Profilaktyka społeczna 2403-PE-311-Rs1
Realizacja przedmiotu skupia się na następujących zagadnieniach:
Zadania profilaktyki społecznej. Profilaktyka w pracy socjalnej i pedagogicznej. Profilaktyka pierwszo-, drugo-, i trzeciorzędowa. Rodzaje oddziaływań profilaktycznych (dostarczanie, informacji, wykształcenie, kompetencje, stymulowanie relacji i więzi międzyludzkich). Miejsce profilaktyki w pracy pracownika socjalnego. Istota profilaktyki w szkole, w rodzinie, w grupie rówieśniczej. Analiza programów profilaktyki uzależnień (profilaktyka antyalkoholowa, antynikotynowa, antynarkotykowa), profilaktyki przemocy i agresji. Zasady konstruowania programów profilaktycznych. Warunki efektywności programów profilaktycznych.
Całkowity nakład pracy studenta
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- SWOT
- giełda pomysłów
- referatu
- studium przypadku
- okrągłego stołu
- doświadczeń
- klasyczna metoda problemowa
- ćwiczeniowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody oparte na współpracy
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści
- metody ewaluacyjne
- metody wymiany i dyskusji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22Z: | W cyklu 2022/23Z: |
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę: obecność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności), aktywność na zajęciach oparta na przestudiowanej literaturze przedmiotu, opracowanie scenariusza kampanii z wybranego obszaru profilaktyki społecznej oraz wynik kolokwium sprawdzające opanowanie materiału zrealizowanego na zajęciach.
Do uzyskania oceny pozytywnej z niezbędne jest otrzymanie minimum oceny "dostateczny" z kolokwium i zaliczenie scenariusza zajęć profilaktycznych.
Szczegółowa skala ocen z kolokwium:
91-100% - bdb
85-90,9% - db plus
75-84,9% - db
67-74,9% - dst plus
51-66,9% - dst
poniżej 51,0% - ndst
Literatura
Bielecka E., Profilaktyka i readaptacja społeczna – od teorii do doświadczeń praktyków, Białystok 2007;
Borzucka-Sitkiewicz K., Kowalczewska-Grabowska K., Profilaktyka społeczna. Aspekty teoretyczno-metodyczna, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2013;
Jezierska B., Rejzner A., Szczepaniak P., Szecówka A., Profilaktyka społeczna i resocjalizacja w nurtach inkluzji. Doświadczenia, problemy, perspektywy międzynarodowe, Warszawa 2013;
Kaczor P., Zasady tworzenia programów profilaktycznych, Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu, Tom 18, Nr 1, s. 55-58, 2012;
Kozaczuk F., Urban B., Profilaktyka i resocjalizacja młodzieży, Rzeszów 2004;
Kustra Cz., Fopka-kowalczyk M., Profilaktyka społeczna i resocjalizacja w środowisku otwartym. Stare i nowe wyzwania dla społeczności lokalnych, Toruń 2013;
Malinowski J. A.: Diagnoza i profilaktyka uzależnień wśród młodzieży wyzwaniem dla społeczności lokalnej, Toruń 2016;
Malinowski Jan A.: Profilaktyka zadaniem pomocy społecznej, [w:] Praca socjalna w służbie ludziom, A. Żukiewicz (red.), Toruń 2012;
Marzec-Holka K., Głowik T., Bilska E., Iwanicki H., Profilaktyka i resocjalizacja. Od dysfunkcji do funkcjonalności, Warszawa 2012;
Szpringer M., Dąbrowska A., Kosecka J., Surowiec K., Uczestnictwo w programach profilaktycznych i oczekiwania względem profilaktyki w opinii młodzieży szkół gimnazjalnych i licealnych, Resocjalizacja Polska (Polish Journal of Social Rehabilitation) 6, s. 63-78, 2014;
Urban B., Konopczyński M., Profilaktyka i probacja w środowisku lokalnym, Kraków 2012;
Urban B., Profilaktyka społeczna i resocjalizacja młodzieży. Skrypt dla studentów pedagogiki resocjalizacyjnej, Mysłowice 2004;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: