Doradztwo zawodowe w szkole podstawowej
2403-PE-325-SZs1
Zajęcia mają na celu przybliżyć zakres funkcjonowania poradnictwa edukacyjno-zawodowego, preorientacji i orientacji zawodowej na poziomie szkoły podstawowej. W ramach cyklu zajęć student pozna główne cele, zadania, wybrane narzędzia wykorzystywane w pracy doradczej, a także zostanie zapoznany z zasadami ich stosowania i możliwościami wykorzystania w pracy z uczniami. Przybliżona zostanie charakterystyka zawodu szkolnego doradcy zawodowego.
Całkowity nakład pracy studenta
Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( 45 godz.):
- udział w ćwiczeniach – 30 godz.
- konsultacje z nauczycielem akademickim - 15 godz.
Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( 35 godz.):
- przygotowanie do ćwiczeń – 10 godz.
- pisanie prac, projektów – 10 godz.
- czytanie literatury – 10 godz.
- przygotowanie do kolokwium – 5 godz.
Łącznie: 80 godz. (3 ECTS)
Efekty uczenia się - wiedza
- zna podstawową terminologię związaną z poradnictwem, rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych (K_W01)
- zna wybrane koncepcje stanowiące teoretyczne podstawy działalności poradniczej (K_W04)
- ma wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń (K_W08)
- zna najważniejsze tradycyjne i współczesne nurty i systemy pedagogiczne, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania (K_W011)
- ma wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji; celach, podstawach prawnych, organizacji i funkcjonowaniu doradztwa zawodowego w szkole podstawowej (K_W014)
- ma wiedzę o uczestnikach działalności poradniczej w szkole podstawowej (K_W015)
Efekty uczenia się - umiejętności
Student:
- potrafi posługiwać się ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności poradniczej (K_U03)
- potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z doradztwem zawodowym w szkole podstawowej (K_U09)
- potrafi animować prace nad rozwojem uczniów szkoły podstawowej oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie (K_U011)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Student:
- ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (K_K01)
- ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej (K_K04)
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- giełda pomysłów
- studium przypadku
- ćwiczeniowa
- klasyczna metoda problemowa
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składać się będą:
- oceny cząstkowe wystawiane w trakcie cyklu zajęć - zadania będą związane z określną częścią realizowanego materiału i zlecane do wykonania bezpośrednio po jego omówieniu
- kolokwium zaliczeniowe
- aktywność podczas zajęć
- frekwencja – dopuszczalne dwie nieobecności
Literatura
ABC poradnictwa zawodowego w szkole, wyd. KOWEZiU, Warszawa 2008.
Kargulowa A., O teorii i praktyce poradnictwa. Odmiany poradoznawczego dyskursu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.
Paszkowska-Rogacz, A., Tarkowska, M., Metody pracy z grupą w poradnictwie zawodowym, wyd. Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej, Warszawa 2004.
Nawój-Połoczańska J., Metoda projektu w doradztwie zawodowym, wyd. Difin, Warszawa 2018.
Rosalska M., Warsztat diagnostyczny doradcy zawodowego, KOWEZiU, Warszawa 2012.
Wojtasik B., Podstawy poradnictwa kariery. Poradnik dla nauczycieli, KOWEZiU, Warszawa 2011.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: