Współpraca z rodzicami 2403-PE-320-SZs1
1. Rodzina w ujęciu systemowym jako środowisko wychowania
2. Definicja postawy i typy postaw rodzicielskich
3. Style wychowania i funkcje rodziny
4. Postawy rodzicielskie wobec szkoły
5. Współpraca z rodzicami dziecka - warunki współpracy w kontekście relacyjnym i instytucjonalnym.
6. Umiejętności nawiązywania konstruktywnej współpracy z rodziną – określanie celów, zaufanie, zdolność do wymiany, komunikacja.
W cyklu 2022/23L:
Rodzina w ujęciu systemowym jako środowisko wychowania |
W cyklu 2023/24L:
Rodzina w ujęciu systemowym jako środowisko wychowania |
W cyklu 2025/26L:
Rodzina w ujęciu systemowym jako środowisko wychowania |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody wymiany i dyskusji
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2022/23L: | W cyklu 2025/26L: |
Kryteria oceniania
Metoda oceniania:
- aktywność na zajęciach, na których obecność jest obowiązkowa;
- przygotowywanie (w zespole dwuosobowym) dyskusji na zajęciach na zadany temat i na podstawie wybranej literatury;
- krótkie niezapowiedziane sprawdziany.
Kryteria oceniania dla wypowiedzi pisemnych:
na ocenę dostateczną - powyżej 60%,
61-70% - dostateczny plus,
71-80% - dobry,
81-90% - dobry plus,
91-100% - bardzo dobry
Kryteria oceniania dla wypowiedzi ustnych (zwartość merytoryczna, umiejętność posługiwania się profesjonalną terminologią, wykorzystanie literatury przedmiotu):
na ocenę dostateczną - powyżej 60%,
61-70% - dostateczny plus,
71-80% - dobry,
81-90% - dobry plus,
91-100% - bardzo dobry
Przedmiot należy zaliczyć do 13.07.2023r.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa:
Janicka I., Liberska H. (2021). Psychologia rodziny. PWN.
Mendel M., Wiatr M. (2018). Rodzice siła demokracji, Pedagogika Społeczna, vol. 17, nr 4 (70), s. 207-217.
Młynek P. (2017). WSPÓŁPRACA RODZICÓW I NAUCZYCIELI - CHARAKTER,
OCZEKIWANIA I UWARUNKOWANIA. Doktorat. https://sbc.org.pl/Content/296920/doktorat3899.pdf
Niedziakiewicz E. (2017). Współpraca z rodzicami. Rodzice partnerami w tworzeniu i realizacji strategii rozwoju szkoły. ORE.
Do zajęć będę przygotowywane artykuły naukowe związane z tematyką laboratoriów.
W cyklu 2022/23L:
Literatura podstawowa (w zakresie wyznaczonym tematyką wykładów): Janicka I., Liberska H. (2021). Psychologia rodziny. PWN. Do zajęć będę przygotowywane artykuły naukowe związane z tematyką laboratoriów. |
W cyklu 2023/24L:
Literatura podstawowa (w zakresie wyznaczonym tematyką wykładów): Janicka I., Liberska H. (2021). Psychologia rodziny. PWN. Do zajęć będę przygotowywane artykuły naukowe związane z tematyką laboratoriów. |
W cyklu 2025/26L:
Literatura podstawowa (w zakresie wyznaczonym tematyką wykładów): Janicka I., Liberska H. (2021). Psychologia rodziny. PWN. Do zajęć będę przygotowywane artykuły naukowe związane z tematyką laboratoriów. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: