Pedagogika wczesnoszkolna 2403-PPW-114-sj
1. Pedagogika wczesnoszkolna jako nauka - jej cele, zadania i funkcje oraz miejsce wśród innych nauk.
2. Założenia podstawy programowej edukacji wczesnoszkolnej: analiza, afirmacja i krytyka (2h).
3. Charakterystyka wybranych koncepcji integracji z pierwszej i II połowy XX wieku ze szczególnym uwzględnieniem nauczania całościowego.
4. Uwarunkowania procesu uczenia się (Koncepcje Jeana Piageta, Lwa Wygotskiego, Jerome Brunera, Alberta Bandury i Urie Bronfenbrennera).
5. Paradygmaty w dydaktyce i ich implikacje w edukacji wczesnoszkolnej. Podejście obiektywistyczne versus interpretatywno-konstruktywistyczne.
6. Cele edukacji wczesnoszkolnej w kontekście wartości w wychowaniu.
7.Treści kształcenia: edukacja polonistyczna, edukacja matematyczna, edukacja przyrodnicza, edukacja plastyczna, edukacja techniczna i informatyczna, edukacja muzyczna, edukacja fizyczna i zdrowotna.
8. Indywidualizacja pracy z dziećmi w kontekście teorii wielorakich inteligencji Howarda Gardnera. Indywidualne style uczenia się i dominująca modalność - aspekty pedagogiczne.
9. Nauka domowa, kontrola i ocena w edukacji wczesnoszkolnej.
10.Twórczość w teorii i praktyce edukacyjnej. Rozpoznawanie potencjału twórczego dziecka.
11. Edukacja alternatywna (C. Freineta, M. Montessori, R. Łukaszewicza, M. Cackowskiej i W. Puśleckiego)
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- opis
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody wymiany i dyskusji
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2022/23L: | W cyklu 2025/26L: |
Kryteria oceniania
Wykład - Egzamin pisemny
- obecność na zajęciach
- aktywny udział w dyskusji
- przygotowanie zadań tematycznych indywidualnie i w grupach
- analiza tekstów naukowych z obszaru pedagogiki dziecka
Literatura
1. Adamek, I. Podstawy edukacji wczesnoszkolnej, Impuls, Kraków 2000.
2. Marek, E., Koncepcje oceniania osiągnięć uczniów w świetle analizy wybranych programów edukacji wczesnoszkolnej, EETP 38(2015) 4, ss. 33-55.
3. Brzezińska A., Misiorna E., Ocenianie dziecka w młodszym wieku szkolnym, Warszawa 1993.
4. Dylematy wczesnej edukacji, pod red. D. Klus- Stańskiej i M. Suświłło, Olsztyn 1998.
5. Edukacja zintegrowana w reformowanej szkole, pod red. H. Moroza, Kraków 2001.
6. Integracja w edukacji wczesnoszkolnej. Praca zbiorowa, Poznań 1997.
7. Klus–Stańska D., Pedagogika wczesnoszkolna - dyskursy, problemy, rozwiązania, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne 2009.
8. Korżańska J., Kształcenie zintegrowane. I etap edukacji, Warszawa 1999.
9. Kowalik-Olubińska M., Świętek W., Uczymy inaczej. Nauczanie zintegrowane w klasach niższych, Toruń 1998.
10. Kształcenie zintegrowane. Problemy teorii i praktyki, pod red. M. Żytko, Warszawa 2002.
11. Nauczyciel i uczeń w edukacji zintegrowanej w klasach I-III, pod red. I. Adamek, Kraków 2001.
12. Pedagogika wczesnej edukacji – dyskursy, problemy, otwarcia, pod red. D. Klus-Stańskiej, D. Bronk, A. Malendy, Warszawa 2012.
13. Projektowanie i modelowanie edukacji zintegrowanej, pod red. I. Adamek, Kraków 2002.
14. Więckowski, R., Pedagogika wczesnoszkolna, WSiP, Warszawa 1995.
15. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej w: Dz.U. 2017 poz. 59.
16. Wyczesany, J., Mikrut, A., Kształcenie zintegrowane dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych, Wydawnictwo AP, Kraków 2002 (rozdział 1).
17. Duraj-Nowakowa, K., Założenia wielostronnego integrowania wczesnej edukacji „Nauczyciel i Szkoła”, Nr 1 (51) 2012, ss. 11-24.
Kujawiński, J., Ewolucja szkoły i jej współczesna wizja, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2010 (rozdział 5.).
18. Szafrańska-Gajdzica Anna. (2016). Integracja w polskiej szkole: o pułapkach idei wdrażanej do praktyki edukacyjnej na szczeblu edukacji wczesnoszkolnej. W: A. Rzymełka-Frąckiewicz, T. Wilk (red.), "Edukacja, kultura, sztuka - spoistość a integracja", Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, ss. 90-99.
19. Magda-Adamowicz, M., Holistyczne inspiracje pedagogiki wczesnoszkolnej, Pedagogika wczesnoszkolna. Refleksyjna i krytyczna rekonstrukcja kluczowych problemów, red. I. Kopaczyńska, M. Magda-Adamowicz, M. Nyczaj-Drąg, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2017, ss. 41-58.
20. Philips, D. C., Soltis, J. F., Podstawy wiedzy o nauczaniu, GWP, Gdańsk 2003 (rozdział 5,6).
21.Brzezińska, A., Społeczna psychologia rozwoju, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2005. (rozdział 7).
22. Filipiak, E., Z Wygotskim i Brunerem w tle: słownik pojęć kluczowych, UKW, Bydgoszcz 2011.
23. Bandura, A., Teoria społecznego uczenia się, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2007.
24. Płaczkiewicz, B., Teoria społecznego uczenia się a wychowanie dziecka w wieku przedszkolnym, „Społeczeństwo. Język. Edukacja”, Vol 4/ 2016.
Wadsworth, B. J. Teoria Piageta - poznawczy i emocjonalny rozwój dziecka, WSiP, Warszawa 1998.
25. Klus-Stańska, D., Myślenie poza diagnozą i ewaluacją. Pytanie o możliwość zmiany logiki tworzącej edukację, „Teraźniejszość. Człowiek. Edukacja”, Nr 4(64) 2013.
26. Klus, Stańska, D., Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią w praktyce, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2018.
27. Klus-Stańska Dorota, Odwrót od rozwoju: kontrowersyjna czy obiecująca zmiana paradygmatu wczesnej edukacji [A Retreat from Development: a Controversial or Promising Paradigm Shift in Early Childhood Education]. Studia Edukacyjne nr 38, 2016, Poznań 2016, pp. 7-20.
28. Marek, E., Od dyskursu behawioralnego do emancypacyjnego – edukacji wczesnoszkolna w opinii studentów, [w] Pomiędzy dwiema edukacjami. Nauczyciel wczesnej edukacji dziecka wobec czasu zmiany, red. I. Adamek & B. Olszewska, Wydawnictwo Naukowe WSP, Łódź 2014, ss. 229-247.
29. Janicka-Panek, T., Transformacja celów wychowania w (z/dez)integrowanej edukacji wczesnoszkolnej, Radom 2015 (rozdział 1, punkt 3,4’ rozdział 2).
30. Walker, D. F., Soltis, J. F., Program i cele kształcenia, WSiP, Warszawa 2000 (rozdział 2).
31. Duraj-Nowakowa, K., Cele pedagogiki i edukacji dzieci, [w:] Pedagogika wczesnoszkolna. Refleksyjna i krytyczna rekonstrukcja kluczowych problemów, red. I. Kopaczyńska, M. Magda-Adamowicz, M. Nyczaj-Drąg, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2017, ss. 15-26.
32. Więckowski, R. Pedagogika wczesnoszkolna, WSiP, Warszawa 1995 (rozdział 6).
35. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej w: Dz.U. 2017 poz. 59.
36. Klus-Stańska, D., Nowicka, M., Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, WSiP, Warszawa 2005.
37. Dziamska, D., Małyska, M., Wróblewska, M., Woźniak, J., Podstawa programowa wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego z komentarzem. Wychowanie przedszkolne i edukacja wczesnoszkolna, [w:] www.reformaedukacji.gov.pl
38.Suświłło, M., Inteligencje wielorakie w nowoczesnym kształceniu, Wydawnictwo UWM, Olsztyn 2004.
39.Choroszczyńska, M., i in. Ocenianie w klasach I-III, ORE, Warszawa 2015.
Grzesiak, J., O nowe spojrzenie na ocenianie uczniów w reformowanej szkole, [w:] „Studia Pedagogiczno-Artystyczne”, Tom 2, WPA UAM, Kalisz 2002, s. 79-88.
40. Kołodziejski, M., Koncepcja oceniania osiągnięć muzycznych uczniów w edukacji początkowej dziecka, [w:] Wybrane zagadnienia z teorii i metodyki wczesnej edukacji muzycznej w przedszkolu i klasach początkowych szkoły podstawowej, Praca zbiorowa pod red. M. Kołodziejskiego i B. Pazur, Wydawnictwo Polihymnia, Lublin 2015, s. 207-239.
41. Kopaczyńska, I., Refleksyjny proces uczenia się i motywacja jako elementy oceniania kształtującego w klasach I–III szkoły podstawowej, Pedagogika wczesnoszkolna. Refleksyjna i krytyczna rekonstrukcja kluczowych problemów, red. I. Kopaczyńska, M. Magda-Adamowicz, M. Nyczaj-Drąg, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2017, ss. 149-165.
42.K. Bieluga, Rozpoznawanie i stymulowanie cech inteligencji oraz myślenia twórczego w domu i szkole, Impuls, Kraków 2009
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: