Metodyka pracy terapeutycznej
2403-PE-321-SZs1
1. System podstawowych pojęć: specjalne potrzeby edukacyjne, potrzeby rozwojowe i edukacyjne, specyficzne trudności w uczeniu się metodyka, terapia pedagogiczna, zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, kształcenie specjalne pomoc psychologiczno-pedagogiczna, psychoprofilaktyka, niepełnosprawność, inkluzja, ekskluzja, wspomaganie rozwoju, wczesna interwencja, dydaktyka a metodyka.
2. Nauczyciel – terapeuta:
- kompetencje psychopedagogiczne
- umiejętności terapeutyczne
3. Prawodawstwo oświatowe.
4. Dysharmonie rozwojowe.
5. Metody pracy terapeutycznej:
- Metoda ruchu rozwijającego W. Sherborne
- Metoda M. i CH. Knill
- Metoda EEG Biofeedback
- Muzykoterapia
- Arteterapia
- Stymulacje polisensoryczne – metoda integracji sensorycznej
- Kinezjologia Edukacyjna P. Dennisona- Gimnastyka Mózgu
- Logorytmika
- Metoda Dobrego Startu M. Bogdanowicz
- Metoda sylabowa
- Metoda krakowska
- Metoda 18 struktur wyrazowych
- Metoda Gruszczyk-Kolczyńskiej dla dzieci z trudnościami w nauce matematyki
W cyklu 2023/24Z:
1.System podstawowych pojęć: specjalne potrzeby edukacyjne, potrzeby rozwojowe i edukacyjne, specyficzne trudności w uczeniu się metodyka, terapia pedagogiczna, zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, kształcenie specjalne pomoc psychologiczno-pedagogiczna, psychoprofilaktyka, niepełnosprawność, inkluzja, ekskluzja, wspomaganie rozwoju, wczesna interwencja, dydaktyka a metodyka. 2.Nauczyciel – terapeuta: - kompetencje psychopedagogiczne - umiejętności terapeutyczne 3. Prawodawstwo oświatowe. 4. Dysharmonie rozwojowe. 5. Metody pracy terapeutycznej: - Metoda ruchu rozwijającego W. Sherborne - Metoda M. i CH. Knill - Metoda EEG Biofeedback - Muzykoterapia - Arteterapia - Stymulacje polisensoryczne – metoda integracji sensorycznej - Kinezjologia Edukacyjna P. Dennisona- Gimnastyka Mózgu - Logorytmika - Metoda Dobrego Startu M. Bogdanowicz - Metoda sylabowa - Metoda krakowska - Metoda 18 struktur wyrazowych - Metoda Gruszczyk-Kolczyńskiej dla dzieci z trudnościami w nauce matematyki
|
W cyklu 2025/26Z:
1.System podstawowych pojęć: specjalne potrzeby edukacyjne, potrzeby rozwojowe i edukacyjne, specyficzne trudności w uczeniu się metodyka, terapia pedagogiczna, zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, kształcenie specjalne pomoc psychologiczno-pedagogiczna, psychoprofilaktyka, niepełnosprawność, inkluzja, ekskluzja, wspomaganie rozwoju, wczesna interwencja, dydaktyka a metodyka. 2.Nauczyciel – terapeuta: - kompetencje psychopedagogiczne - umiejętności terapeutyczne 3. Prawodawstwo oświatowe. 4. Dysharmonie rozwojowe. 5. Metody pracy terapeutycznej: - Metoda ruchu rozwijającego W. Sherborne - Metoda M. i CH. Knill - Metoda EEG Biofeedback - Muzykoterapia - Arteterapia - Stymulacje polisensoryczne – metoda integracji sensorycznej - Kinezjologia Edukacyjna P. Dennisona- Gimnastyka Mózgu - Logorytmika - Metoda Dobrego Startu M. Bogdanowicz - Metoda sylabowa - Metoda krakowska - Metoda 18 struktur wyrazowych - Metoda Gruszczyk-Kolczyńskiej dla dzieci z trudnościami w nauce matematyki
|
Całkowity nakład pracy studenta
Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (30 godz.):
- udział w ćwiczeniach – 30
- konsultacje z nauczycielem akademickim - 5
Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( 55 godz.):
- przygotowanie do ćwiczeń – 15
- pisanie prac, projektów - 10
- czytanie literatury - 15
- przygotowanie do kolokwium - 15
Łącznie: 90 godz. (2 ECTS)
Efekty uczenia się - wiedza
W.1. zna i rozumie terminologię z dziedzin pedagogika specjalna, terapia pedagogiczna, diagnoza, terapia, dydaktyka, metodyka, potrzeby rozwojowe, niepełnosprawność, specjalne potrzeby edukacyjne, specyficzne trudności w nauce,K_W01
W.2.zna cele, zasady pomocy terapeutycznej oraz metody, formy organizacyjne pomocy i wsparcia dzieci i młodzieży, K_W14, K_W11
W.3. wymienia akty prawa oświatowego regulujące zasady udzielania i organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej, K_W014
W.4. rozumie i wyjaśnia wpływ zaburzeń rozwojowych na funkcjonowanie dzieci i młodzieży, K_W05
W.5.zna metodykę prowadzenia zajęć terapeutycznych z uczniami, K_W09
Efekty uczenia się - umiejętności
U.1. posługuje się kompetentnie specjalistyczną terminologią, K_U01, K_U08
U.2. posługuje się odpowiednimi metodami pracy z uczniem w zależności od jego potrzeb, K_U10
U.3.potrafi dokonać obserwacji, dokonuje właściwej diagnozy i analizy funkcjonowania ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, K_U07
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K.1. akceptuje odmienny sposób funkcjonowania ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, K_K02, K_K04,
K.2. potrafi służyć radą nauczycielom/wychowawcom, rodzicom/opiekunom, K_K03
K.3. potrafi współdziałać z rożnymi placówkami specjalistycznymi, K_K03
K.4. posługuje się prawem oświatowym w celu rozwiązywania problemów uczniów, K_K08
Metody dydaktyczne
Metody poszukujące: ćwiczeniowa, doświadczeń, obserwacji, klasyczna problemowa.
Metody dydaktyczne eksponujące: pokaz.
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- opis
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- klasyczna metoda problemowa
- giełda pomysłów
- ćwiczeniowa
- obserwacji
Wymagania wstępne
Wiedza z zakresu psychologii rozwojowej, pedagogiki specjalnej dotyczącej: faz rozwojowych dzieci i młodzieży, zaburzeń i opóźnień rozwoju.
Wiedza z zakresu psychologii wychowawczej, pedagogiki wczesnoszkolnej i przedszkolnej oraz dydaktyki ogólnej.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
1. Warunki:
- obecność na wszystkich zajęciach typu ćwiczenia,
- gotowość: przygotowanie merytoryczne i techniczne,
- aktywność operatywne posługiwanie się wiedzą przedmiotową i
umiejętnościami oraz środkami dydaktycznymi.
Wykonanie terminowe zadań na oceny cząstkowe.
Kolokwium ustne i/lub pisemne.
Literatura
1. Binder G., Trudności w nauce: skuteczne sposoby pracy z dzieckiem. Warszawa, 2003
2. Bogdanowicz M.,Kasica A., Metoda Weroniki Sherborne, Gdańsk, 2003
3. Kujawa E., Kurzyna M., Reedukacja dzieci i młodzieży z trudnościami w nauce czytania i pisania metodą 18 struktur wyrazowych, Warszawa, 1994
4. Fintan J.O'Regan, Jak pracować z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Warszawa, 2005
5. Cytowska B., Winczura B., (red) Wczesna interwencja i wspomaganie małego dziecka, Kraków, 2008
6.Kaja B., Wspomaganie rozwoju, psychostymulacja i psychokorekcja, Bydgoszcz 2002,
7. Minczakiewicz E., Psychoruchowy rozwój dziecka. Diagnoza. Propozycje wsparcia i pomocy rodzinie., Kraków, 2009,
8. Minczakiewicz E., Jak krok po kroku wprowadzać dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych w świat zabawy i nauki, Kraków, 2010
9. Całusińska M., Trening umiejętności wychowawczych, Sopot, 2012
W cyklu 2023/24Z:
1. Binder G., Trudności w nauce: skuteczne sposoby pracy z dzieckiem. Warszawa, 2003 2. Bogdanowicz M.,Kasica A., Metoda Weroniki Sherborne, Gdańsk, 2003 3. Kujawa E., Kurzyna M., Reedukacja dzieci i młodzieży z trudnościami w nauce czytania i pisania metodą 18 struktur wyrazowych, Warszawa, 1994 4. Fintan J.O'Regan, Jak pracować z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Warszawa, 2005 5. Cytowska B., Winczura B., (red) Wczesna interwencja i wspomaganie małego dziecka, Kraków, 2008 6.Kaja B., Wspomaganie rozwoju, psychostymulacja i psychokorekcja, Bydgoszcz 2002, 7. Minczakiewicz E., Psychoruchowy rozwój dziecka. Diagnoza. Propozycje wsparcia i pomocy rodzinie., Kraków, 2009, 8. Minczakiewicz E., Jak krok po kroku wprowadzać dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych w świat zabawy i nauki, Kraków, 2010 9. Całusińska M., Trening umiejętności wychowawczych, Sopot, 2012
|
W cyklu 2025/26Z:
1. Binder G., Trudności w nauce: skuteczne sposoby pracy z dzieckiem. Warszawa, 2003 2. Bogdanowicz M.,Kasica A., Metoda Weroniki Sherborne, Gdańsk, 2003 3. Kujawa E., Kurzyna M., Reedukacja dzieci i młodzieży z trudnościami w nauce czytania i pisania metodą 18 struktur wyrazowych, Warszawa, 1994 4. Fintan J.O'Regan, Jak pracować z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Warszawa, 2005 5. Cytowska B., Winczura B., (red) Wczesna interwencja i wspomaganie małego dziecka, Kraków, 2008 6.Kaja B., Wspomaganie rozwoju, psychostymulacja i psychokorekcja, Bydgoszcz 2002, 7. Minczakiewicz E., Psychoruchowy rozwój dziecka. Diagnoza. Propozycje wsparcia i pomocy rodzinie., Kraków, 2009, 8. Minczakiewicz E., Jak krok po kroku wprowadzać dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych w świat zabawy i nauki, Kraków, 2010 9. Całusińska M., Trening umiejętności wychowawczych, Sopot, 2012
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: