Poradnictwo psychopedagogiczne
2403-PE-323-SZs1
Treści przedmiotu:
- pojęcie i cele poradnictwa - pomoc/opieka/wsparcie
- poradnictwo jako proces pomagania, etapy i zasady udzielania pomocy
- cechu osobowe i umiejętności doradcy
- diagnoza psychopedagogiczna, uwarunkowania, podstawowe techniki diagnostyczne oraz metody i techniki
- rodzaje poradnictwa
- wybrane sytuacje w szkole i próba oddziaływania psychopedagogicznego
- instytucje pomocowe w poradnictwie
W cyklu 2021/22L:
Treści przedmiotu: - pojęcie i cele poradnictwa - poradnictwo jako proces pomagania, etapy i zasady udzielania pomocy - cechu osobowe i umiejętności doradcy - instytucje pomocowe w poradnictwie - diagnoza psychopedagogiczna, uwarunkowania, podstawowe techniki diagnostyczne oraz metody i techniki - poradnictwo dydaktyczno-wychowawcze - poradnictwo rehabilitacyjne - poradnictwo opiekuńcze - poradnictwo i pomoc uczniom z zaburzeniami zachowania - poradnictwo zawodowe - planowanie procesu diagnozy - procedury diagnostyczne - prawo w pracy nauczyciela/pedagoga - rodzaje diagnoz
|
W cyklu 2022/23L:
Tematyka zajęć: - pojęcie i cele poradnictwa - pomoc/opieka/wsparcie - poradnictwo jako proces pomagania, etapy i zasady udzielania pomocy - cechu osobowe i umiejętności doradcy - diagnoza psychopedagogiczna, uwarunkowania, podstawowe techniki diagnostyczne oraz metody i techniki - rodzaje poradnictwa - wybrane sytuacje w szkole i próba oddziaływania psychopedagogicznego - instytucje pomocowe w poradnictwie
|
Całkowity nakład pracy studenta
Ćwiczenia, godziny z wykładowcą - 30 godzin
Studiowanie literatury) - 5 godzin
Przygotowanie projektu - 15 godzin
Przygotowanie do zajęć - 15 godzin
Efekty uczenia się - wiedza
Student zna:
W1: zakres obowiązków nauczyciela/pedagoga wynikających z aktów prawnych
W2: zna procedury diagnozy psychopedagogicznej i wybrane techniki diagnostyczne
W5:ma podstawową wiedzę z zakresu sytuacji problemowych występujących w szkole/placówce, sposobów ich diagnozowania i możliwości udzielenia pomocy
Efekty uczenia się - umiejętności
Student potrafi:
umie zaplanować proces diagnostyczny w pracy z uczniem
potrafi zastosować standardy etyki zawodowej
umie dobrać i zastosować narzędzia diagnostyczne
potrafi dokonać analizy posiadanych informacji oraz udzielić zwrotnych informacji adekwatnych do możliwości poznawczych i potrzeb zarówno uczniów jak i rodziców/opiekunów
potrafi operować wiedzą teoretyczną w celu diagnozowania oraz interpretowania i analizowania edukacyjnych i wychowawczych problemów, a także projektowania określonych działań naprawczych
umie nawiązać kontakt z dzieckiem i opiekunem
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: student ma świadomość roli diagnostyki w procesie dydaktyczno-wychowawczym oraz wykorzystywania wyników diagnozy do projektowania działań naprawczych i profilaktycznych
K2: student rozumie konieczność udzielania zwrotnych informacji, które winny być adekwatne do możliwości poznawczych uczniów i rodziców/opiekunów
K3:student rozumie ważność standardów etycznych w procesie doradczym
Metody dydaktyczne
Metody eksponujące: pokaz, symulacyjna
Metody podające: wykład informacyjny, konwersatoryjny, problemowy
Metody poszukujące: ćwiczeniowa, giełda pomysłów, klasyczna problemowa, oxfordzka, studium przypadku
Metody w kształceniu on-line: gry i symulacje, metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji, metody rozwijające myślenie refleksyjne, metody służące prezentacji treści
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
- drama
- inscenizacja
- symulacyjna (gier symulacyjnych)
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- giełda pomysłów
- studium przypadku
- oxfordzka
- sytuacyjna
- ćwiczeniowa
- klasyczna metoda problemowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
Wymagania wstępne
Wiedza z psychologii rozwojowej, pedagogiki specjalnej, dydaktyki ogólnej, na temat:
- faz rozwoju dzieci,
- zaburzeń i opóźnień rozwoju dzieci i młodzieży
- trudności i niepowodzeń szkolnych oraz specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych nimi wywołanych,
Wiedza z psychologii wychowawczej, pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23L: | W cyklu 2021/22L: |
Kryteria oceniania
1. Warunki:
- obecność na wszystkich zajęciach
- aktywność podczas zajęć,
- przygotowanie do zajęć
2. zaliczenie prac i końcowego kolokwium
Praktyki zawodowe
Literatura
G. Krasowicz-Kupis, K. Wiejak, M. Filipiak, K. Gruszczyńska: Diagnoza psychologiczna dla potrzeb edukacji, Gdańsk, 2019
B. Skałbania: Poradnictwo pedagogiczne. Przegląd wybranych zagadnień, Kraków, 2009
Jastrząb J., Baczała D., Wybrane zagadnienia z pedagogiki korekcyjno – kompensacyjnej. Wzorzec terapeuty., Toruń 2011,
Janeczko R., Niektóre problemy diagnostyki pedagogicznej w metodzie indywidualnych przypadków,( w:) „Metodologia pedagogiki społecznej” red. Wroczyński R, Pilch T. Warszawa 1974
Jastrząb J., Absolwent pedagogiki doradcą pedagogicznym, (w:) AUNC –Pedagogika XX zeszyt 282 /1994
Jastrząb J., Rola pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkolnym programie wychowawczym, Wychowanie na co dzień 12/2000
Jastrząb J., Szkolna pomoc psychologiczno – pedagogiczna alternatywą wobec poradnictwa zinstytucjonalizowanego, Biuletyn PTD, 2011 nr 1
Prawo oświatowe [dostęp www.men.gov.pl/aktyprawa]
W cyklu 2021/22L:
G. Krasowicz-Kupis, K. Wiejak, M. Filipiak, K. Gruszczyńska: Diagnoza psychologiczna dla potrzeb edukacji, Gdańsk, 2019 B. Skałbania: Diagnostyka pedagogiczna: wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne, Kraków, 2011 B. Skałbania: Poradnictwo pedagogiczne. Przegląd wybranych zagadnień, Kraków, 2009 E. Jarosz, E. Wysocka: Diagnoza psychopedagogiczna podstawowe problemy rozwiązania, Warszawa, 2006
|
W cyklu 2022/23L:
G. Krasowicz-Kupis, K. Wiejak, M. Filipiak, K. Gruszczyńska: Diagnoza psychologiczna dla potrzeb edukacji, Gdańsk, 2019 B. Skałbania: Poradnictwo pedagogiczne. Przegląd wybranych zagadnień, Kraków, 2009 Jastrząb J., Baczała D., Wybrane zagadnienia z pedagogiki korekcyjno – kompensacyjnej. Wzorzec terapeuty., Toruń 2011, Janeczko R., Niektóre problemy diagnostyki pedagogicznej w metodzie indywidualnych przypadków,( w:) „Metodologia pedagogiki społecznej” red. Wroczyński R, Pilch T. Warszawa 1974 Jastrząb J., Absolwent pedagogiki doradcą pedagogicznym, (w:) AUNC –Pedagogika XX zeszyt 282 /1994 Jastrząb J., Rola pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkolnym programie wychowawczym, Wychowanie na co dzień 12/2000 Jastrząb J., Szkolna pomoc psychologiczno – pedagogiczna alternatywą wobec poradnictwa zinstytucjonalizowanego, Biuletyn PTD, 2011 nr 1
Prawo oświatowe [dostęp www.men.gov.pl/aktyprawa]
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: