Wychowanie społeczno-moralne 2403-PE-313-s1
Wykłady:
1.Stymulowanie rozwoju emocjonalnego i społeczno-moralnego jako cel wychowania. Wprowadzenie do cyklu wykładów. Konstrukcja tematyki wykładów. Rozumienie istoty i celów wychowania - stymulowanie rozwoju. Współczesna debata na temat edukacji moralnej.
2. Wychowanie emocjonalne a natura inteligencji emocjonalnej.
Pojęcie, formy przejawiania i czynniki wywołujące emocje. Poglądy na temat natury emocji. Funkcje emocji. Stymulowanie inteligencji i kompetencji emocjonalnych w toku wychowania.
3.Wychowanie społeczne. Sposoby pojmowania rozwoju społecznego. Teoria przywiązania Johny Bowlby’ego. Stymulowanie rozwoju społecznego: A/ wychowanie a doskonalenie percepcji społecznej, B/ wychowanie a stymulowanie kontaktów interpersonalnych; C/ wychowanie a uczenie się reguł życia społecznego.
4.Edukacja moralna. Aksjologiczne podstawy edukacji moralnej. Teorie rozwoju moralnego (teorie psychodynamiczne, społecznego uczenia się, poznawcze). Opisowe i normatywne paradygmaty edukacji moralnej. Programy stymulowania rozwoju moralnego: A/ klaryfikacja wartości, B/stymulowanie rozumowania moralnego, C/kształtowanie charakteru – podejście dyrektywne.
5.Motywacja, postawy prospołeczne a osobowość. Zachowania i postawy prospołeczne. Teorie pomocniczości - dlaczego pomagamy innym? Motywacja czynności prospołecznych. Rozwój i kształtowanie prospołecznej osobowości.
Ćwiczenia
Celem ćwiczeń jest rozwijanie umiejętności świadomego projektowania zajęć wychowawczych rozwijających kompetencje społeczno-moralne dzieci i młodzieży. Punkt wyjścia stanowi zatem wiedza na temat rozwoju społecznego i moralnego dzieci i młodzieży oraz wyniki analiz podstaw programowych, których współautorką jest prowadząca, a które wskazują m.in. na wyraźne deficyty lub niewielką reprezentację określonych kompetencji społecznych w ramach planowanej edukacji szkolnej. To właśnie te kompetencji stanowią punkt zainteresowania w ramach przygotowywanych przez studentów i studentki podczas zajęć projektów zajęć wychowawczych.
Program zajęć:
1. Zajęcia organizacyjne: prezentacja sylabusa, wymagania, organizacja zajęć,
2. Teorie rozwoju moralnego . Opisowe i normatywne paradygmaty edukacji moralnej. Stymulowanie rozwoju moralnego (klaryfikacja wartości, stymulowanie rozumowania moralnego, kształtowanie charakteru, wspólnota sprawiedliwościowa), Kompetencje społeczne i społeczno-moralne. Kompetencje społeczne w podstawach programowych kształcenia ogólnego - wyniki badań.
3. Wiek przedszkolny – charakterystyka rozwoju społeczno-moralnego dzieci; wychowanie społeczno-moralne na tym etapie; projektowanie działań, zajęć rozwijających kompetencje społeczno-moralne dzieci na tym etapie.
4. Wczesny wiek szkolny - charakterystyka rozwoju społeczno-moralnego dzieci; wychowanie społeczno-moralne na tym etapie; projektowanie działań, zajęć rozwijających kompetencje społeczno-moralne dzieci na tym etapie
5. Środkowy wiek szkolny - charakterystyka rozwoju społeczno-moralnego dzieci; wychowanie społeczno-moralne na tym etapie; projektowanie działań, zajęć rozwijających kompetencje społeczno-moralne dzieci na tym etapie.
6. Wczesna faza dorastania - charakterystyka rozwoju społeczno-moralnego młodzieży; wychowanie społeczno-moralne na tym etapie; projektowanie działań, zajęć rozwijających kompetencje społeczno-moralne młodzieży na tym etapie
7. Późna faza dorastania - charakterystyka rozwoju społeczno-moralnego młodzieży; wychowanie społeczno-moralne na tym etapie; projektowanie działań, zajęć rozwijających kompetencje społeczno-moralne młodzieży na tym etapie.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- opis
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wykład : Egzamin pisemny – test wielokrotnego wyboru
Ćwiczenia: Zaliczenie z oceną
Warunkiem zaliczenia jest obecność na zajęciach (dopuszczalna jedna nieobecność), zaliczenie pięciu prac grupowych, pełnienie co najmniej raz w semestrze roli eksperta/ekspertki oraz sprawozdawcy/sprawozdawczyni
Kryteria oceny:
Prace grupowe - kryterium- zgodność projektowanych zajęć z celem wyznaczonym w zadaniu, stopień wykorzystania wiedzy teoretycznej w uzasadnieniu do projektowanych zajęć lub w odpowiedziach na dodatkowe pytania skonstruowane do zadania ; przygotowanie ekspertów/ekspertek wyznaczonych w ramach określonego tematu, prawidłowe i terminowe wykonanie zadań przez sprawozdawców i sprawozdawczynie wyznaczone w ramach określonego zadania, stopień wykorzystania uwag formułowanych przez grupę i prowadzącą w korekcie roboczej wersji zadania. Skala ocen 2-5.
Ocena końcowa obejmuje średnią ocen wszystkich (5) prac grupowych (wszystkie prace muszą być zaliczone na ocenę co najmniej 3, przy czym każdy student/studentka może nie uczestniczyć w wykonywaniu jednej pracy grupowej (jeżeli wiąże się to z nieobecnością na zajęciach). Aby uzyskać pozytywną ocenę z ćwiczeń każdy student/studentka zobowiązany/a jest pełnić rolę eksperta/ekspertki i sprawozdawcy/sprawozdawczyni przynajmniej raz w semestrze.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa - wykłady:
Birch A., Malim T. (1998) Psychologia rozwojowa w zarysie, Warszawa Wyd. Nauk. PWN;
Chomczyńska-Rubacha M., Rubacha K. Modele szkolnej edukacji moralnej wobec rozwoju kompetencji moralnych : analiza porównawcza.
"Studia Edukacyjne", Nr 42; 2016
Chomczyńska-Rubacha M., Rubacha K. Przestrzeń aksjologiczna szkoły. 2: Metodologiczne parametry badania. "Przegląd badań Edukacyjnych" 23 2016
Chomczyńska-Rubacha M., Rubacha K. Przestrzeń aksjologiczna szkoły. 1: Konstrukt teoretyczny. "Przegląd badań Edukacyjnych" 23 2016
Goleman D. (1997) Inteligencja emocjonalna, Poznań, Wydawnictwo Media Rodzina of Poznań;
Harwas-Napierała B., Trempała J. (red.) (2002), Psychologia rozwoju człowieka, T.3, Warszawa Wyd. Nauk. PWN;
Hoffman M.L. (2006), Empatia i rozwój moralny, Gdańsk GWP;
Nicci L.P., Narvaes D. (red.) (2008) Handbook of moral and character education. Routledge. Taylor & Francis Group New York and London.
Reykowski J. (1986) Motywacja, postawy prospołeczne a osobowość, Warszawa PWN;
Schaffer H.R. (2006), Rozwój społeczny, Kraków GWP.
Literatura uzupełniająca:
Brzezińska A. (2000) Społeczna psychologia rozwoju, Warszawa Wyd. Nauk. Scholar;
Wojciszke B. (2004), Człowiek wśród ludzi, Warszawa Wyd. Nauk. Scholar;
Kaplan P.S., Educational Psychology for Tomorrow’s Teacher, West Publishing Company, St. Paul 1990.
Ćwiczenia - Literatura podstawowa:
1. Kopińska Violetta, Solarczyk-Szwec Hanna (red.) (2017). Kompetencje społeczne i obywatelskie w podstawach programowych kształcenia ogólnego : analiza krytyczna. Toruń : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika (wybrane fragmenty)
2. Niezbędnik Dobrego Nauczyciela. Seria 1. Rozwój w okresie dzieciństwa i dorastania, pod red. A.I. Brzezińskiej
http://eduentuzjasci.pl/publikacje-ee-lista.html?option=com_content&view=category&id=214&Itemid=282&select_item=125_213&select_item_125_213=126_214
3. Niezbędnik Dobrego Nauczyciela. Seria 3. Edukacja w okresie dzieciństwa i dorastania, pod red. A.I. Brzezińskiej
http://eduentuzjasci.pl/publikacje-ee-lista.html?option=com_content&view=category&id=224&Itemid=282&select_item=125_213&select_item_125_213=128_224
4. Niezbędnik Dobrego Nauczyciela. Seria 2. Opieka i wychowanie w okresie dzieciństwa i dorastania, pod red. A. I. Brzezińskiej
http://eduentuzjasci.pl/publikacje-ee-lista.html?option=com_content&view=category&id=215&Itemid=282&select_item=125_213&select_item_125_213=127_215
lub
5. Matczak A., Zarys psychologii rozwoju. Podręcznik dla nauczycieli, Wydawnictwo akademickie „Żak”, Warszawa 2003,;
lub
6. Psychologia rozwoju człowieka pod red. B. Harwas-Napierały, J. Trempały, tom 2, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2000
Literatura uzupełniająca:
Kopińska Violetta, Solarczyk-Szwec Hanna (red.) (2017). Kompetencje społeczne i obywatelskie w podstawach programowych kształcenia ogólnego : analiza krytyczna. Toruń : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika
Kopińska V. (2014), Key Civic Competences: Between Modern and Postmodern Perspectives, “Edukacja Dorosłych”, nr 1(70), s. 49-61.
Solarczyk-Szwec H., Matusiak A., Kopińska V. (2016), Kompetencje społeczne na wejściu w dorosłość. Krytyczna analiza podstawy programowej kształcenia ogólnego dla IV etapu edukacyjnego, „Edukacja Dorosłych” Nr 2, s. 29-44.
Kopińska V., Majchrzak K., Szwech A. (2017), Patriotyzm w edukacji szkolnej. Założenia podstaw programowych kształcenia ogólnego, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, Nr 1
Przyborowska B., Kopińska V., Murawska I. (2016), Kompetencje społeczne i obywatelskie na trzecim etapie edukacyjnym – pozór podstawy programowej kształcenia ogólnego, „Przegląd Badań Edukacyjnych” , vol. 23 (2), s. 45-60.
Kopińska V., Solarczyk-Szwec H. (2016), Edukacja dla wspólnoty? Krytyczna analiza podstaw programowych kształcenia ogólnego, „Forum Oświatowe” nr 2, s. 11-32;
Kopińska V. (2016), Wartości demokratyczne w szkole. Krytyczna analiza podstaw programowych kształcenia ogólnego, „Rocznik Pedagogiczny”, t.39, s. 55-67.
Kopińska Violetta (2017). Zmiana czy status quo? Krytyczna analiza nowych podstaw programowych do wiedzy o społeczeństwie. Przegląd Badań Edukacyjnych, Nr 25, s. 201-228
Kopińska Violetta (2018). Zmiana polskich podstaw programowych kształcenia ogólnego w zakresie kompetencji społecznych i obywatelskich : analiza krytyczna. Parezja, nr 1 (9), s. 132-154
I inne dowolnie wybrane przez studentów i studentki
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: