach zajęć - U1, U2, U3, U4, K1,K2, K3
pisemne kolokwium - W1, W2, U1, U2, U3, U4, K1, K3
Ocena końcowa to ocena z kolokwium polegającego na rozwiązywaniu kazusów (dopuszczalna praca w zespołach 2-osobowych) - forma pisemna
Kryteria oceniania: poprawność merytoryczna (poprawne rozwiązanie wraz z poprawna argumentacją), poprawność formalna (poprawne powołanie podstaw prawnych, poprawne oznaczenie przepisów i aktów prawnych).
Skala ocen 2-5; Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej z kolokwium jest uzyskanie 60% ogólnej liczby punktów.
Aby uzyskać zaliczenie przedmiotu konieczne jest:
- aktywne uczestnictwo w zajęciach
- obecność na zajęciach: Dopuszczalna jest jedna nieobecność. Każda nieobecność wykraczająca poza ten limit wymaga "odrobienia" w ramach konsultacji prowadzącej. W sytuacji, gdy nieobecności (usprawiedliwione lub nieusprawiedliwione) danej osoby przekraczają 50% liczby zajęć, osoba ta nie otrzymuje zaliczenia z przedmiotu.
- wykonywanie zadań na zajęciach, analiza materiałów udostępnionych studentom, analiza aktów prawnych w zakresie wskazanym w materiałach, terminowe oddawanie zadań
- uzyskanie oceny pozytywnej z kolokwium końcowego.
Osoby z decyzją o IOS: według ustaleń z prowadzącą (konieczne uczestnictwo w konsultacjach prowadzącej w ustalonych terminach - według planu konsultacji)
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Akty prawne:
(Uwaga akty te obowiązują tylko w zakresie wskazanym na zajęciach)
Akty prawne:
1. Konstytucja RP z dnia 2 kwietnia 1997, Dz.U. 1997, Nr 78, poz. 483
2. Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964r. – Kodeks Cywilny (z wszelkimi zmianami) – w zakresie omawianym na zajęciach
3. Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks Rodzinny i Opiekuńczy (z wszelkimi zmianami)
4. Ustawa z 6 czerwca 1997 r. – Kodeks Karny ( z wszelkimi zmianami)
5. Ustawa z dnia 9 czerwca 2022 r. o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich, Dz. U. 2022, poz. 1700
6. Konwencja o prawach dziecka z dnia 20 listopada 1989 r., Dz. U. 1991, Nr 120, poz. 526
7. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1082 ze zm.
Literatura uzupełniająca:
- Dowolny podręcznik obejmujący prawo karne materialne, np. Bojarski Marek, Giezek Jacek, Sienkiewicz Zofia, Prawo karne materialne.
Część ogólna i szczególna, Wolters Kluwers 2017
- Dowolny podręcznik z zakresu prawa rodzinnego, np. Arkadiusz Krzysztof Bieliński, Maciej Pannert, Prawo rodzinne, Warszawa, 2016
- Kopińska V. (2014), Regulacje prawne dotyczące władzy rodzicielskiej jako wyraz kultury prawnej. Ujęcie pedagogiczne, „Studia Edukacyjne” nr 32, s. 245-265.
- Andrzejczak-Świątek, Małgorzata, Ochrona praw dziecka w sytuacjach nadzwyczajnych, Warszawa: Biuro Rzecznika Praw Dziecka, 2016
- Czaja, Marzena, Ochrona rozwoju dziecka przed zagrożeniami w aspekcie prawa międzynarodowego, europejskiego i krajowego, Warszawa: Biuro Rzecznika Praw Dziecka, 2018
- Dąbrowska, Marta, Grooming – wybrane aspekty prawno karne i kryminologiczne, Warszawa: Biuro Rzecznika Praw Dziecka, 2018
- Jaros, Paweł J., Ukształtowanie Rzecznika Praw Dziecka w Polsce jako organu państwowego: Komentarz do Ustawy o Rzeczniku Praw Dziecka, Warszawa: Biuro Rzecznika Praw Dziecka, 2013
- Jaros, Paweł J., Prawa dziecka: Dokumenty Rady Europy, Warszawa: Biuro
Rzecznika Praw Dziecka, 2012
- Jarosz, Ewa, Dzieci ofiary przemocy w rodzinie: Raport Rzecznika Praw Dziecka. Funkcjonowanie znowelizowanej ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie , Warszawa: Biuro Rzecznika Praw Dziecka, 2012
- Jarosz, Ewa, Przemoc w wychowaniu: Między prawnym zakazem a społeczną akceptacją. Monitoring Rzecznika Praw Dziecka, Warszawa: Biuro Rzecznika Praw Dziecka, 2015
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: