Warsztat umiejętności pedagoga resocjalizacyjnego 2403-PE-313-Rs1
W toku zajęć student zapoznawany jest z zagadnieniami dotyczącymi funkcjonowania osób znajdujących się w ośrodkach resocjalizacji, uznanych jako niedostosowanych lub też zagrożonych szeroko rozumianą patologią społeczną. W trakcie zajęć student zapoznaje się też z podstawowymi umiejętnościami (i ćwiczy je podczas zajęć) pozwalającymi na nawiązanie kontaktu z osobami niedostosowanymi społecznie: zasady komunikacji werbalnej i niewerbalnej, sposoby motywowania podopiecznego, zwłaszcza w kontekście klientów definiowanych jako trudnych (agresywnych, roszczeniowych, z oporem,...). Student poznaje także cechy skutecznego wychowawcy oraz poznaje możliwości ich kształtowania i rozwijania. Przyswaja sobie i ćwiczy umiejętności diagnostyczne w zakresie diagnozy resocjalizacyjnej. Poznaje także i uczy się stosować metody resocjalizacji niezbędne do tworzenia IPR zależnie od typu podopiecznego.
Proponowane zagadnienia:
1. Niedostosowanie społeczne - definicje, objawy.
2. Komunikacja niewerbalna i werbalna jako elementy nawiązania kontaktu w resocjalizacji. Motywowanie, praca z oporem, agresją. Przykłady pracy z klientem trudnym w resocjalizacji.
3. Diagnoza w resocjalizacji.
4. Zaburzenia psychotyczne i niepsychotyczne
6. Zaburzenia zachowania
7. Metody resocjalizacji
8. Schemat IPR
9. Socjoterapia
10. Cechy wychowawcy resocjzalizacyjnego
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- inscenizacja
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- obserwacji
- giełda pomysłów
- doświadczeń
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody oparte na współpracy
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Ocena końcowa wystawia będzie na podstawie:
a) obecności na zajęciach,
b) aktywności,
c) zaliczenia końcowego- praca pisemna.
Literatura
Literatura zasadnicza:
Gumińska N. Zając M., Socjoterapia polską metodą w pracy z młodzieżą z zaburzeniami w zachowaniu, w: Próby i Szkice Humanistyczne Consilium pedagogiczne Tom 8/2014; Resocjalizacja – edukacja – polityka społeczna. Współczesne konteksty teorii i praktyki resocjalizacyjnej red. M.Kowalski, A. Knocińska, P. Frąckowiak, 2014, s. 197-210.
Machel H., Psychospołeczne uwarunkowania pracy resocjalizacyjnej personelu więziennego, Wyd. UG, Gdańsk 2001
Opora R., Resocjalizacja. Wychowanie i psychokorekcja nieletnich niedostosowanych społecznie.
Marczak M., Resocjalizacyjne programy penitencjarne realizowane przez Służbę Więzienna w Polsce, Wyd. Impuls, Kraków 2009
Matuszkiewicz E., Zając M. 4. Młodzież - dopalacze - profilaktyka [w:] Wychowanie na co dzień, nr 5(254)2015 czasopismo znajdujące się w części B wykazu czasopism naukowych, pozycja 2, s. 9-17;
Paszkiewicz A., Podmiotowe traktowanie wychowanka w pracy rodzinnego kuratora sądowego.Lublin. Norbertinum. 2006.
Pospiszyl K., Resocjalizacja. Teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań. Warszawa. Wyd. ŻAK 1998.
Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne. Wyd. APS, Warszawa 2008.
Wysocka E., Diagnoza w resocjalizacji. Wyd. PWN Warszawa 2008.
Konopczyński M., Metody twórczej resocjalizacji, Wyd. PWN, Warszawa 2009.
Zając M. Program profilaktyczny Niezależni [w:] Wychowanie na co dzień, nr 5(254)2015, s. I-V;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: