Historia myśli pedagogicznej 2403-PPW-102-sj
Przedmiot Historia myśli pedagogicznej przybliży studentom najważniejsze koncepcje pedagogiczne powstałe na przestrzeni wieków oraz sylwetki ich twórców. Szczególnie wiele uwagi poświęcone zostanie koncepcjom dotyczącym wychowania przedszkolnego i wczesnoszkolnego – od początków kształtowania się tego typu form kształcenia, przez rozwój ich form i metod, po dyskusje nad ich postulowanym kształtem i rolą w procesie edukacji. Koncepcje rozwoju edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej w Polsce ukazane zostaną na szerszym europejskim tle, co umożliwi dokonywanie analiz porównawczych.
Zakres tematów:
1.Początki myśli pedagogicznej w epoce starożytnej i okresie średniowiecza
2. Nowe tendencje w myśli pedagogicznej Odrodzenia
3. Od humanizmu do realizmu- przemiany w myśli pedagogicznej XVII i XVIII wieku
4. Główne tendencje w rozwoju XIX wiecznej myśli pedagogicznej
5. Nowe Wychowanie jako przykład nowatorskich koncepcji
6. Rozwój myśli pedagogicznej po II wojnie światowej
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Egzamin ustny obejmując problematykę wykładów - K_W02, K_U02; K_K08, próg zaliczenia 60 %
Literatura
Podręczniki i skrypty:
- W. Bobrowska-Nowak, Historia wychowania przedszkolnego, Warszawa 1978.
- Historia wychowania, T. I -II, pod red. Ł. Kurdybachy, Warszawa 1967
- St. Kot, Historia wychowania, T. I-II (wszystkie wydania)
- S. Wołoszyn, Dzieje wychowania i myśli pedagogicznej w zarysie, Warszawa 1964
- R. Wroczyński, Dzieje oświaty polskiej 1795-1945, Warszawa 1980
- Historia wychowania wiek XX, red. J. Miąso, T. I, Warszawa 1980
- St. Wołoszyn, Nauki o wychowaniu w Polsce w XX wieku. Próba syntetycznego zarysu na tle powszechnym, wyd. II, Kielce 1998
- S. Litak, Historia wychowania T.I, Do Wielkiej Rewolucji Francuskiej, Kraków 2004
- J. Draus, R. Terlecki, Historia wychowania T.II, Wiek XIX i XX, Kraków 2005
- K. Bartnicka, I. Szybiak, Zarys historii wychowania, Warszawa 2001
- S. Mauersberg, M. Walczak, Szkolnictwo polskie po Drugiej Wojnie Światowej (1944-1956), Warszawa 2005
- K. Poznański, Wybrane zagadnienia z historii wychowania, cz. 2, Warszawa 2006
- Myśliciele o wychowaniu, red. C. Kupisiewicz, I. Wojnar, T. I, Warszawa 1996 i T. II (red. C. Kupisiewicz), Warszawa 2000
- Studia z dziejów edukacji, wybór J. Miąso, Warszawa 1994
Materiały źródłowe:
- Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, T. I-III, pod red. S. Wołoszyna, Warszawa 1965, II wyd. Kielce 1995
- Historia wychowania. Wybór źródeł, S. Możdżeń, T. I-VII, Kielce 1993-1998
- Materiały do ćwiczeń z historii wychowania, cz. I-III, Warszawa 1995
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: