Psychologia rozwoju dziecka 2403-PPW-111-sj
Wykład:
1. Czym jest psychologia rozwojowa? Czym się zajmuje? Zmiany rozwojowe. Czynniki wpływające na rozwój.
2. Okres prenatalny – kamienie milowe. Zagrożenia i wyzwania. Poród jako wydarzenie psychologiczne. Badania w okresie ciąży. Mity w czasie ciąży.
3. Okres niemowlęcy – faza noworodka. Rola dotyku. Kamienie milowe. Odruchy. Płacz. Rozwój mózgu. Reakcje emocjonalne. Rozwój fizyczny. Rozwój mowy. Przywiązanie i jego rodzaje. Rozwój przywiązania i czynniki, które na niego wpływają. Rola opiekuna w rozwoju przywiązania.Temperament. Sen dziecka.
4. Okres poniemowlęcy – rozwój mowy. Rozwój i rola zabawy. Agresja i jej rodzaje. Rozwój pojęcia płci. Rozwój fizyczny. Rozwój społeczny.
5. Okres przedszkolny. Pójście do przedszkola i jego znaczenie. Nowoczesne technologie a rozwój. Rozwój fizyczny, społeczny, mowy. Moralność.
6. Okres młodszy szkolny. Pójście do szkoły. Dojrzałość szkolna. Rozwój fizyczny, społeczny, mowy, poznawczy. Kształtowanie się samooceny. Metody wsparcia dziecka z trudnościami w koncentracji uwagi.
7. Okres adolescencji – ramy czasowe. Zmiany i ich rola: ciało, emocje, relacje społeczne, rozwój poznawczy. Tożsamość. Eksperymentowanie z własną tożsamością. Zadania okresu adolescencji.
8. Rozwój moralny – teorie Piageta, Kohlberga, Turiela, Gibbsa.
9. Rozwój poznawczy wg Piageta.
10. Rozwój mowy – przedwerbalne formy komunikacji. Rozwój mowy w pierwszym i drugim roku życia. Zmiany w okresie przedszkolnym.
11. Rozwój społeczny – czym jest; zmiany w poszczególnych okresach rozwojowych.
12. Rozwój emocjonalny i rozwój samoregulacji – pierwszy, drugi i trzeci rok życia. Zmiany w okresie przedszkolnym i okresie szkolnym. Lęki dziecięce. Reakcje na lęki.
13. Rozwój osobowości – teoria E. Eriksona.
14. Rozwój zabawy – od zabaw manipulacyjnych, przez konstrukcyjne do zabaw symbolicznych i gier z regułami. Rozwój rysunku wg Szumana.
15. Rozwój obrazu ciała u dzieci. Psychologiczne aspekty jedzenia.
16. Psychopatologia rozwojowa – czym jest, główne czynniki ryzyka i czynniki chroniące.
Ćwiczenia:
1. Podejścia do rozwoju dziecka
2. Warunki rozwoju. Komunikacja rodzic – nauczyciel
3. Zabawa u dzieci
4.Nowoczesne technologie u dzieci
5. Trudne emocje. Dziecko z wysokim poziomem lęku.
6. Trudne zachowania
7. Granice – dziecko a dorosły
8. Adaptacja do przedszkola
9. Psychologiczne aspekty karmienia dzieci
10. Komunikacja z dziećmi
11. Pewność siebie u dzieci
12. Dziecko z trudnościami rozwojowymi.
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2025/26Z: | W cyklu 2022/23L: |
Kryteria oceniania
Wykład:
Egzamin - 100%
Ćwiczenia: kolokwium - 3 zadania problemowe.
Ocena końcowa:
1) Kolokwium końcowe – 30 pkt. UWAGA: Aby zaliczyć zajęcia należy zdobyć przynajmniej 10 punktów.
2) Aktywność na zajęciach i wykonywanie prac domowych - 30 pkt – UWAGA: Każdą nieobecność należy zaliczyć na konsultacjach. Powyżej 5 nieobecności – nie ma możliwości zaliczenia zajęć.
60 – 54 5,0
48 – 53 4,5
42 – 47 4,0
36 – 41 3,5
31 – 35 3,0
poniżej 30 2,0
Literatura
Podstawowa:
1) Bee H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka
2) Brzezińska A. (red.). (2005). Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk: GWP
3) Brzezińska A., Appelt K., Ziółkowska B. (2016). Psychologia rozwoju człowieka. Gdańsk: GWP
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: