Edukacja równościowa 2403-PE-316-SZs1
Celem zajęć jest rozwijanie kompetencji społecznych studentów i studentek w obszarze przeciwdziałania dyskryminacji oraz wspierania równości. Istotne jest również zwrócenie uwagi na obszary dyskryminacji obecne w szkole oraz na rolę edukacji równościowej w budowaniu społeczeństwa demokratycznego.
Tematyka zajęć:
Zajęcia wprowadzające. Edukacja równościowa i antydyskryminacyjna w szkole.
Stereotypy, uprzedzenia, dyskryminacja.
Stereotypy i dyskryminacja w podręcznikach i statutach szkolnych.
Projektowanie działania antydyskryminacyjnego.
W cyklu 2022/23L:
Zajęcia wprowadzające. Edukacja równościowa i antydyskryminacyjna w szkole. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- doświadczeń
- ćwiczeniowa
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student potrafi:
-uzasadnić rolę edukacji w rozwijaniu świadomości równościowej
- wyjaśnić pojęcia dyskryminacja, stereotyp, stereotypowy sposób myślenia, emancypacja, równouprawnienie
- wskazać formy dyskryminacji i podać ich przyczyny
- rozpoznawać mechanizmy dyskryminacji w przestrzeni publicznej
- projektować działania przeciwdziałające dyskryminacji i uprzedzeniom w instytucjach edukacyjnych
Kryteria oceniania
Składowe zaliczenia:
1. Obecność na zajęciach
2. Wykonywanie zadań na zajęcia w ramach bloku rozszerzającego wiedzę.
3. Wywiązywanie z zobowiązań podjętych na zajęciach w ramach grup warsztatowych
4. Zrealizowanie projektu działania antydyskryminacyjnego
Kryteria oceny:
- Przygotowanie, przedstawienie prezentacji w bloku rozszerzającym wiedzę - 5 pkt
- Przygotowanie, przesłanie w terminie (!) projektu działania antydyskryminacyjnego, uwzględniającego elementy zawarte w karcie pracy – 15 pkt:
Cele projektu, grupa docelowa – 3 pkt
Uzasadnienie w badaniach – 4 pkt
Poprawność merytoryczna, metodyczna – 3 pkt
Opis działania z uwzględnienie materiałów (np. grafiki, bajki itd.) - 5 pkt
- Przygotowanie, przedstawienie prezentacji końcowej na temat projektu oraz jego realizacji - 5 pkt
18 – dst
19-20 – dst+
21 – db
22-23 – db+
24-25 – bdb
Literatura
Literatura do wyboru:
Dzieci się liczą 2022. Raport o zagrożeniach bezpieczeństwa i rozwoju dzieci w Polsce, Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę, rozdział: Edukacja dzieci w Polsce - wybrane aspekty.
Dzierzgowska A., Rutkowska E., Ślepa na płeć edukacja równościowa po polsku. Raport krytyczny, Wydawnictwo Fundacja Feminoteka, Warszawa 2008
Beauvoir, S. Druga płeć, Wydawnictwo Czarna Owca, Warszawa 2009
Buregren S., Mała książeczka o demokracji, Warszawa 2007
Butler J., Uwikłani w płeć, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2008
Projekt "Nikt nie rodzi się z uprzedzeniami" Stowarzyszenia Kobiet Konsola, www.bezuprzedzen.org
Środa M., Mała książeczka o tolerancji, Wydawnictwo Czarna Owca, Warszawa 2010
I. Chmura-Rutkowska, M. Duda, M. Mazurek, A. Sołtysiak-Łuczak (red.) (2016), Gender w podręcznikach. Projekt badawczy, t. 1-3, Warszawa: Fundacja Feminoteka,
Gawlicz K., Rudnicki P., Starnawski M. (red.) (2015), Dyskryminacja w szkole – obecność nieusprawiedliwiona. O budowaniu edukacji antydyskryminacyjnej w systemie edukacji formalnej w Polsce. Raport z badań, Warszawa: Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej,
Edukacja antydyskryminacyjna. Ostatni dzwonek! O deficytach systemu edukacji formalnej w obszarze przeciwdziałania dyskryminacji i przemocy motywowanej uprzedzeniami. Raport z badań (2016), pod red. M. Chusteckiej, E. Kielak i M Rawłuszko, Warszawa: Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej.
Kopińska V. (2014), Wizualna dyskryminacja ze względu na kolor skóry w podręcznikach do wiedzy o społeczeństwie, „Przegląd Badań Edukacyjnych” nr 19 (2), s. 25-42.
Cuprjak M., Kopińska V. (2015), Discrimination in the Discourse of Polish Textbooks Dedicated to Civic Education Courses, “The New Educational Review”, vol.40, no. 2, s. 38-47.
Kopińska V. (2019). Country Report: Civic and Citizenship Education in Polish School. Journal of Social Science Education, Vol. 18. No 1.
Kopińska V. (2016), Na tropach… czyli o prawnych podstawach równości płci i zakazu dyskryminacji ze względu na płeć w edukacji szkolnej. Perspektywa polskiego prawa oświatowego [w:] Chmura – Rutkowska I., Duda M., Mazurek M., Sołtysiak – Łuczak A. (red.), Gender w podręcznikach. Projekt badawczy. Raport, Tom I, Warszawa: Fundacja Feminoteka, s. 168-185,
Kopińska V., Cuprjak M. (2016), Wiedza o społeczeństwie. Raport przedmiotowy [w:] Chmura – Rutkowska I., Duda M., Mazurek M., Sołtysiak – Łuczak A. (red.), Gender w podręcznikach. Projekt badawczy. Raport, Tom III, Warszawa: Fundacja Feminoteka, 2016, s. 41-77.
Obrycka M., Piekarski G., Sałapata M.A., Edukacja równościowa. Tworzenie przestrzeni i warunków dla innego, "Impuls", Kraków 2020.
Makselon M., FEMINATYWY. O genderowej nowomowie słów kilka, TedxKoszalin, 2023.
Plan na rzecz równości płci dla Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu
Zachorska M.F., Żeńska końcówka języka, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2023.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: