Wspieranie rozwoju osobistego i zawodowego nauczyciela 2403-PPW-109-sj
Konwersatorium ma na celu pokazanie prawnej ścieżki awansu zawodowego nauczyciela. Ważne są wymagania jakie stawia szkoła a także oczekiwania odbiorców tzn. wychowanków i uczniów oraz rodziców. Innym ważnym zagadnieniem jest diagnozowanie własnej wiedzy i umiejętności oraz dobór metod i technik rozwoju.
1. Awans zawodowy nauczyciela w konkteście rozwoju osobowego i zawodowego
- procedury awansu zawodowego,
- podstawowe rozporządzenia ministerialne niezbędne do rozwoju osobowego i zawodowego nauczyciela,
- planowanie awansu zawodowego,
2. Nauczyciel jako refleksyjny i krytyczny badacz
- refleksja i krytyka w rozwoju zaowodowym nauczyciela,
- od teorii do praktyki w rozwoju zawodowym nauczyciela.
3. Kompetencje nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej
- rodzaj kompetencji a tworzenie wiedzy naukowej w kontekście kreatywności nauczyciela
W cyklu 2022/23Z:
1. Awans zawodowy nauczyciela w konkteście rozwoju osobowego i zawodowego |
W cyklu 2023/24Z:
1. Awans zawodowy nauczyciela w konkteście rozwoju osobowego i zawodowego |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- SWOT
- ćwiczeniowa
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2023/24Z: |
Kryteria oceniania
Aktywność, obecność, udział w zadaniach grupowych i indywidualnych, wejściówki, dyskusja. Zaliczenie przedmiotu do 5.02.2024 r.
Literatura
Day, Christopher, Od teorii do praktyki. Rozwój zawodowy nauczyciela, GWP, Gdańsk 2008.
(Red. B. Kasacova, S. Karikova, B. Oelszleger-Kosturek), Nauczyciel. Teoretyczno-empiryczne konteksty edukacji wczesnoszkolnej, Wydwnictwo Galeria na Gojach, Cieszyn 2015.
Kołodziejski, M., Nauczyciel jako refleksyjny i krytyczny badacz w perspektywie procesów autoewaluacyjnych, “Studia Pedagogiczne. Problemy społeczne, edukacyjne i artystyczne”, t. 24 (2014), s. 115-134.
Bogusława Dorota Gołębniak, Beata Zamorska Nowy profesjonalizm nauczycieli. Podejścia – praktyka – przestrzeń rozwoju, Dolnośąska Szkoła Wyższa, Wrocław 2014.
Nowicka, M., (red. nauk). Nauczyciel i uczeń w przestrzeniach szkoły, UWM Olsztyn 2002
red.E.Tołwińska-Królikowska, Autoewaluacja w szkole, ORE, Warszawa 2010
J.Brzdąk, J.Miazgowicz, Samoocena pracy szkoły, Katowice 1998
D.Elsner, K.Knafel, Jak organizować wewnątrzszkolne doskonalenie nauczycieli, Chorzów 2000
d.Elsner, Planowanie rozwoju
red.G.Mazurkiewicz, Jak być jeszcze lepszym, Kraków 2012
red.G.Mazurkiewicz, Przywództwo i zmiana w edukacji, Kraków 2013
Ustawa Prawo oświatowe i Karta Nauczyciela
rozporządzenie MEN w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego
rozporządzenie w sprawie szczegółowych kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczycieli
W cyklu 2022/23Z:
Day, Christopher, Od teorii do praktyki. Rozwój zawodowy nauczyciela, GWP, Gdańsk 2008, (Red. B. Kasacova, S. Karikova, B. Oelszleger-Kosturek), Nauczyciel. Teoretyczno-empiryczne konteksty edukacji wczesnoszkolnej, Wydwnictwo Galeria na Gojach, Cieszyn 2015. Brzezińska, A. (2000). Miejsce ewaluacji w procesie kształcenia. W: A. Brzezińska, J. Brzeziński (red.), Ewaluacja procesu kształcenia w Kołodziejski, M., Nauczyciel jako refleksyjny i krytyczny badacz w perspektywie procesów autoewaluacyjnych, “Studia Pedagogiczne. Problemy społeczne, edukacyjne i artystyczne”, t. 24 (2014), s. 115-134. Kataryńczuk-Mania, L., Kołodziejski, M., Kisiel, M., Orientacje w metodologii badań edukacyjno-muzycznych, Wydział Pedagogiki, Psychologii i Socjologii Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2018. Kołodziejski, M., Kreatywny nauczyciel wczesnej edukacji w obliczu procesów (auto)ewaluacyjnych. Rozważania w kontekście twórczości codziennej, [w:] Twórcza codzienność w kształceniu i wychowaniu, Teoria i praktyka edukacyjna, red. M. Kołodziejski, Wydawnictwo Akademii Humanistycznej, Pułtusk 2014, s. 203-215. Chaber. A. (red.). Ewaluacja ex-post. Teoria i praktyka badawcza, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa 2007. Bogusława Dorota Gołębniak, Beata Zamorska Nowy profesjonalizm nauczycieli. Podejścia – praktyka – przestrzeń rozwoju, Dolnośąska Szkoła Wyższa, Wrocław 2014. Nowicka, M., (red. nauk). Nauczyciel i uczeń w przestrzeniach szkoły, UWM Olsztyn 2002 Rozporządzenia MEN w sprawie awansu zawodowego. |
W cyklu 2023/24Z:
Day, Christopher, Od teorii do praktyki. Rozwój zawodowy nauczyciela, GWP, Gdańsk 2008, (Red. B. Kasacova, S. Karikova, B. Oelszleger-Kosturek), Nauczyciel. Teoretyczno-empiryczne konteksty edukacji wczesnoszkolnej, Wydwnictwo Galeria na Gojach, Cieszyn 2015. Brzezińska, A. (2000). Miejsce ewaluacji w procesie kształcenia. W: A. Brzezińska, J. Brzeziński (red.), Ewaluacja procesu kształcenia w Kołodziejski, M., Nauczyciel jako refleksyjny i krytyczny badacz w perspektywie procesów autoewaluacyjnych, “Studia Pedagogiczne. Problemy społeczne, edukacyjne i artystyczne”, t. 24 (2014), s. 115-134. Kataryńczuk-Mania, L., Kołodziejski, M., Kisiel, M., Orientacje w metodologii badań edukacyjno-muzycznych, Wydział Pedagogiki, Psychologii i Socjologii Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2018. Kołodziejski, M., Kreatywny nauczyciel wczesnej edukacji w obliczu procesów (auto)ewaluacyjnych. Rozważania w kontekście twórczości codziennej, [w:] Twórcza codzienność w kształceniu i wychowaniu, Teoria i praktyka edukacyjna, red. M. Kołodziejski, Wydawnictwo Akademii Humanistycznej, Pułtusk 2014, s. 203-215. Chaber. A. (red.). Ewaluacja ex-post. Teoria i praktyka badawcza, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa 2007. Bogusława Dorota Gołębniak, Beata Zamorska Nowy profesjonalizm nauczycieli. Podejścia – praktyka – przestrzeń rozwoju, Dolnośąska Szkoła Wyższa, Wrocław 2014. Nowicka, M., (red. nauk). Nauczyciel i uczeń w przestrzeniach szkoły, UWM Olsztyn 2002 Rozporządzenia MEN w sprawie awansu zawodowego. |
Uwagi
W cyklu 2022/23Z:
Przedmiot realizowany jest w wymiarze 15h ćwiczeń na grupę w formie stacjonarnej. Zaliczenie końcowe będzie kompilacją ocen cząstkowych uzyskiwanych z poszczególnych zadań. |
W cyklu 2023/24Z:
Przedmiot realizowany jest w wymiarze 15h ćwiczeń na grupę w formie stacjonarnej. Zaliczenie końcowe będzie kompilacją ocen cząstkowych uzyskiwanych z poszczególnych zadań. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: