Edukacja regionalna i wielokulturowa 2403-PE-324-SZs1
Od lat 80-tych XX wieku w Polsce, ale też w wielu krajach Europy, w związku ze zmianami społecznymi, kulturowymi i politycznymi można zaobserwować swoisty renesans regionalizmu, związanych z dostrzeganiem ważności kategorii miejsca (jako składowej regionu, ojczyzny prywatnej i ojczyzny ideologicznej, miejsca intymnego i konceptualnego, małej ojczyzny). Znalazło to też swoje odzwierciedlenie w działaniach społecznych i edukacyjnych, których przejawami są m.in. Karta Regionalizmu Polskiego, przyjęta w 1994 roku oraz wprowadzona najpierw jako ścieżka międzyprzedmiotowa, edukacja regionalna (początkowo pod nazwą dziedzictwo kulturowe w regionie) w 1995 roku do szkolnictwa powszechnego. W wyniku badań dostrzeżona została też potrzeba nadania znaczenia dziedzictwu kulturowemu w wymiarze regionalnym i lokalnym oraz wykorzystania go do kształtowania tożsamości społecznej i kulturowej, tak w odniesieniu do własnego terytorium, umiejętności obserwowania przemian społecznych ale i kształtowania tożsamości narodowej i (za B. Suchodolskim), tożsamości Europejczyka i obywatela świata.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- opis
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- giełda pomysłów
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
1. Obecność (maksymalnie jedna nieusprawiedliwiona nieobecność) i aktywność na zajęciach;
2. Prezentacja grupowa na temat wybranego regionu Polski.
3. Indywidualny projekt studencki (scenariusz zajęć z edukacji międzykulturowe/regionalnej).
Przedmiotem proponowanych zajęć powinien być szeroko rozumiany "Inny", np. cudzoziemiec, imigrant, uchodźca, przedstawiciel mniejszości narodowej/etnicznej/religijnej/regionalnej - reprezentant odmiennej kultury lub wybrane elementy danej kultury (m.in. język, zamieszkiwanie, system rodzinny, zabawy, kulinaria czy styl życia różny od naszego) lub wybrane problemy dotyczące tolerancji, stereotypów, adaptacji w polskiej szkole, relacji w grupie rówieśniczej.
Scenariusz musi zawierać nazwiska autora, zakładane cele, przewidywane efekty, proponowaną grupę docelową, zakres czasowy, ciekawe materiały i metody dydaktyczne, a także szczegółowy przebieg zajęć. Może być adresowany do dowolnej grupy wiekowej.
Ocena końcowa składa się z 2 cząstkowych: prezentacja grupowa + scenariusz zajęć.
Praktyki zawodowe
---
Literatura
Białek K. red., Międzykulturowość w szkole. Poradnik dla nauczycieli i specjalistów, Wydawnictwo ORE, Warszawa 2015.
Brzezińska A., Edukacja regionalna, Warszawa 2007.
Czerniejewska I., „Edukacja wielokulturowa, działania podejmowane w Polsce”, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2013.
Chrost M. (red.), Dziedzictwo kulturowo-historyczne regionu: pedagogika międzykulturowa i regionalna - aspekty dydaktyczne, Kraków 2013.
Cukras-Stelągowska J., „Edukacja międzykulturowa na poziomie uniwersyteckim w Polsce w kontekście nabywania nowych kompetencji przez młodzież", „Edukacja Międzykulturowa" nr 13 (2020).
Chudziński E., Regionalizm. Idee - ludzie - instytucje, Warszawa 2013.
Kłoskowska A., Kultury narodowe u korzeni; Warszawa 2005.
Mamzer H. Tożsamość w podróży; Poznań 2002.
Misiejuk D., Świdzińska A., Młynarczuk-Sokołowska A., „Kompetencje międzykulturowe. Materiały edukacyjne dla rad pedagogicznych", Ośrodek Rozwoju Edukacji 2016.
Młynarczuk-Sokołowska A., „Teoria i praktyka międzykulturowej edukacji nieformalnej w kontekście działań adresowanych do dzieci", Białystok 2016.
Nikitorowicz J., Edukacja regionalna i międzykulturowa, Warszawa, 2009.
Ossowski S., O ojczyźnie i narodzie, Warszawa 1984.
Petrykowski P., Edukacja regionalna. Problemy podstawowe i otwarte; Toruń, 2003.
Sacharczuk J., Szwarc A., Kultura regionu - inspiracje i kierunki rozwoju edukacji regionalnej we współczesnej szkole, "Kultura i Edukacja" nr 3 (2019).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: