Edukacja na odległość 2403-PE-324-s1
Wykłady:
1. Techniki projektowania kursów edukacyjnych w oparciu o analizę grupy docelowej
2. Dwanaście czynników uczenia się, opracowane przez dr Willa Thalheimera
3. Przeciążenie kognitywne a opracowanie materiałów dydaktycznych w e-kursach
4. 9 kroków instrukcji Roberta Gagne (klasyczny model strukturyzowania procesu nauczania)
5. Model CCAF w projektowaniu zasobów e-kursu ((Context, Challenge, Activity, Feedback) do tworzenia pojedynczych elementów kursu
6. Aktywności w e-kursie. Wybrane metody, narzędzia i przykłady dobrych praktyk
7. Projektowanie i zastosowanie gier i aktywnych ćwiczeń w e-kursach (model ALLURE)
Ćwiczenia:
1. Pomysł na kurs online. Wstępna diagnoza grupy uczących się
2. Obszary aktywności ucznia online
3. Strategie działania metodycznego w wirtualnej klasie
4. Zastosowania metod dydaktycznych w procesie kształcenia on-line
5. Struktura kursu internetowego
6. Standardy opracowywania materiałów e-learning. Metodyczna ocena materiałów dydaktycznych w odniesieniu do założonych celów dydaktycznych
7. Procedury metodyczne realizacji zajęć online
8. Plany metodyczne: schematy, przykłady
9. Monitorowanie procesu dydaktycznego on-line. Strategie wsparcia.
10. Analiza zasad oceniania w wirtualnej klasie.
11. Narzędzia ewaluacyjne. Analiza wyników ewaluacji procesu kształcenia zdalnego.
12. Standardy kształcenia zdalnego
13. Tworzenie autorskich kursów online
14. Ocena jakości metodycznej i technicznej kursów online
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody oparte na współpracy
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wykład
Metody: elektroniczny test wiedzy (K_W03, K_W13, K_W07, K_K01)
Kryteria oceniania: zaliczenie na ocenę (wymagany próg na ocenę):
ndst 0-24 pkt (0-59%)
dst 25-27 pkt (61-66%)
dst+ 28-30 pkt (68-73%)
db 31-33 pkt (75-80%)
db+ 34-36 pkt (83-88%)
bdb 37-41 pkt (90-100%)
Ćwiczenia:
Metody: aktywność na zajęciach (obecność, wykonywanie zadań cząstkowych).
Kryteria oceniania:
wykonanie projektu online – K_W01, K_W13, K_W17, K_U04, K_U07, K_U08, K_U09, K_K01, K_K06.
Przygotowanie kursu online z zasobami i poradnikiem metodycznym
Ocena końcowa (średnia ważona) będzie wynikiem punktów od studentów (wzajemne ocenianie) wagi 1 i nauczyciela wagi 2
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Bednarek J., Lubina E., Kształcenie na odległość. Podstawy dydaktyki, PWN, Warszawa 2008.
Górnikiewicz J. Z., Studia na odległość w USA i w Polsce na przełomie XX i XXI wieku, Wydawnictwo Trans Humana, Białystok 2004.
Hyla M., Przewodnik po e-learningu, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2005.
Juszczyk S., Edukacja na odległość. Kodyfikacja pojęć, reguł i procesów. Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2002.
Kwiatkowska W., Mozaikowy wizerunek uczących się w uniwersyteckim kształceniu on-line, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2018, ss. 363.
Kwiatkowska W., Wykład w kształceniu na odległość, Multimedialna Biblioteka Pedagogiczna, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2011.
Penkowska G., Meandry e-learningu, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2010.
Siemieniecki B., Badania nad możliwościami i ograniczeniami e-learningu w edukacji, [w:] Kształcenie na odległość, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń, 2006.
Literatura ponadobowiązkowa:
E-mentor, e-mentor.edu.pl
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: