Pedagogika przedszkolna 2403-PPW-113-sj
1. Pedagogika przedszkolna jako sybdyscyplina pedagogiki
Status pedagogiki przedszkolnej w obrębie problemów metodologicznych
2. Rys historyczny pedagogiki przedszkolnej
3. Obraz dziecka i dzieciństwa dzieciństwie w świetle wybranych teorii i systemów pedagogicznych (adaptacyjnej, etnocentrycznej, emancypacyjnej, fenomenologicznej).
4. Kamienie milowe w rozwoju dziecka - rozwój, opieka i wychowania, edukacja
5. Stan wychowania przedszkolnego w Polsce i na świecie - analiza wybranych systemów i rozwiązań
6. Organizacja środowiska rozwoju i uczenia się w przedszkolu, przestrzeń społeczna i materialna
7. Nauczyciel małego dziecka - cechy osobowościowe, kompetencje, kierunki pracy
8. Dziecko w sytuacji zabawowej i zadaniowej
9. Uczestnicy procesów wychowawczych i edukacyjnych w przedszkolu (nauczyciele, rodzice, instytucje wspomagające wychowanie i rozwój dzieci).
10. Indywidualizacja i podmiotowość w pracy z dzieckiem
10. Odkrywanie i rozwijanie uzdolnień dzieci w wieku przedszkolnym.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- opis
- pogadanka
- wykład problemowy
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
- metody służące prezentacji treści
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2022/23L: | W cyklu 2025/26L: | W cyklu 2023/24L: |
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
- obecność na zajęciach
- aktywny udział w dyskusji
- przygotowanie zadań tematycznych indywidualnie i w grupach
- analiza tekstów naukowych z obszaru pedagogiki dziecka
Kryteria oceniania dla egzaminu pisemnego:
powyżej 95%: bdb
90%-94%: db+
80%-89&: db
70%-79%:dst+
60% - to próg zaliczenia, ocena dostateczny
Literatura
1. Waloszek D., Pedagogika przedszkolna - metamorfoza statusu i przedmiotu badań, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2006.
2. Jolanta Karbowniczek, Małgorzata Kwaśniewska, Barbara Surma
Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką. Podręcznik dla studentów edukacji przedszkolnej, Wydawnictwo Ignatianum, Kraków 2011.
3. M. Kisiel, A. Budniak (red.), Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
w sytuacji zmiany społecznej, kulturowej i oświatowej
studia – rozprawy - praktyka., Wydawnictwo Katedra Pedagogiki Wczesnoszkolnej i Pedagogiki Mediów Instytut Pedagogiki, Wydział Pedagogiki i Psychologii Uniwersytet Śląski w Katowicach, Katowice 2011.
4. A. Klim-Klimaszewska, I. Scholtzova, (red.), Współczesne idee
w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Monografia wieloautorska, Siedlce 2020.
5.M. Grochowalska, J. Sajdera, Podstawa programowa wychowania przedszkolnego jako wyraz oczekiwań MEN wobec dzieci i nauczycieli. Głos w sprawie reformy oświaty w Polsce, EETP, Vol. 12, 2017 No 1(43).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: