Metodyka pracy świetlicowej 2403-PE-328-SZs1
Zajęcia zostały podzielone na dwa bloki tematyczne. Pierwszy blok dotyczy zagadnień prawno-organizacyjnych związanych z pracą świetlicy i nauczyciela. Drugi blok odnosi się do przestrzeni praktyki pracy nauczyciela świetlicy.
Blok I
1. Cele i zadnia świetlicy szkolnej
2. Przepisy regulują pracę świetlicy szkolnej
3. Rola i zadania nauczyciela świetlicy
4. Dokumentacja pracy świetlicy
Blok II
1. Zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów
2. Zajęcia rozwijające kompetencje społeczne uczniów
3. Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalne uczniów
4. Innowacje edukacyjne w pracy nauczyciela świetlicy
5. Warsztat pracy własnej - projekt innowacji edukacyjnej w obszarze pracy nauczyciela świetlicy
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- opis
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- klasyczna metoda problemowa
- studium przypadku
- doświadczeń
- biograficzna
- obserwacji
- ćwiczeniowa
- giełda pomysłów
- referatu
- projektu
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji
- metody integracyjne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
* Obecność na zajęciach - dopuszczalna jedna nieobecność, każdą kolejną należy zaliczyć;
* Prezentacja wybranego zagadnienia (20 % oceny końcowej) - opis teoretyczny, założenia prawne, odniesienie do praktyki, kreatywne zadanie dla grupy w obszarze prezentowanych treści
* Przygotowanie zestawu min. 5 ćwiczeń w wybranym obszarze (rozwój zainteresowań, rozwój emocjonalny, rozwój społeczny) i przeprowadzenie oraz omówienie przynajmniej jednego (20 % oceny końcowej)- cel ćwiczenia, grupa docelowa.
* Przygotowanie innowacji edukacyjnej w obszarze pracy nauczyciela świetlicy. Prezentacja podstawowych założeń przygotowanej innowacji, w tym: grupy docelowej, celu/problemu na który innowacja odpowiada, struktury, w tym przygotowanych zadań/ćwiczeń wraz z ich przeprowadzeniem i omówieniem w trakcie zajęć, przewidywanych efektów (60% oceny końcowej).
Literatura
Albański L., Gola S., Wybrane zagadnienia z pedagogiki opiekuńczej. Jelenia Góra 2013
Badziukiewicz B., Sałaciński M., Vademecum wychowawcy. Warszawa 2005
Czaja-Chudyba I. ,Odkrywanie zdolności dziecka : koncepcja wielorakich inteligencji w praktyce przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Kraków : Wydaw. Naukowe AP, 2005
Kosiare T.k, Fechner-Sędzicka I., Ochmańska B., Jak rozwijać zdolności i indywidualizować pracę na lekcji? : poradnik dla nauczycieli klas I-III szkoły podstawowej ,Warszawa : Didasko, 2012.
Krajewska B., Świetlica szkolna - ważne ogniwo w procesie wychowania opiekuńczego dziecka, Forum Pedagogiczne, 2012 t. 1.
Sałaciński M., Badziukiewicz B., Vademecum pedagoga szkolnego. Warszawa 2003
Gajewska G., Bazydło-Stodolna K., Teoretyczno-metodyczne podstawy pracy opiekuńczo - wychowawczej w świetlicy. Zielona Góra 2005
Wojciechowska-Charlak B., Działalność opiekuńczo-wychowawcza świetlicy szkolnej. W:Wojciechowska-Charlak B. (red.), Środowiska opiekuńczo-wychowawcze. Kielce 2002
Artykuły:
Aksamit E., Giziewska M.(2023). Masz tę MOC! Małymi krokami do celu : innowacja pedagogiczna na miarę XXI wieku! w: Ogrody Nauk i Sztuk, 2023, vol. 13, nr 13, s.101-115. DOI:10.15503/onis2023.101.115
Aksamit E., Giziewska M. (2021). Konteksty kształcenia na odległość w doświadczeniach nauczycieli szkoły podstawowe, w: Konteksty Pedagogiczne., 2021, nr 2 (17), s. 111-129.
Aksamit E., Trafna-Jurkiewicz S. (2022). Obszary nieprzystosowania społecznego na przykładzie dziecka z zaburzeniami zachowania : studium przypadku, w: Szkoła specjalna, vol. 83, nr 4, s. 291-302.
Inspiracje w zakresie innowacji w pomocy psychologiczno-pedagogicznej:
Model innowacji Masz tę MOC! Marz! Odkrywaj! Ustalaj cele!
https://popojutrze2.pl/masz-te-moc/
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: