Emisja głosu 2403-PE-326-SZs1
Głos jest podstawowym narzędziem pracy nauczyciela.
Świadoma praca nad opanowaniem prawidłowej emisji głosu to proces długotrwały, wymagający dużej cierpliwości, wytrwałości i
sumienności. Zajęcia z emisji głosu w wymiarze 15 godz. są wiec traktowane jako początek drogi nabywania umiejętności praktycznych
pomocnych w zmianie często błędnych nawyków emisyjnych i odbudowie naturalnego sposobu fonacji.
Na zajęciach z emisji głosu studenci poznają:
• sposoby opanowanie właściwego toru oddechowego,
• prawidłowy sposób posługiwania się aparatem fonacyjnym, czyli krtanią,
• opanowanie właściwego używania rezonatorów,
• trening wyrazistości artykulacyjnej - ćwiczenia dykcji.
W opanowaniu powyższych umiejętności pomogą podstawowe wiadomości teoretyczne na temat budowy i działania narządu głosu
(krtani, układu oddechowego, mechanizmu oddychania, typów oddychania, rezonatorów).
Nauczyciele, jako grupa zawodowa, w której ryzyko występowania chorób narządów mowy jest znaczne, powinni zdawać sobie również
sprawę z tego, jak ważne jest oprócz nauczenia się prawidłowej emisji przestrzeganie zasad higieny pracy i życia.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Na zaliczenie przedmiotu wpływa średnia arytmetyczna z ocen umiejętności praktycznych, zrealizowanych zgodnie z materiałami z
ćwiczeń:
- czytanie prozy,
- recytacja wiersza,
- forma artystyczna (zadanie w grupach),
- aktywność na zajęciach.
Literatura
1. Toczyska B., Łamańce z dedykacją czyli makaka ma Kama, Gdańsk 2009.
2. Walencik - Topiłko A., Głos jako narzędzie, Gdańsk 2017.
3. Przybysz – Piwko M.(red.), Emisja głosu nauczyciela, Warszawa 2006.
4. Laskowska H., Podstawy emisji głosu, Bydgoszcz 2000.
5. Wierzchowska B., Wymowa polska, Warszawa 1971.
6. Szwajkowska E., Rymowane ćwiczenia wyrazistości mowy, Gdańsk 2018.
W cyklu 2022/23L:
1. Toczyska B., Łamańce z dedykacją czyli makaka ma Kama, Gdańsk 2009. |
Uwagi
W cyklu 2022/23L:
Na zajęciach obowiązuje wygodny strój i obuwie na płaskiej podeszwie. Należy zabrać ze sobą wodę do picia. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: